כוחה של חשיבה נכונה

חשיבה הינה פעילות העוסקת במידע, הן הנקלט מבחוץ, על ידי החושים והן הנשלף מבפנים, מהזיכרון החשיבה נעשית באמצעות רעיונות, סמלים וייצוגים מנטליים, ותוצריה הם עמדות, רגשות, דעות ואמונות.
מחקרים העוסקים בקשר שבין תבניות חשיבה לפעילות המוח ומבנהו, מזהים שתי קבוצות אוכלוסייה המובחנות זו מזו על-פי נטייתן להפעיל את אחד משני חלקי המוח. האוכלוסייה הנוטה להפעלת הצד השמאלי של המוח מאופיינת בחשיבה מילולית, אלה הם אנשים ההולכים צעד-אחר-צעד לפתרון בעיות. האוכלוסייה הנוטה להפעלת הצד הימני של המוח מאופיינת בגישה חזותית המאפשרת הגדרת בעיות ופתרונן ללא כל שלבי-ביניים בין ההגדרה לפתרון,

מפת חשיבה היא כלי המאפשר תיעוד של כל תהליך חשיבה. כך ניתן למפות מחשבות, רעיונות, תחילת פרויקטים וכו' תוך הפעלת מחשבה אינטואיטיבית. המפה יכולה לגדול בכל ענף, בכל שלב. שילוב צבעים, סמלים ותמונות עוזר לבהירות המחשבה, ההצגה והתקשורת ומאפשר לראות קשרים בין ענפים שונים.
מפת חשיבה מסיעת ללמידה – מיפוי החומר הנלמד מאתגר את המוח בעזרת הוספת תמונות תואמות למידע, עוזר ליצור קשרים חדשים בין פרטי המידע לבין אסוציאציות קימות של הקשרים ישנים.
בכתביו של לאונרדו דה-וינצ'י, גדול הממציאים, המדענים והאומנים, נמצאו משפטים רבים, שרטוטים והערות. כשרצה להבין ולזכור רעיונות חדשים, בעיות לפתרון, קשרים בין דברים וכו', השתמש לאונרדו במפות חשיבה.
כתיבת ראשי פרקים לנושא טובה רק כשנעשתה עבודת חשיבה לפני. אך הניסיון להשליט סדר ברעיונות לפני שצצו חונק את חופש החשיבה. כתיבת ראשי פרקים מנצלת רק מחצית מהמוח נותנת צבע אחד וצורה אחת.
חשבו על ספר שקראתם לאחרונה דמיינו שאתם צריכים לכתוב עליו דוח התחילו להיזכר במידע שמגיע אליכם וראו האם המוח פועל ע"י הצגת פסקאות שעולות במחשבתכם? סביר להניח שהרשמים יגיעו אליכם ויצוצו בזה אחר זה.

 

מפת חשיבה יכולה להראות כתמונה של עץ או ציור .תמונת תצ"א של עיר מלמעלה.
אם תתעמקו במבנה של עץ או כל צמח בטבע תגלו שהן בעצם רשת של חיים המתפשטת בכל הכיוונים מן הגזע או הגבעול.אם תטוסו מעל עיר גדולה תראו שהיא מבנה רוחש של מרכזים מקושרים בדרכים מצטלבות , עורקים ראשיים מתחברים לדרכים צדדיות.
מבנה ההתקשרות טבע הוא בעל ארגון עצמי הפועל באמצעות רשתות ומערכות.
המוח שלנו הוא המדהים מכולם : היחידה הבסיסית היא תא העצב הניירון.כל אחד מתאי העצב בנויי ממרכז שהוא הגרעין.
ששלוחות מסתעפות ממנו והם הדנדריטים . כשאנחנו חושבים מידע אלקטרו כימי מפרץ לרווח שבין השלפוחיות שהוא הסינפסה. החשיבה היא בעצם פעולה עצומה של רשת של תבניות סינפטיות .
מפת חשיבה היא ביטוי גראפי של דפוסי המוח הטבעיים.
בשנות הששים של המאה העשרים, החל אנגלי בשם בוזאן לקדם מפות להן קרא מפות חשיבה, למרות שהן דומות יותר למפות קונספט. מפות הקונספט נבדלות ממפות חשיבה בכתיבת הקשרים בין הענפים על גבי הקווים המקשרים ביניהם, כך שהמפה מתארת יחסים בין ענפים ומורכבותה גדלה. קיימות תוכנות שונות למפות חשיבה בניהן התוכנה האוסטראלית של נובהמיינד היחידה שתורגמה לעברית.
למפות חשיבה שימושים רבים בעסקים, יזמות, למידה והשכלה, שימוש משפחתי ואישי. אלו כוללים סיעור מוחות, ארגון מידע, ארגון ידע, יזום רעיונות לביצוע, יזום פרויקטים וכו'. בסיעור מוחות, לדוגמה, רעיונות מוכנסים למפה בצורה רדיאלית (מהמרכז החוצה בצורה מעגלית), ללא סידור ותעדוף בשלב הראשון, בקצב העלתם וללא סידור משתמע הנובע מסדר היררכי או סידרתי. הסידור, קיבוץ, ארגון, חיבור ותיעדוף נשמרים לשלב מאוחר יותר.

איך יוצרים מפת חשיבה

1.לוקחים דף חלק
2.רשמו במרכזו את הנושא וציירו סמל ציור מתאים
3.רשמו על הדף מילות מפתח אסוציאציות חופשיות לנושא, תנו למוח להשתחרר גם אסוציאציות אבסורדיות לעיתים הן מהוות פריצת דרך. 
4.חברו באמצעות קווים את מילות המפתח למרכז.את מילות המפתח כתבו בדפוס מעל הקו.
5.יש לכתוב מילת מפתח אחת בלבד לכל קו. אורך הקו כאורך המילה.
6.שימוש בצבעים בתמונות ובצפנים יסייע להדגשת האסוציאציות סיכויי סביר יותר שעצם החוייה החושית תעלה את מידת השגת התוצאה .
מרקרו את הנקודות החשובות 
והסבירו את סדר החשיבות של הנקודות העיקריות בעזרת צופן הצבעים.

חפשו מילים המופיעות יותר מפעם אחת בד"כ הן מרמזות על מוטיבים מרכזיים.
צמצמו את המפה כך שיישארו בה רק הרעיונות הדרושים למטרה שהצבתם לעצמכם. סדרו אותם במדרג חשיבות.

כדי לחשוב נכון ולחשוב פרואקטיבי ליצירת מטרות בחיינו מינוף יכולותינו ולהשגת תוצאות חשוב לחשוב לא על ה"מה" לחשוב כי אם על ה" איך" לחשוב.
ובעצם כך לנצל את המשאב החשוב והיקר לנו ביותר – שכלנו.
להצליח בחיים צריך קודם לפעולה חשיבה נכונה.שינוי בדרכי החשיבה מביא לתחושות טובות יותר עם עצמך.
תחושה טובה יוצרת את הזיקה לחשיבה חיובית ויצירתית והמודעות הזו מביאה לצמיחה שלנו כאדם אל מחוזות ההצלחה בכל תחומי חיינו.

כשם שאדם שחושב נכון משיג השגים ומגיע להשגת מטרותיו. הדבר נכון ואף חזק יוותר בארגון שיודע לחשוב נכון. ארגון הרואה את הדרך מלמעלה , את התמונה השלמה ויודע לתת לכל פרט בארגון לבטא את יכולותיו וחוזקותיו למען הצלחה משותפת אחת.

הוסף תגובה