אינטרנט טוב או רע לאמנים?

האינטרנט כבר מזמן הפך לעולם בפני עצמו. הוא מתנהל ומנוהל ומשווק ומקוטלג ומקיים חיים בין כתלי הוירטואליה. אין ספק, כי פריחתה של הרשת, הביאה לעידן שיווקי חדש גם בתחום האומנות. במקום כיתות רגליים- אתר אינטרנט, במקום טלפונים – פורומים, במקום תערוכות מכירתיות – תערוכות וירטואליות איכותיות לא פחות. אולם גם לאינטרנט יש חוקים משלו, ומי שרוצה לשחות בו ולהשאר בחיים, חייב לשנס מתניים ולעשות את זה בדרך הראויה. והמילה "ראויה" חשובה כל כך כשמדברים על אמנות.

כמו פטריות אחר הגשם, צצו ועלו בשנים האחרונות פורטלים המרכזים בתוכם "מודיעין אמנים", כולם תחת קורת גג אחת, המנסים כמו "בעולם החיצון" להלחם על פיסת מסך. היתרונות בפורטלים הללו הם בכך שהאומן אכן נחשף ונכנס כלאחר כבוד למנועי החיפוש, החסרון הוא כמובן בריכוז הגבוה- כולם במקום אחד, כאשר ברור שהלקוחות הפוטנציאליים לא יתחילו לדפדף ולחפש להנאתם דוקא צייר שמתחיל באות ג', או שמא ציירת אינטואיטיבית שגרה בצפון. לא כל שכן, ריכוז שכזה יוצר לעיתים זילות של שם, כולם שם. כולם "באותה הרמה", צייר צעיר ומתחיל שסיים סדנת ציור לצד צייר מוערך ומפורסם המציג עבודותיו בעולם כולו. גם קדום אתרים סטנדרטי, אינו מקל על חייהם של האמנים המבקשים לשווק יצירותיהם ברשת. הקדום אמנם מקדם את השם, אך ביצה ותרנגולת – הרי מישהו צריך להכיר את השם קודם כל לפני החיפוש. אז מה הדרך? מהי הדרך הנכונה ברשת שבה אמן יכול גם להחשף וגם למכור, גם להתמתג וגם לבדל עצמו מאחרים? התשובה לכך לדעתי, היא רצף פעילויות קריאטיביות, המותאמות ספציפית לאופי האמן, (ולאמנים יש אופי….) לאופי היצירות ולקריירה האומנתית שלו.

אמן מתחיל חשוב שיהיה בכל מקום, אמן מוערך יכול ליצור ירידה תדמיתית על לא עוול בכפו אם יפיץ עצמו לדעת ברשת. פעילות אינטנסיבית ברשת, הבנויה כתהליך מובנה ומתייחסת לשלשת האלמנטים שהזכרתי אופי האמן-אופי היצירות- וקריירה אמנותית, היא שתביא "לגאולה השיווקית". השמיים הם הגבול, הכלים באינטרנט רבים, אבל הדרך צריכה להיות מושכלת ויצירתית במיוחד. חשיפה דוקא במקומות לא טבעיים כדוגמת הפורטלים ההמוניים, השתתפות בפורומים (הקפה למשל נהדר לצורך הענין…), ניוזלטר השומר קשר עם לקוחות קיימים באופן קבוע, פרסום מאמרים, השתתפות כיועצים, כניסה שוטפת לפינות התרבות באתרי האקטואליה (ולאו דוקא אתרי אמנות) ועוד ועוד…. רק דרך מקיפה, יצירתית ולא קונבנציונאלית תהפוך את שיווק האמנות דרך הרשת ליעילה. והכי חשוב!!!! פתיחות! לנסות! לבדוק! להעיז! לפעמים גם להשקיע. לא לשלול מחד אך מאידך לא לרוץ אחר כל פורטל אמנות אפילו אם הוא בחינם. לאינטרנט יש יתרונות מובהקים בחשיפה, בויזואליה, בתפוצה, אך צריך להשתמש בו בחוכמה. ו…לא להתבייש להתייעץ עם אנשי מקצוע…

הוסף תגובה