אליהו הכהן הכהן הגדול של הזמר העברי

אליהו הכהן (נולד ב-1935) חוקר זמר עברי, מרצה בנושא ומגיש תכניות ברדיו ובטלוויזיה בתחום.

התוודעותו של אליהו הכהן לשירי ארץ-ישראל החלה בסוף שנות החמישים. הכהן שימש כמפקד חוות באר-אורה, והחליט להדפיס לחייליו קובץ שירים עבריים.

אחד השירונים הגיע לידיו של איש קול ישראל מאיר הרניק שהזמין את אליהו הכהן להיות אורחו באחת מתוכניותיו של הרניק ברדיו. התוכנית נקראה "יין ישן נושן" , והכהן הגיש אותה במשך ארבע שנים ובמסגרתה ערך היכרות עם מקורות השירים והזמין אנשים רלוונטים לדבר עליהם.

כמו כן החל לפרסם מאמרים באכסניות שונות על ממצאיו בזמר העברי, וגילה את מחבריהם ואת מקורותיהם של שירים שנחשבו לעממיים עד אז.

אליהו הכהן הגיש בצוותא עם דן אלמגור את התוכנית "שרתי לך ארצי" בה התארחו מיטב יוצרי הזמר העברי לדורותיהם. בשנות ה- 70 וה- 80 הגיש בטלוויזיה את סדרת התכניות "על הדשא" שהוקלטו בקיבוצים ברחבי הארץ.

בין היתר הוציא הכהן בהוצאת דביר ספר בשם "בכל זאת יש בה משהו" העוסק בתל אביב כפי שהיא משתקפת בשירים.

כתב את ההקדמה לספרו של המלחין משה וילנסקי "תמיד כלניות תפרחנה",בו הוא מציין את יכולתו של המלחין הדגול להלחין בסגנונות שונים.

הכהן משמש סמכות לתחום הזמר העברי והרבה מתקשרים אליו בנסיון לקבל מידע בנושא,אם כי יש לציין שתחום מומחיותו נוגע בזמר העברי הקלאסי ואין הוא מנסה לגלות בקיאות בתחומי הזמר של הלהקות שצצו בשנות ה-80.

אליהו הכהן הוא מומחה למחשוב, ועבד שנים רבות בחברת "י.א. מיטווך ובניו בע"מ", נציגי NCR בישראל. במהלך שנים אלה עסק גם בחקר ההיסטוריה של המחשוב בישראל, ופרסם מאמרים על כך בכתב העת "מעשה חושב".

הוסף תגובה