בישול בריא – שיטות שימושיות

מגמת בישול בריא כבר אינה בגדר אופנה חולפת אלא עיקר הבישול במקומות רבים.

מאז כניסתה של המודעות לבישול נטול שמן, דל בקלוריות, וכזה המכיל יסודות מזון בריאים בכמות גדולה ככל האפשר, מקפידים – לא רק בבישול הביתי אלא גם בבישול במסעדות, בתי מלון ומקומות עסקיים – על בישול בריא.

ניתן למנות מספר שיטות בישול אוכל בריא הקשורות לא רק לאופן הבישול, הוספת החומרים והתיבול, אלא גם לכלים בהם מתבצע בישול בריא וציוד אחר כגון ציוד לטיגון ואפייה.

כך למשל, אם ברצונכם להקפיד על בישול בריא, מומלץ להשתמש במחבתות וסירי טפלון. חומר זה גם מקטין את כמות השמן הנצרכת בטיגון, וגם חסין יותר בפני שריטות. מדוע קשור הדבר לנושא בישול בריא: שריטות ופגמים בכלל עלולים לגרום לחדירת חומרים בלתי רצויים למזון המבושל כמו אלומיניום ומתכות אחרות המהווים את חומר כלי הבישול עצמם. עוד דבר שחשוב לבדוק כאשר מבשלים בריא הוא האם ניתן להזמין אוכל משלוחיםמחו"ל אשר מיוצר באופן טבעי ומבוקר. 

 

בנושא שריטות על כלי בישול, ניתן להזכיר סוג נוסף של סירים ומחבתות, שהוא חדיש באופן יחסי – מחבתות וסירים קרמיים – הנחשבים לדור השלישי בנושא ציוד לבישול וטיגון. אלו עשויים לתרום לנושא בישול בריא משתי סיבות:

הציפוי הקרמי נחשב לעמיד ביותר בפני שריטות וככזה אשר אינו דורש שמן בכלל.

נושא נוסף בתחום בישול בריא הינו איזון וגיוון המזון מבחינת הרכב וכמויות.

באופן זה, על בישול בריא להכיל את כל יסודות המזון כגון חלבונים, שומנים, פחמימות ואף סוכרים , ורצוי להגדיר את כמויותיהם של אלו לפי סדר העדיפויות של פירמידת המזון.

כלל נוסף בנושא בישול בריא הוא להמעיט ככל האפשר בתוספת של תבלינים ורכיבי מזון העתירים בקלוריות. לפיכך, דורש בישול בריא המעטה בסוכר, במלח בשומן ובעוד חומרים שבישול עודף בהם עשוי להיות מזיק לגוף.

יש לזכור שבישול עתיר סוכר אינו בריא לגוף  בגלל השפעות לטווח רחוק כמו מחלות לב וכלי דם. אותו הדבר אמור לגבי כמויות גדולות של שומנים העשויות לגרום בטווח הארוך לבעיות כמו כולסטרול ושומנים בדם.

עוד דבר שניתן לעשות כדי להשיג בישול בריא הוא הוספת ירקות ופירות על חשבון פחמימות וסוכרים. כך נוכל להשיג בישול בריא על ידי תוספת גדולה של ויטמינים ומינרלים למזון המבושל.

הוסף תגובה