בנט בנעליים של נתניהו

כניסתו של נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה הייתה מלווה בבעיה שלתפקיד נכנס אדם אשר איננו מקרין כריזמה, בעל הופעה אפורה שאיננו עובר מסך טלויזיה, שזו היא דרישת סף ממנהיגים פוליטיים בימינו. בנט צריך גם להתמודד עם הטענות שהוא איננו ראש ממשלה לגיטימי עם שישה מנדטים שיש לו וממשלתו היא "ממשלת שקר ומרמה". לפחות בתקופה הראשונה של כהונתו, בנט היה בצל של נתניהו הכריזמטי שחסידיו השוטים נוהרים אחריו ללא בסיס רלוונטי ואפשר גם לומר בטיפשות שמאפיינת חסידים שוטים. והנה מתברר שבנט הפך להיות לדמות בין לאומית מוערכת אשר נוסע לרוסיה, נפגש עם פוטין ומהווה מעין מתווך אשר פועלו ייתכן מאוד ויביא לידי מלחמת ההרס הנוראה שמתקיימת על אדמת אוקראינה. לא רק זאת, אף מדברים על כך שפגישת המנהיגים פוטין – זלנסקי תתקיים אולי בירושלים, בירת הארץ אשר עמה הגה את רעיון אחרית הימים, שאומר: "וגר זאב עם כבש ולא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה". בו בעת בנט נפגש עם ראשי עולם, כולל עם נשיא מצרים איתו הוא נפגש למפגש פסגה שהולכת לשנות את יחסי הכוחות במזרח התיכון. לא מזמן, טען נתניהו כי בנט נדחף לצילומי סלפי עם מנהיגים בכוח, שלא סופרים אותו. והאמתי שהמנהיגים מעדיפים את הקשר עם בנט מאשר עם נתניהו, שחלקם גם נכוו ממנו בגלל היהירות שלו וחוסר האמון שיש להם כלפיו.

אין ספק שנתניהו מתפוצץ מקנאה ומכעס, וכל יום שעובר מרחיק אותו מתוכניתו להפיל את "ממשלת המרמה", וככל שבנט צובר יותר זמן כהונה כראש ממשלה – כך מתרחק נתניהו מחלומו לחזור לתפקיד אחרי שיפיל את הממשלה של בנט ולפיד. נכון שבסקרים נתניהו מוביל בגדול, אך יש לקוות שככל שבנט ישרוד בתפקידו כך הוא לאט לאט יהפוך להיות יותר לגיטימי – דבר שיבוא לידי ביטוי בסקרים ואחרי איחוד במסגרת בלוק טכני עם גדעון סער, יקבלו השניים מספר מנדטים גדול יותר בבחירות הבאות, ויחד עם יאיר לפיד הם יהוו גרעין לממשלה הבאה – אחרי הבחירות הבאות. נכון שכיום זה נראה רחוק מהישג יד, אך הניסיון הוכיח כי המומנטום שצובר ראש ממשלה מכהן בא לידי ביטוי בבחירות, כשהוא מבקש להמשיך הלאה ולכהן בתפקיד.

אין ספק שנתניהו בונה על הפיגועים הנוכחיים, ויותר מזה הוא רוקד על הדם. כך היה בזמן תקופת רבין, כשלנתניהו הייתה תוכנית להיבחר לרשות הממשלה ואחרי כל פיגוע הוא הגיע לשטח ורקד על הדם, ויחד עם דמותו של רבין עם כפייה על ראשו בנוסח ערפאת, תכנן לממש את תשוקתו ולהיות ראש ממשלה.

לעניין של ראש ממשלה שחי בצילו של ראש ממשלה קודם, אפשר להביא כדוגמה את לוי אשכול שחי בצילו של בן גוריון הכריזמטי הבלתי נלאה שאותו הוא ירש. לוי אשכול אפור המראה הוכיח מנהיגות שבתקופת ההמתנה במלחמת ששת הימים יצר לגיטימציה שבאה לידי ביטוי שישראל לא הייתה צריכה לסגת מהשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים. תקופת המתנה שלכאורה הייתה ביטוי להססנותו דווקא הוכיחה את עצמה כשישראל הייתה מוכנה מבחינה צבאית למלחמה אחרי ששר הביטחון דאג לצייד את המחסנים בנשק ובתחמושת.

אשכול הוכיח את עצמו כמפייס לאומי, לעומת ביבי הפלגן, וקירב לבבות כמו למשל בהעלאת עצמות ז'בוטינסקי ואף ניתן גם לומר שבלגיטימציה שהוא נתן למחנה הלאומי הוא זרע את גרעיני המהפך של 77 כשהליכוד עלה לשלטון. בכך לאט לאט בנט צובר עוד נקודות זכות והופך להיות דמות מקובלת בעולם, עובדה שייתכן שגם תהיה לה השלכה על הפופולריות שלו בישראל כשמרכיב הזמן ימשיך לעשות את שלו.

הוסף תגובה