החזרת בלסטוציסט

החזרת בלסטוציסט

החזרת עוברים לרחם בהפריה חוץ גופית הוא שלב מהותי להצלחת הטיפול. במידה וניתן לבחור את העוברים האיכותיים ביותר, כך גדל הסיכוי לכך שהטיפול יצליח. את השיטות המוכרות כיום הינה החזרת בלסטוציסט.

מהו בלסטוציסט??

בלסטוציסט הוא עובר שחלפו כחמישה ימים מההפריה שלו. המבנה שלו הוא ככדור המורכב ממאה תאים, ובמרכזו חלל שמלא בנוזל. בשלב זה כבר התחיל שלב התמיינות התאים. הוא כולל שני סוגי תאים; הסוג הראשון מרכיב את האזור שסביב לחלל. הם עתידים להתפתח לשליה. הסוג השני של התאים מצוי במרכז ומוכר כמסת התאים הפנימית. התאים הללו ימשיכו להתפתח לעובר.

תהליך החזרת בלסטוציסט

בכל טיפול של הפריה חוץ גופית מבצעים את ההפריה של הביצית בתנאי מעבדה, ואילו לאחר ההפריה מחזירים את התאים לרחם. יש אפשרויות שונות לבצע את הטיפול הזה, תמיד נחתור לשפר סיכויים להריון תוך הפחתת סיכונים של הריון מרובה עוברים. בתהליך החזרת בלסטוציסט מאפשרים לביצית המופרית להתפתח בתנאי מעבדה במשך כחמישה ימים, עד שמסת התאים מגיעה לרמת התפתחות מסוימת. בשלב מסוים ומדויק זה מחזירים את העובר לרחם.
 

מהם היתרונות של החזרת בלסטוציסט מוקפא?

כל טיפול של הפריה חוץ גופית חותר להגיע להישג של עובר איכותי בתנאי מעבדה. זאת כדי שהוא יצליח להשתרש כראוי ברחם, לעבור תשעה ירחים של הריון תקין, ולהגיע בסופו של דבר לכדי ילוד בריא.
רק כעשרים וחמישה אחוזים מכלל העוברים מצליחים להגיע לשלב הבלסטוציסט. זאת בגין החולשה הטבעית של העובר האנושי וגם בגין תנאי הגידול המתאפשרים במעבדה. מסיבה זו מחזירים במקרים רבים את העוברים לאחר יומיים או שלושה מההפריה. כאשר העובר התפתח והגיע ליומו החמישי, יהיו סיכויים טובים יותר להשתרשות.

תנאי המעבדה והסיכוי לגדל בלסטוציסט

היות וכיום התנאים במעבדה משופרים מצליחים לגדל בלסטוציסט מרובה תאים עד ליום החמישי. מה שמגדיל את הסיכוי להשתרשות. אמנם לא תמיד יצליחו במעבדה לגדל את העוברים עד ליום זה. אם כי במרבית המקרים ניתן לנבא ביום השלישי את הסיכוי שהביצית המופרית תצליח לשרוד בתנאי מעבדה עד ליומה החמישי ולאפשר החזרה לרחם.
כמו כן יש לציין כי ביום החמישי להפריה הרירית ברחמה של האם מתאימה יותר לקליטת עובר. כיוון שזה הזמן בו הביצית המופרית מגיעה אל הרחם ומתחילה להשתרש בו. מלבד זאת לרוב עוברים שהצליחו להגיע ליומם החמישי הינם איכותיים ובעלי סיכויים טובים יותר לשרוד. עובדה זו מאפשרת להחזיר מספר קטן של עוברים, מה שמונע סיכון להתפתחות הריון מרובה עוברים.

מהם החסרונות של החזרת בלסטוציסט?

גידול עוברים בתנאי מעבדה משך חמישה ימים דורש מיומנות רבה וגם תנאי בקרה משופרים. אם התנאים אינם כאלו עלול להיות עיכוב בהתפתחות העוברים. מה שמביא לאבדן של עוברים טובים.
בנוסף גידול העוברים במעבדה למשך חמישה ימים כרוך בעלויות גבוהות בגין השימוש בתמיסות יקרות. אם כי בפועל לרוב ההיבט הכלכלי לא מהווה מרכיב בקבלת ההחלטות במעבדות. שכן המטרה שעומדת לנגד עינינו היא הצלחה.

מהם הסיכונים?

נושא זה שנוי במחלוקת. יש חוששים כי גידול ממושך במעבדה עלול להביא לשיעור גבוה של תאומים זהים. כמו כן יש חוששים להשפעה על גנים מסוימים של העובר – שינויים אפיגנטיים עלולים להתרחש ולהשפיע לרעה על התפתחותו של העובר. מחקרים מעלים גם נתונים של מומים מולדים באחוז גבוה בילודים שנולדו לאחר החזרת בלסטוציסט מוקפא.

למי לא מומלץ הטיפול?

במידה ויש לאישה מספר נמוך של עוברים, במיוחד אם האיכות שלהם אינה טובה, הסיכויים שלהם להשתרש ברחם לאחר חמישה ימים של גידול במעבדה יורד. ואילו אם נחזיר אותם לרחם הם ייהנו מסיכויים טובים יותר להשתרש.
 

 

הוסף תגובה