דג'מבה, תוף אפריקני – קניית דג'מבה תחזוקת דג'מבה התוף שמעגלי מתופפים אוהבים

דג'מבה         חלק ב

שלום לכולם,

בחלקו הראשון של המאמר דנו בפרוש השם דג'מבה אייך מאייתים נכון את שמו של התוף האפריקאי, פרטים טכניים, סוגי הדג'מבה הקיימים וכיצד מותחים ומכוונים דג'מבה. בחלק השני של אספר לכם על ג'מביי ומיסטיקה, אפה אפשר ללמוד דג'מבה, אך ומאפה קונים דג'מבה ואפילו על דג'מבה מודרני של חברת רמו.

אפה לומדים לתופף? 
אם עוררתי בכם את החשק לנגן כבר רצוי שתדעו: לתוף הדגמבה יש טכניקת ניגון, אותה אפשר ללמוד ולפתח, ישנם מקצבים מיוחדים המנוגנים באירועים בעלי משמעות בחיי האנשים החיים באפריקה, כדאי מאוד להכיר את השירים המלווים את המוזיקה ולהבין את תרבות נגני הדג'מבה המסורתיים. אפשר ללמוד דרך קלטות די וי די שקימות בשוק, אפשר להעזר ברשת האינטרנט והיוטיוב, אולם אני ממליץ לכם ללמוד דג'מבה בקבוצה עם מפגשים אחת לשבוע, הלימוד בקבוצת מתופפים הוא חוויתי ומתבקש לאור העובדה שצריכים תופים נוספים על מנת ליצור את האטמוספרה הנכונה ולהרגיש את המקצבים. בישראל נושא לימודי הדג'מבה מפותחים מאוד, ישנם מורים רבים המתמחים התרבות מערב אפריקה ובמיוחד במוזיקה היוצאת מהיבשת השחורה. לאקץ מגיעים מיטב המסטרים לדג'מבה, כבר כיבדו אותנו בנוכחותם המסטרים הגדולים פאמדו קונטה, סידיקי קמרב, אהרונה דמבלה, ממי דיקייטה ואדמה דרמה, אני ממליץ לכם בחום לעבור סדנת תיפוף עם המסטרים שמגיעים לישראל, יש קבוצות למתחילים וקבוצות לנגנים מתקדמים. כמי שעבר כמעט את כל הסדנאות עם המסטרים שהזכרתי אני יכול לומר לכם בפה מלא זו חוויה שאשא אותה לכל החיים, רמת התיפוף שלהם היא כמעט ובלתי נתפסת מהירות הניגון מגיעה למהירויות שהם כמעט ולא אנושיות. אז כשאתם שומעים שמסטר הגיע לארץ רוצו… 

מכירת  דג'מבה– למה צריך לשים לב?
לא פעם נשאלתי האם יש לי דג'מבה יד שנייה למכירה? כוונת השואלים הייתה לנסות ולהשיג תוף מיד שנייה במטרה להוזיל עלויות כפי שמקובל כאשר אנו רוכשים מכונית ישנה. אז חשוב שתדעו ככל שהתוף ישן יותר (כמובן שמור) מחירו גבוהה יותר, כמו בהרבה כלי נגינה ובמיוחד כלי נגינה אקוסטיים,שהזמן רק משבח את הסאונד. שימו לב שאין חורים בעץ המעידות על תולעי עץ, העץ שלם וללא סימני תיקון, בדקו אם אין סדק בגוף העץ, על העור להיות מתוח, נגנו על התוף, הרגישו אותו ותראו אם אתם מתחברים איליו, חשוב לציין אל תקנו תוף בטרם רכשתם כיסוי מתאים, הכייס לתוף חשוב מאוד, תפקידו לשמור על התוף והעור מפני פגיעות בהובלה ומשינויי מזג אויר קיצוניים.

דג'מבה לא מסורתי מודרני
בסוף שנות השמונים הוציאה חברת רמו סידרה של תופים אפריקאים עם גוף מפיבר ועור מפלסטיק, המטרה הייתה להפשיט את כיוון התוף והחלפת העורות שמתבלים במהירות. בין התופים היו תוף האשיקו שקיבל מראה מודרני ועוד מספר תופים נוספים, אמנם קל לכוון את התופים בעזרת מפתח, לא צריך שום מיומנות בכדי להחליף את העור, שממילא חזק מאוד ומחזיק שנים על גבי שנים. לדעתי הסאונד של הדג'מבה המסורתי הבנוי מעץ הוא חם יותר הסאונד שבוקע מאותם תופי פלסטיק הוא במקרה הטוב בנוני ואף גרוע מכך, כל עוד רוצים לנגן מוזיקת דג'מבה מסורתית, אך אם אתם רוצים סאונד מיוחד שהקשר בינו לבין הדג'מבה הוא מקרי, אתם יכולים להשתמש בתופים הללו, הם בעלי סאונד מתכתי עם אובר טון חזק שמתאים למוזיקת מועדונים, גם הווליום של תופי הביבר חזק מאוד, בהשוואה לופי הדג'מבה האורגנלי

דג'מבה ומיסטיקה
לפי אמונתם של שבטי המנדנג הפזורים לאורכם של ארצות מערב אפריקה, בתוף הדג'מבה פועלות במקביל שלוש רוחות, הרוח הראשונה היא הרוח של העץ ממנו נגדע הגזע ממנו מכנים את התוף, הרוח השנייה היא הרוח של העז ממנה עושים את עור התוף והרוח השלישית היא הרוח החיה של נגן התוף הדג'מבה פולה כפי שהוא מכונה בפי האפריקאים. שלושת הרוחות יוצרים את הרוח של הדג'מבה. הכנת התוף מלווה בטקס בה מבקשים מהעץ להשתמש באחד מגזעיו להכנת התוף. 

 

שלכם,

דודי בר יוסף.

הוסף תגובה