הערכה עצמית – דימוי עצמי והבדל בניהם!

מה היא הערכה עצמית? ערך – דבר הנמדד בכמות.

כולנו מתחילים כילדים קטנים בעולם של אנשים גדולים. ולפי היחס שלהם אלינו אנו בונים את האישיות שלנו ואת הערך העצמי שלנו, כל זה מתבסס על פי נורמות חברתיות, עם השניםנוצרים בתוכנו קונפליקטיםמצד אחד אנחנו רוצים להיות כנים עם רצונותינו, להיות מי שאנחנו, לעשות את מה שאנחנו רוצים מהלב, ומאידך אנו משפעים מהחברה שסובבת את חיינו שמנהלת נורמות ותנאים למה נחשב נכון או לא. הדימוי נקבע על ידי התגובה שאנחנו מקבלים מהסביבה על המעשים הבחירות והרצון שלנו להשתייך.

אנו חיים בחברה וחשוב לנו מאוד להיות חלק ממנה.

לכן, קיים קונפליקט פנימי או במודע או שלא, בין הרצון להיות נאמן לעצמי לרצונות האישיים שלי, מול הרצון להיות מקובל בחברה ולהרגיש שייך ומוערך על ידי האנשים מסביב.

בסופו של דבר כל יצירת אומנות, ספר, סרט, ציור, וחוכמה הופכים להיות מה שהם בזכות האנשים שמעריכים אותה.

לכן, הערכה עצמית היא דבר חמקמק כיוון שאנחנו לא תמיד יודעים האם אנחנו מעריכים את עצמינו בגלל שאנחנו מאמינים במי שאנחנו, בכישרון האמיתי שנמצא בליבנו?

או שאנחנו מעריכים את עצמינו בגלל שהחברה מעריכה אותנו, או שפשוט אנו עומדים בסטנדרטים או בנורמות החברתיות המיועדות להערכה.

האם הערכה עצמית היא אהבה עצמית?

הערכה עצמית שונה מאהבה עצמית!

כיוון שאהבה היא קבלה ללא תנאי של מי שאנחנו עם הטוב והפחות טוב, אך הערכה עצמית היא ראיית הדברים שאנחנו עושים ומי שאנחנו כבעלי ערך חברתי, כלומר גובהה הערכה העצמית תלוי בעוצמת הערכה שאנו זוכים מהחברה. הערך העצמי שלנו נתפס על פי המעשים שאנחנו עושים בחברה כאשר החברה מעריכה בעיקר מעשים הפועלים לשיפור המציאות החברתית, או מעשה הנחשב ליוקרתי.

אנחנו יכולים לאהוב את עצמינו אך להיות אנשים שלא יוצרים או תורמים לחברה, ואנחנו יכולים להיות אנשים אשר יוצרים הרבה ומשפיעים על החברה לטובה אך לא אוהבים את עצמנו. לדוגמה- שרי אריסון לא בהכרח אוהבת את עצמה, אך בהחלט מוערכת! בספרה החדש "לידה" היא מספרת איך שנים הייתה "מכווצת"…

 כמו שאמרתי, הערך העצמי שלנו נובע מהמעשים שאנחנו עושים למען החברה, אך למרות שאנחנו פועלים למען הסביבה והחברה, היחידים שיכולים להעריך באמת את המעשים שלנו הם אנחנו בלבד ולא החברה שלמענה אנחנו פועלים.

דימוי עצמי – אדם המודע לעצמו, ליכולות ולחסרונות שבו. (מהמילון- הדרך שבה האדם תופס את עצמו).

אנשים בעלי ערך עצמי גבוהה לא מחייב דימוי עצמי גבוהה, לרוב זה מנוגד.

סקיצה המדגימה את מודל האושר- (יש לקרוא מאמר על "האושר בחיינו")

 

      

                  דימוי עצמי

                        אושר = אישור (חיזוקים חברתיים)

                                                            הערכה עצמית

כשאני בעלת דימוי עצמי גבוהה במודעות גבוהה ליכולות שלי, נאמנה לעצמי ולכישורים שלי, בסופו של תהליך אזכה בהערכה חברתית שתקבל ותעצים את העשייה שלי.

דימוי עצמי מוביל לאושר אמיתי שלא תלוי בשום גורם אחר חיצוני, הוא אך ורק יוצא מתוכי.

אני האחראית היחידה לאושרי מתוך מודעות עצמית גבוהה, ומתוך זה אזכה להערכה עצמית.

הנכון הוא-

שערך העצמי נמדד בסופו של דבר באמונה העצמית שלנו להעריך את היכולות שיש בנו בלי קשר לתגובה החברתית, כיוון שאם לאדם יש יכולת מחקר וגילוי יוצא דופן, יש סיכוי שבתקופת החיים שלו החברה לא תעריך את היכולת הזאת ותנדה אותו. אך בגלל שהוא העריך את עצמו ואת היכולות שלו, הוא המציא דברים שרק אחרי מספר דורות הגיעו לידי הערכה חברתית מלאה. ישנם הרבה דוגמאות מההיסטוריה על אנשים שהקדימו את זמנם כמו ממציאים שונים ואומנים גדולים אשר הדבר היחיד שהניע אותם בחיים זו ההערכה העצמית שהייתה להם כלפי עצמם אשר סתרה את ההערכה החברתית שהייתה כלפיהם.

מה היא יכולת מולדת?

