הקמת סטודיו ביתי לצילום…בקלי קלות

הקמת סטודיו ביתי לצילום

תמונה אחת שווה אלף מילים – ולכן חשוב מאוד שהתמונות של המוצרים בחנות או באתר שלך יהיו באיכות הטובה ביותר שאפשר.
צילום טוב של המוצר מגדיל מאוד את סיכויו להמכר. אבל מה לעשות שלרבים מהעסקים הקטנים והבינוניים יש תקציב פרסום ושיווק מצומצם שלא תמיד מספיק לשכור שרותי צילום מקצועיים.

באמצעים פשוטים שיש בכל בית ובתקציב ( כמעט ) אפסי תוכלו ליצור לעצמכם סטודיו לצילום אצלכם בבית. אין צורך ברקע קודם בצילום, אלא בידע בסיסי בהפעלת מצלמה דיגיטלית. אין צורך במצלמה דיגיטלית מתקדמת – מצלמה קטנה ופשוטה בעלת מספר פונקציות בסיסיות תספיק. יש צורך בסבלנות – והרבה. ובנכונות לניסוי וטעיה. תצטרכו לצלם ולצלם שוב ושוב עד שתגיעו למספר תמונות טובות שישביעו את רצונכם. מכל "סשן" צילומי תלמדו משהו חדש ותסיקו מסקנות לשיפור לפעם הבאה. חשוב לציין – כל הנאמר כאן אינו מהווה תחליף לצילום מקצועי.  אם אתם מעצבי תכשיטים, אקססוריז, אביזרים לבית וכו' – זה בהחלט יכול להתאים לכם.

בחירת מיקום 
אם יש לכם מרפסת  או חצר גדולה – זה נפלא !!! לא רק כי אתם יכולים להנות מבריזה נעימה ביום קיץ חם – אלא כי הן מקום מצויין לפתיחת הסטודיו הביתי שלכם. בחרו אזור מוצל ( אך לא מוסתר ) שיש בו אור ( אך לא שמש ישירה ). עקבו אחרי השמש, וודאו מהן השעות שבהן יש לכם אור טבעי.
אם אין לכם אפשרות לצלם בחוץ, מקמו את הסטודיו שלכם הכי קרוב לחלון שאפשר.

למה כדאי להקשיב לדני רופ ? 
בהכנות לקראת יום צילום כדאי לשמוע את תחזית מזג האויר. אם החזאי צופה שיהיה מעונן/גשום/סוער כדאי לשנות תוכניות. אם הוא חוזה יום מעונן חלקית – זה יכול להיות לא רע – עננות קלה יוצרת מעיין "פילטר" לשמש – מה שגורם לאור להיות מרוכך ונעים.

רקע
מקמו במקום שבחרתם שולחן – לא חייב להיות גדול – רצוי שיהיה נייד או מתקפל – כך תוכלו לפרק ולהרכיב את הסטודיו שלכם בקלות. בחרו מספר שולחנות בעלי גוון, צבע וטקסטורה שונים שישמשו בסיס לצילום. חפשו בבית בריסטולים בצבעים שונים, בדים או כל דבר אחר שיכול לשמש כרקע. הרקע הלבן הוא הטוב ביותר – אבל רצוי ליצור כמה תמונות "אווירה" עם רקעים שונים או אביזרים נלווים, כדי לתת לצופה תחושה של איך יראה המוצר תוך כדי שימוש.
נסו למצוא "אביזרים משלימים" ותוספות לצילום. רצוי שיהיו יותר קטנים מהמוצר שלכם שלא יאפילו עליו. אבל באיכות טובה ולא פגומים. רצוי שתהיה התאמה ביניהם. אם המוצר שלכם הוא מחברת נסו למצוא עפרונות, צבעים, עטים, או אביזרי משרד אחרים. אבל אם אתם מצלמים עט – אל תשימו לידו מחברת – היא עלולה לגנוב לו את ההצגה. אפשר להוסיף לעט דפי ממו, אטבים, מתקן לעט וכו'.
אם אתם מצלמים אגרטל צלמו אותו גם עם פרחים. חשוב לתת לצופה תחושה של איך יראה המוצר בסביבתו הטבעית. אם אתם מצלמים כלי מטבח נסו ליצור את הסטודיו במטבח או לפחות להוסיף אביזרים ורקע שיתנו תחושה של מטבח.

