הגשש החיוור-הומור מקצועני

להקת בידור אשר פעלה בנוף הישראלי משך שלושים שנים , ויצרה דפוס תרבות שהשפיעה על הלשון העברית וסגנון החיים שנגע כמעט לכל פרט בחברה הישראלית. שלושת חברי הלהקה, גבריאל בנאי (גברי), ישעיהו לוי (שייקה) וישראל פוליאקוב (פולי), היו בוגרי להקת "התרנגולים" , להקה שפעלה בשנות החמשים בהדרכת נעמי פולני.

בתחילת שנות הששים החליט האמרגן אברהם דשא (פשנל), לקחת את השלושה תחת חסותו ולהקים להקה יחודית לעומת מה שהיה מוכר עד אז. מנהלה הראשון של הלהקה היה שייקה אופיר , והוא העלה אתם את המופע "שמחת זקנתי". אחריו פעלו עם השלישיה טובי האנשים בתחום אמנות הבמה בארץ בינהם:נסים אלוני ויוסי בנאי.גם טובי המוסיקאים שיתפו פעולה עם "הגשש החיוור" , ודי להזכיר שמות כמו יצחק גראציאני ויאיר רוזנבלום שהפכו לשמות מיתולוגים בזכות עצמם. שלישיית "הגשש החיוור" למרות שנועדה להצחיק, לקחה את פעילותה ברצינות שהתבטאה בחזרות ובמופעים עצמם. הם לא העלו מופע מבלי שהיו משוכנעים שמיצו את הכל כדי שיהיה בנוי היטבמבחינת הטקסטים והחומר המזומר. עשרה מופעים העלתה הלהקה , בינהם :"תוכנית ד'" (שהיתה תוכניתם השנייה) ,"קרקר נגד קרקר","בעבור חוקן דולרים" וצגתם האחרונה "גשש ולהתראות". הלהקה גם השתתפה בסרטים רבים כגון:"שלאגר" (עם עופרה חזה הבלתי נשכחת) "הקרב על הוועד" "גבעת חלפון אינה עונה" ועוד. שירים שבוצעו ע"י הלהקה זכו להצלחה רבה בזכות המקצועיות שבאה לידי בטוי בשילוב הקולי העיבודים ותלבושות. זכור במיוחד ביצוע השיר "מים לדוד המלך" שחיבר עקיבא נוף, בהם היו לבושים השלושה בשמלות קצרות נוסח התנ"ך. מספרים שכאשר גולדה מאיר ,ראש הממשלה דאז היתה אמורה לחזות בהופעתם , הם ביצעו את השיר ללא השמלות , מהן בצבצו התחתונים שלהם שכן המארגנים סברו שזה לא יהיה מכובד כך להופיע . לאחר ההופעה הביעה גולדה את התפעלותה מההופעה , רק שאלה :"אבל למה לא הופעתם עם החצאיות….?".

התסכיתים של הגשש הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות והלשון.השפה ה"גששית" הפכה להיות חלק מהשפה העברית המדוברת.היא תרמה לשפה מטבעות לשון כגון: "ישראבלוף", " דבר אוטוסטרדה", " היה מנוע?","דייג אוהב דגים?", " מה כמה? מה שבע? ", " הצ'ופצ'יק של הקומקום"?.מושגים כמו "זה רדיו" "זרבוביתי זרבוביתך…" , "מר חטף פתח" "בוטיק התחת" ודמויות כמו"הסופר א.ב.ג.ד.ה.ו.מנחם", "רפי לירי" ו"גברת מועלם" היו חלק מנוף התרבות.במלאת 13 שנה לגשש , נערך חידון בקיאות על הגשש ,נוסח חידון התנך.

נתינת פרס ישראל לגשש עבור תרומה לחברה , לא גרמה להרמת גבה אצל מישהו.

הוסף תגובה