אנחנו ננצח

אנחנו ננצח!

אלון ונועה היו עדיין רק חברים, וחיו בבתים נפרדים עדיין,  כל אחד מאיתם היה הורה יחיד. בימים אלה של מתיחות במלחמה עם החמאס כאשר נופלים גראדים קרוב מאד החרדה הן אצל הילדים וההורים גדולה. מצד אחד מחפשים להגן כמה שיותר אבל כמה זמן אפשר להישאר צמוד לממד ומצד שני יש עדין מערכת גבולות שצריך לשמר …

לילה אחד אלון ביקר את נועה והשעה הייתה מאוחרת משעתו של בנו בן השש ניר ללכת לישון (הם ארגנו את זמן ההליכה לישון בשיטת "מנצח – מנצח". השעה נקבעה לשמונה בערב ניר אהב שיקראו לו סיפור קצר לפני השינה, אלון לא רצה לקרוא לו או לבדר אותו אחרי השעה שמונה בערב.

באותו יום שישי אלון החליט לבקר את נועה ותכנן לדבר איתה אלון החליט שהוא מרשה לניר להישאר ער מאוחר יותר באותו ערב, כך שהוא הציע לו לצפות בטלביזיה לא בתוכנים חדשותיים דווקא בשעה שהוא ונועה מדברים נשמעו קולות של yes  סבבה .

סבבה היה קצת פחות כאשר ניר חשב שצריך לטפס ולהיתלות על אלון בזמן שהם דיברו (טיפוס על ההורה זהו סיכון תעסוקתי בהורות של ילדים צעירים). אלון הסביר "אתה יכול ללכת ולישון במיטה הפנויה בחדר האורחים, או לצפות בטלביזיה, אבל אני מנסה להקשיב כאן ואיני יכול לעשות זאת כאשר אתה מטפס עלי".

"טוב," אמר ניר "אני רוצה לפתור את הבעיה כך ששנינו נקבל את מה שאנו רוצים ".ילד חכם…

אלון כבר היה מוכן לצוות עליו לעזוב את החדר (אחרי הכל לפעמים ישנם מקרים בהם אין ברירה אלא להפעיל כוח – כך הוא הבין), אך אמירה זאת של ניר גירתה אותו להמשיך. זה היה מביך מעט בפני נועה אך אלון ידע שאין עוד פתרונות והוא אמר לניר, "נכון,  גם אני אוהב לפתור בעיות בינינו בצורה כזאת, אבל הפעם אין פתרון כזה".

"טוב, אני רוצה שכל אחד יאמר מהי הבעיה", הציע ניר בביטחון

"טוב", אלון הסכים, במחשבה שהוא מייד יוכיח לניר ששיטת "מנצח – מנצח" לא תוכל לבוא לעזרם כאן, וכך יוכל לחזור ולדבר עם נועה.

 "הבעיה שלי היא שאני רוצה לדבר עם נועה ושלך היא שאתה רוצה לשחק איתי, נכון?"

"לא", השיב ניר, "אני באמת עייף, אני רוצה ללכת לישון אבל לא רוצה לישון במיטה הנוספת מפני שהיא בחדר שם ואם תהיה אזעקה זה מפחיד אותי. ואני לא רוצה לצפות בטלביזיה".

זו הייתה הפתעה לאלון. "בסדר!",  הוא ענה, "אבל עדיין אני לא רואה כיצד ניתן לפתור את הבעיה, או שתצפה בטלביזיה, או שתישן שם".

"האם יש לך עוד רעיונות או פתרונות?" שאל ניר. "לא", השיב אלון, בתרעומת על השאלה.

"טוב, אז לי יש כמה", הוא הציע, ואז מנה מספר פתרונות אפשריים, כל אחד מהם פותר את הבעיה של שניהם. אלון היה יותר מקצת מופתע.

"טוב, נעשה איזה מאלה שתבחר", הסכים אלון

"טוב, צריך לבדוק מה מהפתרונות יעבוד הכי טוב" הציע ניר

 

וכך הם עשו. הפתרון שהם בחרו היה שניר התעטף בשמיכה ושכב על הרצפה למרגלות אביו. תוך חמש דקות הוא נרדם, בטוח ורגוע; כך, נוצר הפתרון המתאים בדיוק לו ולאלון. באופן טבעי ביום למחרת אלון בדק את תוצאות ההסכם. "טוב, אני מניח שפתרתי את הבעיה בקלות אתמול בערב, אה ניר?". וכאן היה חיוך משועשע.

תמיד אפשר יהיה למצוא פתרון נוסף שאינו פשרה – אשר מרצה את שני הצדדים". אמירה זו שונה בתכלית מפשרה (שאז כל אחד מהצדדים מפסיד מעט כדי ששני הצדדים יוכלו להרוויח משהו),

אני מאמינה שהבהרת הערך בגישת מנצח – מנצח חיונית לנו ביותר כדי לממש את עצמינו ולקיים מערכת יחסים אפקטיבית עם ילדינו. כל מצב שבו אדם אחד (אדם א') מאמין שהתנהגותו של אדם אחר (אדם ב') מקשה על א' להגיע אל מטרותיו או לספק את צרכיו. אדם ב' יכול לא להיות שותף לחששות אלו ואף לא להיות מודע למצב בכלל.

 מנצח- מפסיד זהו מצב שבו לפחות אדם אחד ייצא מרוצה ואדם אחר מרגיש שצרכיו לא באו על סיפוקם.

פשרה זה מצב של מפסיד – מפסיד שבו שני הצדדים מפסידים כיון שלא באו על סיפוקם.

ברגע שהעימות נפתר במצב ששני הצדדים יצאו מרוצים  זהו מצב של מנצח – מנצח.

בשיטת אימון של NLP ( תכנות עצבי לשוני) נוצרת מצב של למידה וחיקויי של מודל מצוינות. הגישה פותרת לאדם עימותים בתקשורת הזוגית עם סביבתו ועם עצמו בגישת מנצח- מנצח.

פתרון העימות נחלק ל ארבעה מהלכים:

1.זיהוי האינטרסים בין המתעמתים

2.זיהוי רמות נעלות יותר של אינטרסים

3. יצירת מסגרת להסכם

4.סיעור מוחות לפתרון משותף                                                                                                                                                         רק בדרך זו אנחנו ננצח הורים וילדים כאחד ובמבט רחוק קרוב אולי גם מדינות.

 

הכותבת היא    עופרה רוזנפלד מנכ"ל חברת מילת לסדנאות ואימון אישי לחשיבה ותקשורת

מילת אתר :   www.milat.co.il        דוא"ל ofra@milat.co.il       

הוסף תגובה