 

בצילום של תכשיטים – רצוי לצלמם על חלק הגוף המתאים – יד, אוזן, צוואר, רגל. בחו"ל לא אוהבים תמונות של עגילים הנענדים על האוזן ישירות – לכן כדאי להוסיף גם תמונה של העגיל על בובת תצוגה.

בהכנות לצילום נסו להניח את המוצר על רקעים שונים ובדקו את התוצאה – אם הרקע כהה מידיי, בהיר מידיי, צבעוני מידיי, או פשוט לא מחמיא למוצר שלכם – לא מומלץ להשתמש בו. צמצמו את הרקעים ל 2-3.

חשוב שתהיה תמונה אחת לפחות על רקע נקי – נטרלי – לאו דווקא,אבל רצוי לבן.תמונה פשוטה ונקיה של המוצר נטו. אם המוצר שלכם קטן במיוחד – טבעת או תכשיט למשל – צרפו לידו משהו שיתן לצופה קנה מידה. מטבע,כפתור או פשוט סרגל מידה. ( אם אתם מכוונים לחו"ל כדאי שהמידות יהיו באינץ'). גם צילום של המוצר בתוך כף יד – שלכם או של משהו אחר – יכול להוסיף פרופורציות.

תאורה  
סטודיו מקצועי לצילום משתמש בתאורה חזקה ודואג להאיר את המוצר מכל הכיוונים. התאורה העיקרית שלכם היא השמש, אבל רצוי להוסיף תאורה משלימה. אין צורך בפרוזקטור חזק של 500 ואט – מספיקה נורה חסכונית בגוון לבן ( גוון צהוב מוסיף צבע לתמונה ) בעוצמה של 20 ואט. גם פשוט וגם חסכוני .כדאי להעמיד את המנורה בכוון ההפוך לכוון השמש, אבל אין צורך לכוון אותה ישירות על המוצר. מטרת המנורה להוסיף אור ולהבהיר את התמונה – אבל לא לשרוף אותה יותר מידיי. עשו מספר נסיונות עם כוון התאורה עד שתמצאו את הזוית הנכונה והטובה ביותר.
מחזיר אור – רפלקטור – בכל סטודיו מקצועי משתמשים במחזיר אור.מחזיר אור יכול להיות בריסטול לבן,קלקר,נייר כסף או כל אלמנט היכול לרכז את אור השמש ולהחזיר אותו– ובכך להגדיל את כמות האור הטבעי.כוונו אותו אל מקור האור הטבעי ובדקו מה הזווית הטובה ביותר בה הוא מחזיר את מירב האור.
שולחן אור – בצילום של פריטים קטנים אפשר להשתמש בשולחן אור. יש שולחנות אור מקצועיים לצילום – אבל גם אתם יכולים ליצור שולחן אור ביתי במספר אמצעים פשוטים. יש צורך במשטח פרספקס לבן  – לא שקוף. כשמתחתיו מונחת מנורה חסכונית לבנה. האור שיגיע מלמטה יאיר דרך הפרספקס, והפריט יראה כאילו הוא "זוהר". ובנוסף יצור מעיין השתקפות על משטח הפרספקס. מתאים יותר לצילום של תכשיטים, פריטי מזון,מוצרי חשמל מוצרי היי טק וכו.

אפשר לצלם….
אחרי שמצאנו מקום והקמנו את הסט הגיע הזמן לצלם. וודאו שיש לכם סוללות למצלמה והטעינו אותן מבעוד מועד. אין דבר יותר מרגיז מלהכין את הכל ולגלות שהמצלמה שבקה חיים.

