ג'ורג' ברנרד שו המחזאי השנון

ג'ורג' ברנרד שו (26 ביולי 1856 – 2 בנובמבר 1950) (George Bernard Shaw) נולד באירלנד וידוע בעיקר כמחזאי בשפה האנגלית. אחד מאנשי התרבות הבולטים של המאה העשרים, ובמחזותיו ופועלו הצליח להיות גם אחד האנשים המשפיעים של המאה. לפני שהתמקד במחזאות עסק גם בביקורת מוסיקה ותיאטרון.

מחזהו הנודע ביותר הוא פיגמליון, שבו ביקורת נוקבת על ההתיחסות למעמדות החברתיים באנגליה. במחזה מתערב מורה לשפות, פרופ' היגינס, עם חברו שיצליח לקחת מוכרת פרחים ממעמד פשוט ולהופכה לאשה מהמעמד העליון. המחזה, שמבוסס על מלך קפריסין, פיגמליון, שהתאהב בפסל שיצר (וכך גם במחזה, המורה בסופו של דבר מתאהב בליזה דוליטל שאת שפתה עיצב) הפך למחזמר מצליח בשם "גבירתי הנאווה".

שו כתב קרוב לחמשים מחזות, הדנים בבעיות חברתיות ומוסריות. והודות לכתיבתו השנונה והמבריקה, תוצר של אדם שופע אינטלקטואליות והתמצאות בתחומים רבים, היתה למחזותיו תהודה משמעותית.

 

שו ניסה לתקן את החברה גם בדרך של פעילות ב"שטח". הוא היה בין פעילי תנועת הפאביאנים, תנועה שניסתה לעשות תיקונים חברתיים בצורה הדרגתית (התנועה נקראה על שם פאביוס מאקסימוס "קונקטטור" "פאביוס המתמהמה", מצביא רומי בשם Fabius Cunctator אשר ניסה להתיש את חניבעל באמצעות קרבות נסיגה).

שו נבחר לחתן פרס נובל לספרות לשנת 1925, אך סירב לקבלו מטעמים פוליטיים.

שו היה אדם רחב אופקים והבנה בתחומים שונים, והתבטא בשנינות ובחריפות. בברכה שנשא לכבוד אלברט איינשטיין אמר: "תלמי יצר יקום שהחזיק מעמד במשך 1,400 שנה, ניוטון יצר יקום שהחזיק מעמד רק 300 שנה, והיקום שיצר איינשטיין איני יכול לשער כמה זמן יחזיק מעמד".(קטע מופיע בסרט טלויזיה שהופק על אלברט אינשטיין , על-ידי חברת "נובה" משנת 1979).

אנקדוטות ידועה אודותיו, המספרת על הרקדנית הידועה איזדורה דנקן, שפגשה בו במסיבה, והציעה לו ללדת ילד משותף. "הוא יהיה בודאי הילד המוצלח ביותר שיכול להיות ", אמרה בלהט, "תהיה לו החוכמה שלך והיופי שלי, ממש כליל השלמות!". שו הוציא את הרוח ממפרשיה כשענה לה בשאלה רטורית: "ומה אם יקרה אסון, ויהיה לו את היופי שלי ואת השכל שלך?"

שו גם ידוע באמרותיו השנונות , מהידועות שבהן:

חירות פירושה אחריות , זו הסיבה שרבים מנסים לברוח ממנה. 
אין קל מאשר להפסיק לעשן , עשיתי זאת הרבה פעמים. 
בין המחזות הנוספים שכתב:

"יוהנה הקדושה" (על ז'אן דארק) 
"רופא על פרשת דרכים" 
"דון ז'ואן בגיהנום" 
"קיסר וקליאופטרה"

הוסף תגובה