אימון, טיפול או ייעוץ?

אז זה הולך ככה- כשהכל בסדר בחיים שלנו, הדילמה הזו בכלל לא עולה. היא אפילו לא נראית באופק.. מה אני צריך? טיפול, ייעוץ או אימון?

אבל באותו רגע שמשהו לא מסתדר – אני צריך להחליט באיזה איש מקצוע להעזר או ליתר דיוק- מהו סוג הטיפול שיהיה הכי אפקטיבי עבורי?

(כשאני אומר אפקטיבי אני מתכוון שהוא יניב תוצאות עבורי).

אז בואו נעשה סדר:

תחילה, בהגדרה:

אימון- בגדול, ההגדרה הרחבה ביותר של אימון שמצאתי היא שינוי דפוסים והרגלים תוך יציאה מאזור הנוחות וכל זאת למען מטרות מוגדרות מראש – מה שמחייב תכנית ברורה במהלך האימון.

טיפול- כשאני רושם כאן טיפול אני מתכוון ל: פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי, מטפל הורי ובעלי מקצועות טיפוליים מוסמכים. טיפול הוא מפגש עם איש מקצוע אשר מספק תמיכה וליווי בהתמודדות ומסייע בגילוי ושימוש במשאבים הפנימיים הקיימים ובהרחבת זווית הראיה ורפרטואר ההתנהגויות באופן שיקל וישפר את ההתמודדות.

ייעוץ- מיפוי מצב עדכני ומתן פתרונות מוכנים. יועץ הוא בדרך כלל מומחה ובעל ניסיון בתחום.

יפה, אחרי שהגדרנו, בואו נמשיך ונבחן מי הם בעלי המקצוע ומהי בדרך כלל ההסמכה הנדרשת?

אימון- מאמן שעבר הכשרה לכך בבי"ס לאימון מוכר בארץ ויש תוצאות מדידות בחייו בתחום שבו אתה מעוניין להתאמן.

טיפול- פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי, מטפל הורי, בעלי מקצועות טיפוליים בעלי תעודה ממוסד אקדמאי מוכר – בעלי תואר שני לעסוק בטיפול.

ייעוץ- מומחה מקצועי ומוסמך בייעוץ לתחום שבו אתה נזקק לשירותיו. היועץ לא מחייב תעודה אקדמאית – ניסיון רב בתחום ותעודות מקורסים שונים עשויים להספיק.

זמן, רבותיי, זמן. כמה זמן עשוי לקחת כל תהליך?

האימון עשוי לקחת זמן קצר- עד 3 חודשים לכל היותר. האימון הוא תהליך ממוקד, מתוחם וברור.

הייעוץ הוא בד"כ תהליך קצר טווח, ממוקד בנושא מסוים ומציג את הפתרונות לבעיות שהועלו. ישנם הבדלים בזמן הייעוץ ביחס לגודל הארגון שמבקש אותו.

הטיפול הוא תהליך שעשוי להיות קצר וממוקד, או ממושך ללא הגבלת זמן. זהו תהליך שאינו תחום בזמן. מכאן שבאופן תיאורטי, טיפול עשוי לקחת גם כמה שנים.

מה יוצא לי מזה?

האימון הוא תהליך מובנה ושיטתי שמוביל בראש ובראשונה לתוצאות מדידות שעליהן הצהרת שאתה רוצה. אימון עשוי להוביל אותך ליצירת חזון, ומכאן יעדים ומדדים להצלחה. האימון נועד להניע את המתאמן לכדי פעולה.

הטיפול, להבדיל, מקל ומשפר התמודדות, מאפשר תמיכה, ליווי, שינוי רגשי חשיבתי והתנהגותי. מאפשר התפתחות ותובנות חדשות.

הייעוץ נועד לשפר תהליכים ולתת עצות וכללים לדרכי פעולה חדשות, אפקטיביות יותר.

במה מתמקד כל תהליך?

