היתרונות והאפקטיביות של תהליך גמילה ביתית

לא נגזים אם נאמר, שכמעט כל אחד מאיתנו מגדיר את עצמו כ"מכור" למשהו.

אנחנו עשויים להיות "מכורים" לקפה (ולסיגריה) של הבוקר, לריח הדשא הטרי לאחר שנקצץ, לריגוש שבהתאהבות או לתחושה המלהיבה בבטן שיש לנו כשאנחנו נכנסים למכונית חדשה שקנינו, לובשים בגד חדש, או, אפילו, סתם, מקבלים הודעה מהדואר כי החבילה שהזמנו מעלי אקספרס / איביי / אמזון / אסוס (מחקו את החסר או השלימו את הרשימה) הגיעה.

ההבדל העיקרי בינינו לבין מכור אמיתי, יהיה ביכולת הפיזית והנפשית להתמודד עם חוסר של גורם ההתמכרות שלנו.

למשל, למי שאינו מכור, לא יקרה כלום אם הוא לא יצליח להריח יום אחד את ריחם של המאפים במאפיה הסמוכה, אבל, למי שמכור (בין אם לחומרים מסוימים ובין אם להתנהגויות) חוסר בגורם ההתמכרות יגרום להשפעות פיזיות ופסיכולוגיות משמעותיות.

על מנת להיפטר מהתמכרות יש צורך בגמילה, וכיום, אחד מהפתרונות היעילים ביותר לגמילה הוא גמילה ביתית.

גמילה ביתית – מתי היא מציעה פתרון מתאים?

גמילה ביתית  מאפשרת לעבור את התהליך בסביבה ביתית מוגנת ותומכת, ובכך, בעצם, מעלה את הסיכוי להצלחה.

אבל, ראשית, נסייג את דברינו – גמילה ביתית מציעה פתרון מעולה, אמנם, אבל היא אינה הפתרון המתאים לכל מצב.

למשל, במקרים קשים של התמכרות לסמים ו / או אלכוהול, שבהם המכור לא מסוגל לתפקד, יהיה צורך באשפוז במרכז גמילה מקצועי כמו גם בשהות ממושכת במקום ובפיקוח מקצועי מתמיד.

לפתרון "מעטפת" זה מספר מטרות – העיקרית בהן היא טיהור גוו של המכור מהחומרים הממכרים, תוך יצירת סביבה פיזית ונפשית תומכת להיווצרותו של האדם החדש, האדם שנגמל מהשימוש בהם.

מתי טיפול גמילה ביתית מתאים?

לאחר שהסברנו נקודה חשובה זו, הבה נראה את המקרים בהם גמילה ביתית מצליחה להציע פתרון מתאים.

גמילה ביתית מתאימה במצבים בהם ההתמכרות עדיין לא הצליחה להשתלט לגמרי על גופו ונפשו של האדם.

כלומר, במקרים בהם הוא מסוגל לתפקד, ברמה מסוימת (גם אם לא האופטימאלית) מהבחינות הפיזיולוגיות והנפשיות.

הוא לא איבד את מקום עבודתו בשל התנהגויות שנגרמו כתוצאה מהתמכרותו, הוא לא שרף את הגשרים הזוגיים / המשפחתיים והחברתיים שלו.

ויתרה מכך – בניגוד למרכזי הגמילה המקצועית, שאליהם, לרוב, מגיעים אנשים ביוזמת אנשים הקרובים להם שמודאגים מהמסלול המהיר להרס עצמי וסביבתי שעליו מצויים מכורים קשים, גמילה ביתית, לרוב, תתבצע ביוזמת המכור עצמו, לפני הגיעו לשלב האל-חזור.

חשוב לדעת כי בחלק גדול מהמקרים גם גמילה ביתית דורשת ליווי מקצועי מתאים, ולכן, רצוי להיערך לכך בהתאם. זאת, מאחר וגמילה שנכשלת (בלא קשר לסיבות לכישלון) עלולה להפוך למכשול רציני, הן בנכונותו של המכור לנסות שוב והן בנכונותה של הסביבה של המכור ללוות אותו פעם נוספת בתהליך כגון זה.

יתרונות גמילה ביתית

אחד מן היתרונות המרכזיים של תהליך גמילה ביתית הוא הטיפול במסגרת הביתית, בסביבה הידועה והבטוחה, תוך כדי ניהול אורח חיים רגיל עד כמה שניתן,

יחד עם זאת ונתון חשוב מאוד בפני עצמו, הוא המעורבות המשפחתית במסגרת הגמילה, כאשר כל המשפחה והסביבה הקרובה למטופל.ת מעורבים ומשולבים בתהליך הגמילה. עובדה חשובה זו אשר מאפשרת תמיכה, לכידות והצבת גבולות למטופל.ת במסגרת התהליך, מסייעת מאוד תוך השגת תוצאות טובות יותר.

המאמר נכתב באדיבות לבנה אלמקייס, הבעלים של "יד ביד", שיטה טיפולית בהתמכרויות במסגרת גמילה ביתית.

הוסף תגובה