הצגת הילדים מעבר לים

הצגת הילדים מעבר לים מספרת את סיפורה של ציפורת הנמצאת בספר ישן הנמצא במרתף של בקתה אשר נמצאת בתוך מזוודה ברחוב ביאליק. שחר, אספן החפצים הישנים, מגלה את הספר הריק ובתוכו הציפורת אשר הגיעה מעבר לים. הציפורת ושחר אוספים את שיריו של חיים נחמן ביאליק חזרה אל הספר הריק במסעם ברחובות תל אביב: מלוחות מודעות, משלטי חוצות, ומהחפצים הישנים אשר שחר מצא ואותם הוא מקים לתחיה  בלחן, בשיר, בתיאטרון בובות.

ההצגה מעבר לים זכתה בפרס העיצוב בפסטיבל חיפה הבינלאומי של הצגות ילדים 2008. בנוסף זכתה ההצגה לשבחים רבים מצד הקהל ומצד התקשורת.

ההצגה הינה הצגת יחיד אותה מעלה שחר מרום אשר היה אחראי בנוסף אף לעיצוב התלבושות, עיצוב התפאורה ועיצוב התאורה. עלינא אשבל ביימה ואילו איגור קרוטגולוב אחראי על המוזיקה. ההצגה מועלית על ידי תיאטרון הקרון ומתאימה לילדים בגילאי 4-9.

מעבר לים – הצגה המבוססת על שיריו של חיים נחמן ביאליק

ההצגה מעבר לים מבוססת על שיריו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. חיים נחמן ביאליק נולד באוקראינה והיה בנעוריו בן ישיבת וילוז'ין שם היה שייך לזרם המשכילים אשר התעניינו בעולם ולא רק בלימודי התלמוד. בתקופה זו הוא אף היה שייך לקבוצת מקימי האגודה הציונית הסודית נצח ישראל. ספר השירים הראשון שלו התפרסם בהוצאת דביר בשנת 1983 ושנה לאחר מכן נשא לו לאשה את מניה אסווברוך. בתחילת המאה העשרים היה בין הקבוצה אשר הקימה את הוצאת הספרים מוריה להוצאת ספרי לימוד בעברית, הוצאת דביר, ועם אחייניתו של זיגמונד פרויד, הסופרת והציירת תום זיידמן פרויד את הוצאת אופיר להוצאת ספרי ילדים בעברית.

במשך חייו כתב שירים רבים מהם שירי אהבה, בלדות היסטוריות, פואמות ושירי ילדים. נוסף על השירים כתב סיפורים רבים ( "מאחורי הגדר" לדוגמה) מהם גם סיפורי ילדים ("אלוף בצלות ואלוף השום" לדוגמה). חיים נחמן ביאליק התפרסם אף בזכות תירגומיו והמסות אותן כתב.

בשנת 1924 עלה לארץ וגר בבית אשר נבנה עבורו בעיר תל אביב. ביאליק היווה תמיד כח מרכזי אשר ריכז אליו אנשי תרבות ורוח, עוד מימי ישיבת ווילוז'ין, באודסה אשר בה גר רב ימיו ואף בתל אביב. בזכותו של חיים נחמן ביאליק הפכה העיר תל אביב להיות מרכז ספרותי חשוב אליו התנקזו סופרים ומשוררים רבים. חיים נחמן ביאליק הנהיג בבית אהל שם בתל אביב את מסורת עונג שבת – מפגש תרבותי של אמנים וסופרים. לאחר מותו בניתוח כושל בשנת 1934, הובא חיים נחמן ביאליק למנוחות בבית העלמין ברחוב טרומפלדור בתל אביב. בהלוויה אשר נערכה השתתפו למעלה מאלף איש אשר ליווהו בדרכו האחרונה מביתו, אשר כיום משמש את אגודת הסופרים העבריים, את בית העלמין.

הוסף תגובה