באר שבע – תעודת זהות מקומית


באר שבע היא העיר המרכזית בחלקה הדרומי של ישראל ועל כן זכתה לכינוי "בירת הנגב". באר שבע היא העיר השנייה בגודלה מבחינת שטח ותחום שיפוטה משתרע על פני 117,500 דונמים. מספר התושבים בעיר עומד כיום על כ-200,000 תושבים, וממקם את באר שבע כעיר השביעית בישראל בגודל אוכלוסייה. בעיר ממוקמת אחת האוניברסיטאות המצליחות בישראל – אוניברסיטת בן גוריון, בית חולים המשמש את אוכלוסיית האיזור – בית חולים סורוקה, תיאטרון עירוני, מספר מרכזיים מסחריים ונציגות לכלל מוסדות הממשלה המשמשים את כלל תושבי האיזור. בשטח העיר פועלים גם שני איזור תעשייה.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם ראו גם:

היישוב המודרני באיזור ב"ש הוקם ב-1900 לערך על ידי השלטון העות'מאני, על מנת לשמש כיישוב קבע עבור שבטי הבדואים באיזור. ב-1906 הוכרז היישוב כעיר. במלחמת העצמאות נכבשה באר שבע על ידי צה"ל. זמן קצר לאחר מכן החל יישוב העיר (שתושביה הערביים נטשו אותה במהלך המלחמה) על ידי משפחות עולים וילידי הארץ. בשנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל נבנו בעיר מספר שכונות חדשות, בעיקר על מנת לשמש כפתרון דיור עבור המוני העולים שהיגרו לישראל באותן שנים. באר שבעקצב הבנייה החדשה בעיר השתנה מספר פעמים במהלך השנים לאחר מכן, בעיקר בהתאם למדיניות הממשלה ולרמת ההשקעה בדיור ציבורי. הבנייה הציבורית בעיר הביאה להקמת שכונות חדשות שהורכבו בעיקר מבנייני קומות בגבהים הולכים וגדלים. עם תחילת גל העלייה ממדינות חבר העמים בשנות ה-90 התחדשה תנופת הבנייה בבאר שבע והפעם כללה גם בתים צמודי קרקע ובניינים בעלי מספר קומות מועט יחסית. באותן שנים אוכלוסיית העיר כמעט הכפילה את עצמה בפרמטרים של מספר תושבים והיקף שטחי המגורים.

בשנים האחרונות שוב נהנית העיר מתנופת פיתוח, בין היתר בהשפעת העלייה ברמת המחירים בשוק הנדל"ן במרכז הארץ ובהשפעת המהלך ההיסטורי של העברת בסיסי ההדרכה של צה"ל לדרום. פיתוח העיר בא לידי ביטוי גם בגדילה ניכרת של שטחי המסחר בעיר וכן בפיתוח תשתיות לקראת הקמת פארק עסקים ייעודי לחברות הייטק (בסמוך לשטח הקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון).

עיריית ב"ש עושה בשנים האחרונות מאמץ מכוון לשיפור תדמית העיר וכן להפנות משאבים לפיתוח תשתית החינוך בעיר (בין היתר באמצעות הפעלת כיתות חכמות בבתי הספר בעיר), טיפוח חזות העיר והשקעה בשטחים ירוקים (דוגמת פרויקט פיתוח פארק נחל באר שבע). כמו כן מובילה העירייה תוכניות להקמת שתי שכונות חדשות בבאר שבע במהלך השנים הקרובות.

הוסף תגובה