קרקע חקלאית במושב יתד

מושב יתד – על היישוב

 מושב בדרום הארץ (חבל שלום), נמצא מרחק ק"מ ספורים מגבול ישראל-מצרים, נכלל בתחום שיפוטה של מועצה אזורית אשכול. הישובים הסמוכים ליתד הם: מצפון- מושב שדי אברהם, מושב פרי גן, קיבוץ ניר יצחק, מדרום – מושב יבול, ממערב – קיבוץ כרם שלום, קיבוץ חולית, ממזרח- מושב תלמי יוסף, מושב דקל. נתיבי התחבורה המרכזיים המחברים את הישוב לסביבתו הם: כביש 2200 וכביש 2211. הישוב נכלל בצבר מושבים בחבל שלום הנמצאים במרחק לא רב זה מזה וחולשים על שטח נרחב של קרקע חקלאית.

קהילת היישוב מונה כ-320 תושבים המרכיבים כ-100 משפחות, חלקם בני דור המייסדים וחלקם נקלטו ביישוב במסגרת תוכנית הרחבה קהילתית שבוצעה בו בשנים האחרונות. במסגרת התוכנית שווקו כ-30 מגרשים בני 600 מ"ר לבנייה. צביונו הקהילתי של היישוב חילוני בעיקרו וחלק נכבד מתושביו הם יוצאי קיבוצים, עם זאת קהילת המושב כוללת גם שומרי מסורת ובהתאם פועלים במושב בית כנסת ומקווה. ניהול המוניצפלי של היישוב מופקד בידי ועד מקומי הנבחר על ידי כלל בעלי זכות הבחירה ביתד. במקור נוסד יתד כיישוב חקלאי, אך כיום מקורות פרנסתם של התושבים מגוונים וכוללים מלבד חקלאות (גידול פרחים, גידולי שדה, גידול ירקות) גם יזמות פרטית בתחומים שונים (אירוח כפרי, הסעדה, שירותים למטיילים ועוד) וכן עבודה כשכירים מחוץ לגבולות היישוב.

תושבי יתד נהנים מגישה לתשתית מגוונת של מתקני ציבור וקהילה: מועדון נוער, בית עם, מתקני ספורט וכושר, סופרמרקט ועוד, במקביל הקרבה ליתר מושבי חבל שלום מאפשרת לתושבים גישה נוחה ומהירה למתקני ציבור וקהילה אזוריים. ביתד פועלות מסגרות חינוך והשגחה לגיל הרך בלבד. את לימודי בית הספר עושים ילדי היישוב בבתי ספר אזוריים בישובים סמוכים: בית הספר "יובלי הבשור" ותיכון "נופי הבשור".

מושב יתד הוקם בשנת 1981 על ידי גרעין בני מושבים שהתגבשו במסגרת תנועת המושבים ובעידודה של מדינת ישראל שהקצתה לשם כך אדמות מדינה (המוחכרות לתושבים על ידי רשות מקרקעי ישראל). קרבת היישוב לגבול זיכתה אותו במעמד ישוב אזור עדיפות א', מעמד המקנה לתושבים סל הטבות כלכליות.

הוסף תגובה