דון קישוט הוא רומן מאת הסופר מיגואל דה סרוונטס שיצר מהפיכה בספרות העולמית

דון קישוט הוא גיבור ספרותי ברומן מאת הסופר מיגואל דה סרוונטס (Miguel de Cervantes) שחי בין השנים 1616-1547. חלקה הראשון של היצירה בשנת 1605 וחלקה השני ב-1615 לפני מות המחבר.

היצירה נקראת במקור " עלילות דון קיחוטה איש למנשה" (Quixote de la Mancha), לה מנשה הוא הכפר ממנו הגיע הגיבור שהוא אדם מתבגר שסובל מהזיות בהשפעת קריאה מופרזת על סיפורי אבירים. הוא מדמה את עצמו לאביר שהוטלה עליו שליחות לנהל מלחמות צדק שאין לו כל סיכוי לנצח בהן.

למשימה נלווית אליו בת כפר פשוטה אותה הוא הופך לגבירתו (דולציניאה), מכאן הביטוי "תסמונת דולציניאה", בת כפר פשוטה שנדמית לרואיה אשה חלומית ומושלמת , סוסה כחושה שהופכת לסוס אציל שש אלי קרב ונושא כלים ערמומי ושמנמן (סנצ'ו פנשו) הרוכב על חמור. במהלך הסיפור נקלע הגיבור לסיטואציות טרגיות-קומיות, כמו מלחמה בטחנות רוח אותן הוא מדמה לאבירים גיבורים.

למרות שבתודעה הציבורית נחקקו עלילות דון קישוט כסיפור הרפתקאות היתולי הרי שבחינה ספרותית היווה הספר פריצת דרך. לדוגמה, יחסי גיבור – מספר – מחבר : הסופר מייחס את הספר למחבר בדיוני. בחלק השני דון קישוט מודע לקיום החלק הראשון של הספר. מורכבות סיפרותית זו מהווה הישג נאה כיום ומהפכה בזמן פרסום היצירה.

הספר תורגם לראשונה בידי חיים נחמן ביאליק שקרא לגיבור "האביר בן דמות היגון". את סוסתו הרזה של דון קישוט הגדיר כ"סוס לפנים".

דון קישוט הפך להיות לסמל של אדם בלתי מציאותי שהולך להלחם מלחמות צדק בלי כל בסיס ריאלי לנצח בהן.

המקור מעוטר בציוריו של צייר התנ"ך גוסטב דורה.

העלילה זכתה לגירסה מוסיקאלית בצורת מחזמר בו כיכב גדעון זינגר

הוסף תגובה