דוח אימון Adhd לילדים – שלום לבדידות ולעצב

אימון ADHD לילדים בגישת מנטורינג  

מאמר זה מציג דו"ח מרתק (Case Study) על תהליך אימון קצר שבוצע עם ילדה בעלת ADHD , על ידי מאמנת אישית בוגרת קורס "אימון ADHD  – אימון אישי למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז", במכללת i.C.U.  (בעמוד זה יש פרטים על הקורס ומשובים של משתתפים).

האימון בוצע על פי המודל המעשי פרי פיתוחה של אסתי פישר היים, מנהלת המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית ומכללת i.C.U לאימון אישי ופסיכותרפיה מעשית.  

לאירית: 
אימנת וישמת באופן מעולה. זה נפלא שאפשר לחולל שינויים חיוביים כה משמעותיים והרגשה כה שונה בתהליך כה קצר. יישר כוחך.
בהערכה רבה, אסתי.

– מודל אימון אישי –
האם ידעת כי אין שני מקרים לגמרי זהים של ADHD?
 כי לכל בעל ADHD יש מקבץ סימפטומים ייחודי לו?
במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים ומתרגלים מודל מעשי בעל 18 שלבים לאימון ילדים ובוגרים המתמודדים עם ADHD. מתוך המודל הזה, בחרה המאמנת שלבים מסוימים שהתאימו לקשיים הספציפיים של הנערה הצעירה אתה עבדה.
התהליך כלל פגישת היכרות עם ההורים ו- 10 שיחות בנות כשעה כל אחת עם הנערה. 
להלן קטעים מהדו"ח.  

פגישה עם ההורים 
רינת (שם בדוי) בת 11, אמצעית בין שלושה ילדים, לומדת בכיתה ה', מאובחנת מזה מספר שנים כבעלת הפרעת קשב וליקוי למידה. 
ההפרעה מתאפיינת בטווח קשב קצר, שיכחה, איבוד דברים, התנהלות איטית, וכתוצאה מכך נוצרו קשיים חברתיים, עצב, מרירות, והערכה עצמית נמוכה. 
הוריה ואחיה הגדול עובדים שעות רבות, אביה עצמאי, ואמה מנהלת בכירה בחברה גדולה. 
רינת מביאה את אחותה הקטנה מביה"ס ודואגת לה לאוכל, להכנת שיעורי בית, ועוד. בעבר רינת לא התמידה בחוגים, אבל מאז שהייתה בקייטנת גלישה היא גולשת בהנאה.

בשיחה ביקשו ממני ההורים לעבוד עם רינת בתהליך של אימון אישי על: שיפור הדימוי העצמי, חיברות, סדר וארגון, ועמידה בזמנים. 
מה טוב ברינת? שאלתי. 
לאם היה קשה מאוד להחמיא לבתה, והיא התלוננה על הפעמים הרבות שרינת מתקשרת אליה, על האיחורים, על חוסר האחריות ורגישות היתר, על מצבי הרוח ועל זה שהיא "שוטר" של רינת. יש לה ביקורת רבה על בתה והיא התקשתה לציין את התכונות החיוביות שלה. (ממש כמו שלמדנו בקורס …)
הסברתי להורים את חשיבות החיזוק החיובי, ביקשתי שיקפידו לערוך משוב מיידי על התנהגויות חיוביות, שיעצימו את רינת ככול הניתן, וישתדלו להפחית ביקורת והערות שליליות. 

שיקפתי להורים את הכוחות של בתם: על רינת מוטלת אחריות גדולה לשמור על אחותה הקטנה ולטפל בה. היא מבצעת זאת בבגרות, באחריות, במסירות ובאהבה ועל כך מגיעה לה הערכה רבה. האם הופתעה לשמוע את דבריי אך הסכימה עם כל מילה. והאב טען שרינת ממורמרת, כיוון שאמה אינה סומכת עליה ולא "משחררת" מספיק. היא דורשת לדעת מה רינת עושה בכל רגע ומצד שני קשה לה עם ריבוי שיחות הטלפון אליה במהלך העבודה, ואינה מרשה לרינת לצאת לקניון עם חברות. 
האם טענה כי כל האחריות על הבית מוטלת עליה ושהיא קורסת. האב טען כי כאשר האם בבית הילדים פונים אליה בלבד והאב לא קיים עבורם, אך כשהאם לא נמצאת הוא נהנה מאוד בחברתם. 