איזו מצלמה לבחור ?
אין צורך לרכוש את המצלמה היקרה ביותר.מצלמה דיגיטלית פשוטה תספיק.וודאו כי היא מכוונת למצב אוטומטי אבל בטלו את הפלש.פלש לא רק שלא נחוץ במקרה הזה,הוא עלול אפילו לקלקל. הפלש נותן מכת אור חזקה,מבטל את הבדלי האור והצל הטבעיים,מבהיר ומעוות את הצבעוניות ובסופו של דבר "שורף" את התמונה.אם בחרתם במיקום הנכון ויש לכם מספיק אור לא תצטרכו פלש. אם בכל זאת המצלמה מפעילה את הפלש – בטלו אותו. לפעמים הדבר נובע מהבדלים במדידות ובחשיפות של המצלמה עצמה – עניין טכני בלבד. זה לא אומר בהכרח שאין מספיק אור. 

כמה טיפים לצילום – 
צלמו את המוצר מכל זווית אפשרית. אל תחסכו בתמונות – גם כך את רובן תוכלו להשליך בסופו של דבר לסל המחזור.אף פעם אי אפשר לדעת איזו תמונה תצא הכי טוב. ומה שיכול להראות בהתחלה לא טוב, אחרי עיבוד וקצת "שיפוצים" תהפוך להיות התמונה הטובה ביותר שלכם.

הקפידו גם על תמונות תקריב – כדי לתת לצופה תחושה שהוא ממש יכול לגעת במוצר. אם יש למוצר שלכם חלקים נסתרים, או אלמנטים קטנים חשוב לצלם אותם מקרוב. צלמו כל דבר שיעזור להמחיש לצופה מה אתם מוכרים. נסו להדגיש ולהבליט את החלקים היותר טובים במוצר שלכם על ידי צילום מקרוב. 

נסו לגוון ולהיות יצירתיים – נסו לצלם את המוצר בצורה אחרת שעוד לא נראתה.

חשבו כמו הלקוח שלכם – הסתכלו על התמונה מנקודת מבטו של הצופה – שאלו את עצמכם – האם התמונה הזו עושה לי חשק לקנות את המוצר ? אל תהססו לנסות שוב ושוב עד שתגיעו לתוצאה הטובה ביותר.

חשוב שבסופו של דבר יהיו לכם 4-5 תמונות שיתנו לצופה תמונה מגוונת אך מדוייקת, שתשקף לו בצורה הטובה ביותר את מה שאתם מוכרים. חשוב לזכור – חווית הקנייה מורכבת מכל החושים – וללקוח הקונה באינטרנט אין אפשרות לגעת ולמשש.התמונות צריכות לתת מענה לכל החושים החסרים,ואם אפשר גם "לגרות" את הלקוח לקנות.

אין ספק כי כדי להפיק מספר תמונות טובות יש צורך להשקיע זמן, אבל בעיקר הרבה סבלנות. אל תתיאשו – מכל נסיון צילום תפיקו משהו חדש. הראו את התמונות לחברים וקבלו חוות דעת, או פשוט העלו אותן לאתר. את חוות הדעת האמיתית ביותר תקבלו מהלקוחות שלכם. למרות שגם אם המוצר לא נמכר אין זה אומר כי התמונות שלו לא טובות מספיק. אבל תמונות טובות יכולות למכור כל מוצר.

כל הנאמר לעיל נכתב אחרי עשרות שעות של נסיונות צילום ותמונות טובות יותר – וטובות פחות.אני מקווה שתפיקו ממנו את המיטב ותצליחו לשפר את התמונות שלכם. אבל בעיקר – שתפיקו הנאה מהצילום עצמו. התמונות הטובות ביותר הן אילו שנעשות מתוך הנאה והשראה.

אשמח ליעץ לכם לגבי התמונות שצלמתם ועם אלו שתצלמו.

אל תהססו לפנות אליי בכל שאלה או בקשה.

ובעיקר – אשמח אם תעבירו הלאה את המדריך הזה לכל מי שיוכל להעזר בו.
תודה ובהצלחה !!!!
איריס  

הוסף תגובה