סחטנות רגשית (מניפולציה רגשית), מהי? וכיצד מתמודדים איתה?

  
מניפולציה רגשית, או סחטנות רגשית, היא טכניקה שרבים משתמשים בה כדי לשלוט על הזולת. השליטה מתבצעת בדרך כלל דווקא בקרובים יותר, חברים קרובים, בני זוג, ילדים, או הורים.

העדר מודעות לטכניקות הללו, גורמות לכך שרבים נופלים קורבן לסחטנות, וממשיכים לחיות את חייהם שנים רבות כשהם משועבדים לקרוביהם. בשורות הבאות נתאר את צורת הפעולה, ואת דרכי המניעה.

ככל הנראה סחטנות רגשית, היא טכניקה מובנית אצל אנשים רבים כדי להשיג שליטה בזולת. הפעלת הסחטנות מתבצעת במקרים רבים באופן תת הכרתי, ובמקרים רבים נעשית במודעות מלאה. סחטנות רגשית מופעלת על ידי מספר שיטות, כל אחת בנפרד או כולם יחדיו. למעשה, סחטנות רגשית יכולה להתבצע בשני מישורים שונים. 

1. הערכה של הזולת כאדם מוצלח.
2. הערכה של הזולת כאדם הגון.

לכל אדם חשוב מאד שיעריכו אותו שהוא מוצלח, וכן שהוא הגון. סחטנות רגשית משתמשת בצרכים הללו לצורך השגת שליטה בזולת, על ידי שהיא גורמת להערכה שלילית של האדם את עצמו באחד או שניים מבין השיטות הללו, וסיפוק של הערכה במשורה, ורק במקרים שהשולט השיג את מטרתו.

הטכניקות לשליטה הן כדלהלן:

א. הקטנת הביטחון העצמי של הזולת, ושחיקת הערכתו העצמית
ב. ניצול כל הזדמנות כדי לשדר לזולת שהוא אינו הגון.
ג. העדר פרגון לזולת על עשייה מוצלחת או על יכולות מרשימות
ד. העדר פרגון לזולת על מעשים הגונים וטובים שהוא עושה.

זה שלב א.

בשלב ב' כאשר האדם מורעב להערכה, וחש רגשות אשמה באופן שוטף. הוא מוכן לעשות הכול כדי לזכות בקורטוב הערכה, והוא חושש מאד מביקורת.

כאשר הוא עושה מעשה הגון לפי קנה מידה נורמאלי, אך אינו נוח לסוחט, הרי שהסוחט יתחיל לשדר לו, במילים או בהבעות פנים, שהוא חושב שהוא אדם גרוע מאד, והנסחט שחש נורא כתוצאה מכך, יחשוש מאד בעתיד להתנגד לסוחט. הוא עתיד לחשוש לעשות מעשים ראויים שזכותו המלאה לבצע, רק משום שהוא יודע שהסוחט יגרום לו לחוש רגשות אשמה עצומים, ולכן הוא עלול לשעבד את חייו לסוחט, רק כדי להשביע את רצונו.

 

חשוב להדגיש, שסחטנים מודעים לכך במקרים רבים שהם אכן משקרים, משפילים, ולא מפרגנים, אבל הפיתוי לכוח ושליטה גורם להם להתנהג בצורה כזו, למרות שהם יודעים שהם לא צודקים. 

זהו בערך תיאור קלאסי של סחטנות רגשית, אם כי יש צורות אחרות מעט.

אם אתה מוצא את עצמך במערכת כזו, מה עליך לעשות?

כמובן שהעצה הראשית ברח! ברח! ברח! אם אתה יכול לשמור מרחק רגשי מטיפוס כזה, זה הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות לעצמך.

אם אינך יכול לברוח, מהורים למשל, או בני זוג כאשר יש ילדים ואינך מעוניין לפרק את הבית, תצטרך להתאמץ יותר, והרבה יותר. וגרוע מכך, תצטרך לעמוד על המשמר לאורך זמן, מכיוון שסחטן תמיד ינסה להפעיל את השיטות שלו, לכן צפוי לך מאבק שאינו נגמר, אבל תוכל לצאת מנצח במקרים רבים.

להלן מספר כלי עבודה להתמודדות עם סחטנות: 

א. היכולת להפעיל סחטנות רגשית הינה רק ביחס לאדם שהערכה העצמית שלו נמוכה. נסה לשפר את הערכתך העצמית, ובעיקר, היה ככל הניתן עם אנשים המעריכים אותך, הקפד להיפגש אתם בקביעות, וחזק את קשריך עימהם. (שים לב! הסחטן עלול לנסות לנתק את קשריך עם אנשים המעריכים אותך, בתואנות שונות, הזהר מכך, ואל תיכנע בשום פנים ואופן!!)

ב. היה מודע לכך, שסחטן אינו מאמין למה שהוא אומר, והוא יודע שהוא משקר לך כדי לפגוע בך. גם הוא חושב שאתה בסדר גמור, הוא פשוט משתמש בשקרים שלו ככלי לסחיטה.

ג. הקשב רק למוסר הפנימי שלך, אם אתה חושב שמעשה מסוים הגון, לך עליו, גם אם אתה יודע ש"תקבל על הראש" על כך. אמור לעצמך 'יש לי את האמת שלי, ואני מאמין בה, גם אם הוא טוען שאני מושחת'. ככל שתהיה עקבי יותר, כך הסחטן יאבד את המוטיבציה לסחוט, מכיוון שהוא ירגיש שזה לא יעיל. (עם זאת, על תעשה מעשים דווקא כדי להרגיז, מכיוון שמעשה כזה רק יוכיח לסחטן שדעתו חשובה לך, וכך הוא יקבל אישור שעדיין יש לו כוח לשלוט בך, פשוט עשה את מה שאתה מאמין בו בלא להתחשב במה שיאמר הסחטן)

ד. אל תכנס למלחמות יזומות, הסחטן בדרך כלל טוב יותר ממך בהפגנות, כך שאתה בהחלט עלול לצאת וידיך על ראשך. כאשר הסחטן פותח במלחמה, אל תשיב מלחמה, נסה להתנהג רגיל ככל הניתן, וגם אל תהיה נלהב לחדש את הקשר, ומפעם לפעם (פעם פעמיים ביום) נסה לראות אם אפשר כבר לחזור לתקשר. אם כן חזור לתקשר כרגיל.

ה. כאשר מתחילה מתקפת האשמות, השאר רגוע, ואמור משהו בסגנון הזה "חשבתי על מעשה זה רבות, אני בהחלט חושב שזה מעשה הגון וראוי, ואני סומך על דעתי בעניין, ולא על דעת שום אדם אחר, מצטער, זכותך לחשוב אחרת, אבל זה מה שאני חושב ואני פועל על סמך אמונתי, ולא אמונתם של אחרים" ואל תוסיף להתווכח, אמור שאינך מעוניין לדון בכך, יש לך את דעתך, ואתה פועל על פיה, ואינך רואה צורך לדון בכך יותר.

ה. ככלל עליך להחליט שאתה לא מעוניין לקבל הערכה כלל מהסוחט, המחיר שאתה משלם על כך גבוה מדי, כאשר תחליט על כך ברצינות, יקל עליך לחזור לעצמאות שלך.

(כמו כן, מומלץ מאד לקרא את הפרק על 'שליטה על החיים' בספרי "מעגל האושר" – קישור בסוף המאמר)

בהצלחה!!

הוסף תגובה