שוחחנו על תפקידים והאב לקח על עצמו את הכנת הכריכים לביה"ס, הבטיח לשוחח עם הילדים במהלך היום בטלפון, ובאופן קבוע להגיע יום אחד בשבוע מוקדם הביתה ולבלות עם הילדים. כמו כן סוכם כי כל ילד יבחר תפקיד לסיוע בניהול הבית. 
ההורים התחייבו להתחיל לראות את הדברים החיוביים ברינת ולהעצים אותה. האם אמרה כי תנסה לשחרר את האחיזה ברינת, לסמוך עליה, לאפשר לה להתנסות ולהתבגר. 
הבהרנו כי חשוב להיות אופטימיים, להשתמש בחוש הומור, ולהכניס את הדברים לפרופורציות. הסברתי כי ילד עם ADHD פועל לעיתים מתחת לבני גילו מבחינה רגשית, התנהגותית, חברתית, וחשוב שהציפיות יהיו מציאותיות נוכח הקושי.  

 

מפגש אימון אישי ראשון עם רינת 
בחרנו לקיים את המפגשים אצל רינת, בחדר שלה. 
רינת בת 11. ילדה מקסימה, נעימה, מנומסת, ומאריכה בדיבור. בולט המאמץ התמידי שלה להיות בסדר, לרצות את האחרים, למצוא חן. 
הישגיה בלימודים בינוניים. היא מתקשה בהכנת שיעורי הבית, לא תמיד מספיקה להעתיק מהלוח, שוכחת דברים. קושי בהתארגנות מתבטא באיחורים. יש לה פחדים וחששות שונים, חוסר ביטחון, חוסר תקשורת עם חברים. רינת מצפה להרבה מאנשים בסביבתה ומתאכזבת בקלות. 

סדר היום: קמה בדקה האחרונה לביה"ס, ההתארגנות תמיד בלחץ, יוצאת וחוזרת לבית כי נזכרת בדברים שצריכה לקחת. בסוף יום הלימודים רצה לכיתה של אחותה והולכת איתה הביתה, מחממת אוכל, מכינה שיעורי בית שלה ואף עוזרת לאחותה, ובשעות אחה"צ לוקחת את אחותה לחוגים או לחברותיה. פעמיים בשבוע יש לרינת שיעור פרטי.  

שיקפתי לה את התרשמותי: שהיא בוגרת, אחראית ועצמאית ואפשר לסמוך עליה, והיא התרגשה מאוד (שאלה "למה?") וציינה שכשהיא שומעת את זה ממני זה נשמע לה מאוד נכון ואמיתי. היא סיפרה כי השבוע ההורים התחילו להגיד לה תודה על שהיא מטפלת באחותה ואפילו חיבקו ונישקו אותה, אבל היא מרגישה שזה לא אמיתי, אלא נאמר רק כדי שתמשיך ותדאג לאחותה. לטענתה, אם באמת היו מעריכים אותה וסומכים עליה זה צריך להתבטא גם בתחומים אחרים.  

לרינת טענות רבות כלפי חבריה לכיתה, מבקרת אותם על לבוש והתנהגות, "כולם ערסים או פרחות", ולטענתה משום כך איננה מקובלת עליהם. בהפסקות היא בצד, לא משתלבת, מתקשה ליזום מפגש עם חברים, מבלה בבית, וכשהיא עם חברים מתקשה למצוא נושא שיחה, נלחצת, מובכת …

רינת הביעה נכונות לשינוי והסכימה כי לא ניתן לשנות את האחרים אלא את עצמה, את פרשנותה לאירועים, ואת תגובותיה.  
המטרות שהציבה: למצוא חברה טובה, להיות מקובלת חברתית, ביטחון עצמי, והצלחה בלימודים. 
משימת אימון: לחשוב ולכתוב: מה הדברים הייחודיים שיש בי? לאחר מכן לבקש מההורים ומהאחיות לומר עליה דברים טובים ולכתוב אותם.  

