הפריה חוץ גופית – שלבי התהליך, סיכונים וסיכויי הצלחה

הפריה חוץ גופית כשמה כן היא, מדובר בתהליך הפריה שמתבצע מחוץ לרחם על ידי מפגש מתוכנן ומתוזמן של הזרע עם הביצית.

הפריה חוץ גופית הנה טכנולוגיה זוכת פרס נובל, שנועדה במקור להתגבר על בעיית עקרות או אי-פריון בקרב נשים בלי חצוצרות (כתוצאה ניתוח או זיהום), או נשים שהחצוצרות שלהן חסומות.

כמו כן, הפריה חוץ גופית מתבצעת גם במקרים של ספירת זרע נמוכה אצל הגבר, כאשר לאישה יש שחלות שאינן מייצרות ביציות ובמקרים נוספים של שינויים בתא המשפחתי.

באילו מקרים עושים הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית מתבצעת בעיקר כאשר מוגדר מצב של אי-פריון, שבו לא מצליחים להיכנס להריון ספונטני לאחר שנה רצופה של קיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה.

כיצד מתבצעת הפריה חוץ גופית?

  1. נעשה גירוי שחלתי באמצעות אמצעים תרופתיים, כדי להגדיל את מספר הביציות שמפיקה האישה. הטיפול התרופתי האחרון, ניתן 38-34 שעות לפני שאיבת הביציות.
  2. שאיבת ביציות: הליך קצר המתבצע בהרדמה כללית.
  3. הפריה חוץ גופית: במהלכה מפגישים בין הזרע לביצית בתנאי מעבדה ועוקבים אחר התפתחות העובר במשך 72-48 שעות. במקרים מסוימים, מבצעים בשלב זה מיקרו-מניפולציה, במהלכה מוחדר הזרע לביצית באופן יזום.
  4. החזרת העוברים: פעולה קצרה המתבצעת באמצעות צינורית דקה, העוברת דרך תעלת צוואר הרחם.

סיכונים אפשריים בפרוצדורה של הפריה חוץ גופית

הסיבוך העיקרי האפשרי, הוא גירוי-יתר שחלתי, בשל הטיפול ההורמונלי.

התופעות הנפוצות במקרה זה הן שחלות גדולות ורגישות, בחילות, הקאות, כאבי בטן, נפיחות והופעת ציסטות בשחלות. גירוי-יתר שחלתי מופיע אצל כ-10% מהמטופלות, בדרך כלל בצורה קלה.

במקרים קשים, התופעה כוללת עליה במשקל, נפיחות, הפרעות בנשימה, יובש בעור ובשיער, התייבשות, כאבים בחזה וברגליים, הפרעה בקרישיות הדם ועוד.

הטיפול בתופעה זו, משתנה בהתאם לדרגת חומרתה ובכל מקרה, הרופאים המטפלים נותנים את הגירוי ההורמונלי המינימלי לשם הצלחת התהליך ומבצעים בדיקות ומעקב צמוד, לצורך התאמה יום-יומית של המינון.

למרות התחושות הגופניות הקשות והסיכונים האפשריים, חשוב לזכור כי סיכויי ההצלחה של הליך הפריה חוץ גופית הינם גבוהים יחסית ועומדים בממוצע על כ-25% (בדומה לאחוז ההצלחות המתקבל בהיריון טבעי) – אחוזים קריטיים עבור המתקשים להגשים את חלומם להיות הורים וביצוע הפריה חוץ גופית יכול לסייע להם לממש את עצמם בהיבט הזה.

הוסף תגובה