קרקע חקלאית במושב כפר יעבץ בשרון

מושב כפר יעבץ – על היישוב

מושב במרכז השרון, ממוקם באמצע רצועת השטח הנמתחת בין כביש 4 לכביש 6, נכלל בתחום שיפטה של מועצה אזורית לב השרון. הישובים הסמוכים לכפר יעבץ הם: מצפון – קלנסווה, מושב תנובות, מושב בורגתה, מושב בארותיים, כפר יונה, מדרום – היישוב הקהילתי יעף (אשר שטחו גובל ממש בשטחו של כפר יעבץ), מושב עזריאל, טירה, מושב כפר הס, ממערב- מושב פורת, קדימה-צורן, היישוב הקהילתי עין שריד, מושב עין ורד, תל מונד, ממזרח – טייבה, היישוב הקהילתי צור יצחק. נתיב התחבורה המרכזי המחבר את היישוב לסביבתו הוא כביש 553. שם היישוב נקבע לזכרו של הרב זאב יעבץ, איש חינוך ואחד ממנהיגי תנועת "המזרחי".

שטחו של מושב כפר יעבץ עומד על 3,800 דונמים, ורובו משמש גם כיום לפעילות חקלאית. אמנם מרבית תושבי כפר יעבץ כיום אינם עוסקים בחקלאות כמקור פרנסה עיקרי אולם כאמור חלקות הקרקע החקלאית המקיפות את בתי המגורים עדיין מעובדות. הענפים העיקריים בפעילות החקלאית בכפר יעבץ הם: גידול פרחים, גידול ירקות, פרדסי הדרים ולולי פטם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם ראו גם:

קהילת כפר יעבץ מונה כיום כ-610 תושבים, ברובם משויכים למזר הדתי-לאומי, עניין המשפיע על אופי החיים ביישוב. המשפחות הגרות ביישוב נחלקות בין בעלי נחלות, משפחות המחזיקות במשק בן מספר דונמים (חלקה א בת כדונם וחצי עליה ניצב בית המגורים וחלקה ב של קרקע חקלאית) ובין משפחות (חלקן משפחות צעירות בני דור השני ביישוב) אשר נקלטו ביישוב במסגרת תוכנית הרחבה קהילתית ובנו את בתיהם על מגרשים קטנים בהרבה (פחות מדונם). בעלי הנחלות במושב מאוגדים במסגרת אגודה חקלאית, מסגרת כלכלית שיתופית (הקיימת במרבית המושבים בישראל) שהוקמה על מנת לאפשר לבעלי משקים חקלאיים לפעול יחדיו בשיווק התוצרת, ברכישת ציוד, הקמת מערכות תשתית ועוד. כיום משמשת האגודה החקלאית בעיקר לניהול הנכסים המשותפים לחבריה: קרקעות, ציוד וכו'. ניהול האגודה מסור בידי ועד האגודה הנבחר מעת לעת על ידי אסיפת החברים. ניהולו המוניציפלי של היישוב מסור בידי ועד מקומי הנבחר על ידי כלל בעלי זכות הבחירה במושב.

תושבי כפר יעבץ נהנים ממגוון שירותים ציבוריים וחברתיים: בית כנסת, מקווה, בית עם, מועדון נוער, מתקני ספורט שונים, מכולת, מרפאה ועוד. ביישוב פועלים שני גני ילדים, אך את לימודי בית הספר עושים הילדים בני המושב בבתי ספר ביישובים סמוכים המופעלים על ידי המועצה האזורית לב השרון. המועצה האזורית אחראית גם על הפעלתו של מערך הסעות יומי איתו מגיעים התלמידים אל בתי הספר ובחזרה.

מושב כפר יעבץ נוסד על ידי בני תנועת "המזרחי" בשנת 1932. במהלך מלחמת העצמאות פונה היישוב עקב התקפות חוזרות ונשנות של כוחות ערבים. בשנת 1951 יושב כפר יעבץ מחדש על ידי גרעין התיישבות של ארגון "נצר ישככר" (בני קהילות פולין ורומניה). בשנת 1954 נקלטו במושב משפחות עולים מתימן ואלה הפכו לחלק הארי בקהילת היישוב.

לעת עתה אין בידי מערכת אתר אגרילנד מידע על קרקע חקלאית בסביבת מושב כפר יעבץ, המוצעת לרכישה.

הוסף תגובה