מפגש אימון אישי שני עם רינת 
רינת הקריאה לי בהנאה את הדברים הטובים, והתרגשה במיוחד מדברי אביה. 
מטרה ראשונה: למצוא חברה טובה. 
שוחחנו על חיי החברה שלה. אין לה חברה טובה בכיתה אבל יש לה חברה מחוץ לבית הספר. "בנות לוקחות ללב. למשל, אמרתי לחברה שהחולצה שלה מצחיקה והיא נפגעה." שוחחנו על דרכים להתנסח ולהתבטא בלי להעליב. 
תרגלנו סימולציה לשיחה עם ילדה מהכיתה שמוצאת-חן בעיניה. רינת דמיינה בעיניים עצומות שהיא: מתעניינת, מקשיבה, מחייכת, ויוצרת קשר עין.  

מפגש אימון אישי שלישי עם רינת 
רינת שיתפה אותי במפגש המוצלח עם הילדה ובמחשבות על המשך הידידות אתה. 
משוב עצמי: "אני יכולה ליזום קשר". (משוב חיובי חשוב מאוד באימון אישי לילד עם ADHD). 
רינת הציעה להזמין לביתה את הילדה יחד עם 3 חברות נוספות לסרט ופיצה. וגם לקחת אותה לים שתראה את רינת גולשת. אמה של רינת הבטיחה לשתף פעולה ולעזור לה בשמירת הקשר. 
מה יכול למנוע ממך ליזום מפגש זה? 
"יש לי פחד שיסרבו לי ושהפגישה לא תזרום." 
שוחחנו על חששותיה ובצענו תרגיל בדמיון מודרך.  

מפגש אימון אישי רביעי עם רינת 
התמקדנו בשכפול הצלחות. 
מה אמרו לך כשהצלחת? 
"אבא שלי אמר שהוא גאה בי, הורי צילמו אותי, התגאו בי, אמי קראה לי 'מוכשרת שלי'." 
איך הרגשת? 
"הרגשתי סיפוק גדול, הייתי גאה בעצמי, הרגשתי מיוחדת, מאושרת, שמחה …" 
מה סייע לך להצליח? 
"התמדתי, השקעתי, וגם הדרבון, ליווי ופרגון של ההורים." 
מתוך החוויה החיובית עם הגלישה יצאנו באימון האישי למסקנות לגבי דרכה בעתיד בתחומים אחרים. היא התחייבה להתמקד בעשייה, בניסוח חיובי, ובתשומת-לב להצלחות קטנות שונות.  

מפגש אימון אישי חמישי עם רינת
רינת סיפרה שהמצב החברתי מאוד השתפר וביקשה לעבוד על עמידה בזמנים כי זה מפריע לה בכלל וגם בפגישות עם חברתה. רינת נתונה בהתנצלויות, במתח, בויכוחים עם הוריה, וברגשי אשמה מול הסביבה. איך את מרגישה כשאת מאחרת? 
"לחץ, מתח, אשמה, אכזבה …" 
מה התגובות שאת מקבלת? 
הערות, נזיפות, הטפות מוסר …" 
את זוכרת מה עשית כדי להצליח בגלישה? 
"לא ויתרתי למרות שהיה קשה, התמדתי, השקעתי, תרגלתי." 
האם את מוכנה לעשות דברים אלה גם כאן? 
"כן."

בחרנו יום הולדת של חברה ופירקנו לאחור את המשימות על מנת לקנות מתנה, להגיע בזמן לאירוע, וכו', ורינת חישבה את משך-הזמן של כל משימה. (שיעור חשוב לילדה עם ADHD)  בנוסף, היא הסכימה להיעזר בסובבים אותה על מנת להצליח.
משימה לבית: לתרגל התכוננות מראש לאירוע לפי הדוגמה שעשינו יחד.  

