דחיינות – סחבת, מדוע זה רע? וכיצד מתמודדים איתה

כולנו לוקים באפקט הדחיינות במידה זו או אחרת, דהיינו לדחות דברים ככל הניתן ולא לבצע אותם. במיוחד דברים בלתי נעימים. ממה היא נובעת, וכיצד ניתן להתמודד איתה.

הדוגמא הקלאסית: יש לי חור בשן, וממש אין לי חשק שיקדחו לי שם, אז אני דוחה ודוחה, עד שהכאבים נהיים בלתי נסבלים, ואז אני הולך לרופא שיניים, סובל פי שתיים, ומשלם פי ארבע.

הסיבה לכך פשוטה, אני לא רוצה שיכאב לי, אז אני לא הולך, עד שאין ברירה. אך חשוב לדעת שזוהי החלטה שגויה מכמה בחינות, ככל שניטיב להבין את חוסר היעילות וההגיון שבדחיינות, כך נוכל להתמודד איתה.

עלינו להבין ש:

א. הבעיות לא יעלמו מעצמם, לכן נצטרך לטפל בהם במוקדם או במאוחר.

ב. ברוב המקרים הסחבת גורמת לכך שהבעיות רק יגדלו, כך שזירוז הטיפול יחסוך עגמת נפש שתהיה בכל מקרה, ורק תוכל לגדול.

ג. הסחבת כשלעצמה יש לה מחיר רגשי משמעותי בכמה אספקטים, האחד, העול  –  לכל אדם יש רגש אחריות, והידיעה שהוא לא מטפל במה שזקוק לטיפול יוצרת אצלו מועקה מתמשכת, הגורמת לתסכול מתמשך, וזהו סבל ניכר שניתן למנוע אותו באמצעות טיפול מיידי והימנעות מסחבת. מלבד זאת, אדם הופך להיות יעיל כשהראש נקי מ'תיקים', כאשר ישנם 'תיקים' לא מטופלים, הראש תפוס בהם ואין יכולת לתפקד כמו שצריך. מלבד זאת, חוסר טיפול בבעיות יוצר תחושה של חוסר אונים, הגורם לירידה בבטחון העצמי, ובאמונה הפנימית ביכולת התפקוד, דבר חמור כשלעצמו.

לכן, אם ברצונך להנע מדחיינות, עליך ללמוד לשנן לעצמך כאשר עומד על הפרק ביצוע של עשייה מסויימת כך: "הבעיה לא תעלם מעצמה, והיות ואני רוצה ראש שקט, ואיני מעוניין שהבעיות רק יחמירו, הרי אני רץ לטפל בבעיה מיידית"

כאשר תפנים את העובדה שטיפול מיידי חוסך עגמת נפש רבה בעתיד, תגלה כמה קל לבצע דברים באופן מיידי.

רווח משני נוסף יהיה לך בכך שתחוש שליטה על חייך, והבטחון עצמי שלך ישתפר פלאים, במהירות מדהימה, עצם היכולת ל'התאפס על עצמך' ולבצע דברים במיידי, תעניק לך חוזק שלא הכרת.

הוסף תגובה