התהליך האימוני רובו ככולו מתעסק בעיקר בתוצאות, מטרות, מחויבות להצלחה מדידה. מאמן מנוסה יחייב אותך לתוצאות ולנקיטת פעולה מדידה או יותר בתחום בו אתה רוצה לשפר את תוצאותיך. המאמן יוביל את המתאמן להסתכל על העובדות וליצור לו בהירות. השפה האימונית היא שפה של לקיחת אחריות ויצירת מחויבות. היא שפה של פתרונות. שאלה מרכזית בתהליך האימוני: אוקיי, אז מה אתה הולך לעשות עם זה? התהליך האימוני מתמקד קצת בזמן הווה ויותר בעתיד.

 

התהליך הטיפולי נותן מקום רחב לתחושות ורגשות. הטיפול כולל תהליכים נפשיים, ממוקד בעיקר בעבר – במה שהיה.

התהליך הטיפולי אינו עוסק בהגדרות הצלחה או כשלון. הוא אינו תהליך מדיד.מטרת הטיפול היא לשפר את המודעות. מתעסקים בעיקר בחקר הנפש. שאלה מרכזית: מה עובר עליך? האם זה מוכר לך מהעבר? בוא נסתכל יחד.

הייעוץ הוא טכני. הייעוץ מאבחן סיטואציה, ממוקד בתהליך ובמתן סט פתרונות.

מהי הגישה המרכזית של כל תהליך?

האימון: שאילת שאלות. חיבור לערכים, עוצמות ויתרונות. המאומן והמתאמן שווים. המאמן מתייחס למאומן כשלם. היכולות של המאומן אותם צבר במשך שנים יביאו אותו להצלחתו בעתיד. מינוף משאבים קיימים. האימון מבוסס בעיקר על הקשר בין המאומן לחזון שלו. ההסתכלות היא תמיד קדימה. לאן יש להגיע? הפתרונות הם תמיד אצל המתאמן. תפקיד המאמן הוא לשאול את השאלות. לא להגיד מה נכון. 

שימו לב: אימון לא מתאים לכל אחד.

הטיפול: הקשבה אקטיבית. המטפל הוא נייטרלי. מבוסס על יצירת אמון וקרבה. אמפתיה והכלה. המטפל בדר"כ מתאים את שיטת הטיפול לבעיה. יש בעיה שקרתה בעבר ויש לנו כלים לפתור אותה. בואו נראה למה זה קורה לנו? למטפל יש ידע שלא מצוי אצל המטופל. גישה מנחמת, מעודדת, מפרשת ומכילה.

הייעוץ: השאת עצות. מתן פתרונות. משפר תהליכים, נותן חוות דעת אובייקטיבית ע"ב נתונים עובדות ומספרים.

איך אדע אם זה מה שאני צריך?

שאלת השאלות. אנסה לענות על תשובה זו בהתבסס על הסיכום שכתבתי עד כאן.

אז ככה.

האימון הוא נקודתי ונועד למימוש מטרות מסוימות בחיים. כלומר: אתה מצליח להתמודד עם קשיים בחיים, אבל אתה לא מגיע לתוצאות הרצויות. אתה מתפקד טוב ביום יום אבל רוצה להגיע ליותר וזקוק למישהו שיביא אותך לשם. שיאתגר ושידרבן.

 הטיפול תלוי בך. ישנם מצבים נפוצים שבעקבותם נדרש טיפול: מצוקה נפשית הנגרמת מאירועי חיים מתמשכים, קושי ביצירת מערכות יחסים, בדידות, קשיי הסתגלות, משברים ומעברים, תחושת חוסר מיצוי בחיים.

הייעוץ בבסיסו נועד למנוע טעויות פוטנציאליות.

באילו כלים נעשה שימוש?

במסגרת האימונים, נעשה שימוש רב ביכולות האישיות של המאמן, ניסיונו המקצועי, שיטות אימון שפיתח, כלים אימוניים מגוונים העומדים לרשותו. כמו כן, האימון מורכב מכמה עולמות תוכן: תקשורת בין אישית, מודלים ניהוליים, מודלים פסיכולוגיים, סוציולוגיים וכאלה הלקוחים בעיקר מעולם הספורט.