מפגש אימון אישי שישי עם רינת 
תוכנית עבודה שבועית – מה רינת רוצה לעשות השבוע. 
הכנת טבלת לו"ז.  

מפגש אימון אישי שביעי עם רינת 
רינת שיתפה אותי בכך שהיא התחילה לתכנן דברים מראש ולא להשאיר אותם לרגע האחרון. 
בדקנו יחד את הטבלה: מה הצליח, מה יש לשנות, מה כדאי לתקן, מה מפריע … 
לימדתי את רינת טכניקות קטנות מתוך אימון אישי לניהול זמן ודיוק. 
משימה: לעצב את הטבלה באופן מציאותי, כך שתשרת אותה כהלכה.  

מפגש אימון אישי שמיני עם רינת |
הנושא: התארגנות –  על מנת ליצור יותר זמן פנוי, סדר וארגון בחייה. 
עבדנו על טכניקות וטיפים של אימון אישי להתארגנות, סידור הילקוט, הכנה ליציאה מהבית, וכד'. 
רינת בחרה להיעזר באחיה הגדול לארגון החדר, וזריקת הדברים המיותרים.

מפגש אימון אישי תשיעי עם רינת 
רינת והוריה הראו לי בגאווה רבה את החדר המסודר ומאורגן. עוד ציינו הוריה שרינת מלאת מוטיבציה, משתפת אותם בתהליך, נעזרת בהם, וזה מרגש אותם מאוד.

רינת שיתפה אותי בחוויות מהשבוע החולף. בפגישות עם חברתה החדשה. סיפרה ששתיהן הלכו עם בנות נוספות לסרט.  
נושא אימון אישי להיום: התמדה, ועניינים כמו: "חוסר חשק, ייאוש, ויתור, אני לא מתמידה בדברים, אני דוחה דברים ובסוף שוכחת …" 
מה עושה לך הסדר והארגון? 
" יותר נעים לי בחדר, אני מוצאת דברים בקלות, פחות שוכחת או מתעכבת. הארגון עושה לי שקט בראש, פחות לדאוג, פחות לנסות לזכור דברים בעל פה." 
כדאי לך להמשיך להקפיד על העבודה המדהימה שאת עושה? 
"בטח. יש פחות חיכוכים עם ההורים, הם מאפשרים לי לצאת ולהיפגש עם חברות, סומכים עלי יותר ומפרגנים לי." 
רינת מרגישה שהיא בתהליך בו היא לומדת לשלוט בעניינים, בחייה, בתוצאות. 
"יש דברים שדורשים שינוי הרגלים – לא לפחד מהם, להשקיע … "
הבהרנו מה יסייע לה להצליח ולהתמיד. 

אימון אישי עשירי: סיכום ופרידה 
רינת סיכמה את התהליך שעברנו יחד ושיתפה אותי בשינויים ובתחושות הטובות שהתהליך חולל אצלה. היא נהנית מהשיפור בקשר שלה עם ההורים ועם אחיה הגדול, וציינה שיפור משמעותי בחיי החברה שלה וביכולתה לנהל את הזמן בצורה יותר טובה. היא חשה בוגרת ושמחה יותר: "השבוע הלכתי בעצמי לקניון הקרוב וקניתי לעצמי את הספר שהמלצת לי !" 
נפרדנו בחיבוק חם ובהתרגשות. 

* האימון משקף חלקים ממודל האימון המעשי השלם, אלה שהיו רלבנטיים לרינת, את התפיסה והגישה כמו גם תרגילים וטכניקות שנלמדים בקורס. הקורס מתאים למטפלים, למאמנים, ליועצי חינוך, וגם להורים של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

דיווחה: אירית קוכנר, מאמנת אישית
הקדמה ועריכה: אורנה 
המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית
מכללת i.C.U לאימון אישי ופסיכותרפיה מעשית
בניהול אסתי פישר היים 

הוסף תגובה