כל כישרון, מתנה, שאדם נולד איתה והיא קיימת בנו מגיל אפס. כאשר אדם נולד עם יכולת מסוימת כל החושים שלו, הרגישות שלו והתפיסה שלו מסתובבת סביב היכולת הזאת.

אדם בעל יכולת עיצוב תמיד יראה בכל דבר את היופי האסטטי, את הקווים, את הצבעים ואת הצורות שיש מסביבו. הוא לא יחשוב על זה, אלה זה פשוט חלק ממנו. טבעי עבורו  לשים לב לפרטים מסוימים שאחרים לא רואים.

אדם שינסה ללמוד את היכולת הזאת ילמד את היסודות בבית ספר לעיצוב, אך הוא אף פעם לא יוכל להגיע למצב שבו החושים הבסיסיים שלו פועלים כמו של אדם שנולד עם הכישרון.

כך גם כלפי כל כישרון אחר.

אדם בעל יכולת מתמטית תמיד ימשך למספרים, כל תרגיל או ביצוע מספרי ירתק ויאתגר אותו לעבוד עם מספרים וחישובים.

אותה משיכה פנימית היא האנרגיה המניעה אדם ליצור ולעבוד עם היכולות שלו במשך כל חייו, אך אדם שלומד ומנסה לרכוש לעצמו יכולת שהוא לא נולד איתה לרוב ירגיש חוסר סיפוק ותשוקה לעסוק בה לאורך זמן. מעבר לכך הערכה העצמית שלו לא תנסוק מעלה מה שיכול להוביל לסבל וחוסר הגשמה.

 ישנם מקרים שאנו נולדים עם יכולת אך החברה לא מעריכה כישרון זה או נוהגת לדכאה מסיבות נורמטיביות חברתיות, וכך אנו לא ממשים את הפוטנציאל האמיתי שלנו.

איך מפתחים הערכה עצמית?

קודם כל מגלים מה היכולות שיש בנו. מה הדברים שאותם אני באמת אוהב לעשות ויש לי תשוקה אין סופית לעשות אותם.

בדרך כלל אנשים יסתכלו על התכונות האלה ולא יאמינו שאפשר לחיות ולהתפרנס מהם, כי יש בנו הרבה אמונות שליליות שמנסות להפוך-

אותנו לערכים חברתיים ולא לבעלי ערך עצמי.

לכן השלב הבא הוא בדיקת האמונות שיש לי לגבי היכולות שלי- אם יש לי יכולות שירה, לבדוק למה אני לא מאמין שאני יכול להיות זמר, או מה מונע בעדי לממש את הכישרון שלי.

אחרי שמגלים מה היכולות שלי מתחילים לפתח אותם – לומדים,מתאמנים ומגלים את הערך העצמי שיש בי. ככל שהיכולות מתפתחות מגלים שהיכולות האלה הם משהו קבוע ותמידי שקיים בי לא משנה מה אחרים יחשבו – ואז מגלים שהערכה עצמית אמיתית נובעת מההכרה של אדם לתכונות שלו והאמונה בהם גם אם הוא נכשל לפעמים.

וככל שהזמן עובר רואים שהיכולות הם כמו לפיד שמאיר את הסביבה שתמיד יש בו אש שרוצה להתפשט וליצור מסביבה עוד ועוד אור ויצירה.

זכרו שגם יכולות מולדות דורשות אימון, התמדה ולימוד. לאדם בעל יכולת מוזיקלית מומלץ להתאמן, ללמוד ולהתפתח כדי להביא למימוש מלא את היכולת שלו.

כך אנחנו הופכים את עצמינו מאנשים התלויים בתגובות של החברה. לאנשים שיודעים מה הם שווים ומה היכולות שלהם ומנצלים אותם למען החברה מסביב – גם אם הם מקבלים אותם וגם אם לא. כי זה היעוד שלנו וככה מרגישים אנרגיה ליצור עוד ועוד.

כיצד כל זה מתחבר לקשרים הזוגיים שלנו?

כשאנו לא זוכים להערכה מהחברה, זה פוגע ישירות בדימוי העצמי שלנו (הדרך שבה האדם תופס את עצמו). או כמובן להפך.

ברגע שאנו נותנים לחברה עם הנורמות המקובלות בה להשפיע על הערכה העצמית שלנו,

ומכאן על הדימוי העצמי שלנו, אנו בוחרים את הזוגיות שלנו לפי הערך שפיתחנו.

גם אם זה נשמע מקומם כגון – "מה אני בחרתי דווקא את הגבר הזה שהתעלל בי?"

עד כמה שזה עצוב אך נכון, אותה גברת התחברה לגבר שהשפיל אותה ופגע בה, כי זו הדרך שאליה היא מורגלת כך ספגה בילדותה, וזה הערך שיש לה לגבי עצמה מול החברה.

כשאנו מוצאים עצמנו מחוברים זוגית לאדם "נמוך" מאיתנו הפוגע בנו ומעליב זה משום  שמרגיש מאוים ועושה כל שיכולתו להנמיך אותנו אליו, למשוך אותנו למטה וכך ירגיש בנוח מולנו.

הכי נכון להיות מודעים לערך העצמי שלנו, יותר נכון לדימוי העצמי, לפעול מתוך התשוקה שקיימת בנו ומשם עם השידור האנרגטי למשוך את הבןת זוג המתאים לנו.

שתהיה זוגיות מדהימה! 

בברכה,

אסנת ליבה

הוסף תגובה