במסגרת הטיפולית לקוחים כלים ומודלים בעיקר מתחום חקר הנפש, מדעי ההתנהגות, עולם החינוך.

היועצים משתמשים באיסוף מידע על בסיס ראיונות, תצפיות, נתונים, מסמכים ודוחות.

לסיכום:

האימון יביא אותך באופן קצר ומיידי (עד 3 חודשים) לתוצאות גבוהות יותר בתחום או תחומים בהם אתה מעוניין לשפר את ביצועיך. המאמן יעזור לך לבנות תוכנית ולעמוד בה. הוא יעשה זאת ע"י חיבור לעוצמות שלך וחיבור לעתיד. שימו לב  שלמאמן שבחרתם יש תוצאות בחיים בתחום בו הוא מאמן אתכם.

אימון לא מתאים לכל אחד.

הטיפול עובד בדרך שונה- הסתכלות על העבר, הבנת מקורות הבעיה, מתן כלים מעולם חקר הנפש, תמיכה וליווי, קשר המבוסס על אמון וקרבה, ללא הגבלת זמן. המטפל בעל הכשרה אקדמאית בתחום המבוקש. בטיפול אין הצלחה או כשלון. יש התמודדות שעשויה להיות ארוכת טווח או קצרת טווח.

טיפול מתאים לכל אחד.

הייעוץ הוא בעיקרו טכני. הוא מאבחן סיטואציה נתונה ונותן סט פתרונות. הוא בעיקר עסקי, אך כיום ישנם יועצים בתחומים רבים ביניהם: משפחה, בטיחות, תאורה ועוד.

ממה להזהר?

יש פעמים שהתחלתם תהליך אימוני ולפתע אין מטרות לתהליך, המאמן הפך להיות חבר שלכם, הקשר הפך להיות רגשי. זה לא אימון. זה התחיל כאימון והפך לטיפול. זכרו שהמחויבות של המאמן היא להביא אתכם לתוצאות. לא ללטף לכם את הקרחת..

יש מטפלים שמגדירים את עצמם כמאמנים והם ללא ההכשרה הראויה לכך. אימון הוא תהליך שמורכב מתכנית ברורה, עם יעדים ברורים ותחנות ברורות. אחרת זהו לא אימון.

והדבר השלישי ממנו יש להזהר- מאמן שקיבל אתכם לתהליך אימוני והוא לא אמור היה לקבל אתכם. במקרה הזה היה עליו להיות מחויב לבריאותכם ולהפנות אתכם לטיפול מכיוון שלא כל אחד מתאים לאימון ולכן מאמן מנוסה יבצע אתכם מפגש היכרות ראשון חינם שמטרתו- בדיקת התאמה. האם אתם מתאימים לתהליך האימוני או לא?

יש דבר מה נוסף: תחושת הבטן, הכימיה שלכם איתו וההסמכה שלו. במפגש הראשון, תסמכו על תחושת הבטן שלכם. תסתכלו על האדם שמולכם, הוא הולך לשנות לכם את החיים.

האם זה האדם המתאים?

האם הוא מקשיב?

האם הוא "קולע בול" או מפספס?

האם הוא איתכם?

מה הערכים שהוא מחויב לכם?

האם יש לו הסמכה לעסוק בכך?

תבקשו לדעת. תבקשו לקבל המלצות מלקוחות שלו.

היום, בעידן המידע, הקלידו אותו בגוגל ותראו במה הוא עוסק?

מחירים מחירים…

מחירי שעת אימון נעים בין 350 ₪ לשעה עד ל- 600 ₪ לשעה.

מחירי שעת טיפול נעים בין 350 ₪ לשעה עד ל- 600 ₪ לשעה.

מחירי שעת ייעוץ נעים בין 350 ₪ לשעה ועשויים להיות מסוכמים לפי חוזה.

הוסף תגובה