התאוריה של הכל

במהלך שנות חייו האחרונות ניסה איינשטיין ליצור נוסחה אחידה של הכוחות המרכזיים בטבע אך העלה חרס בידיו. יש כאלה הרואים בנסיונו זה שנים אבודות שלא הניבו שום התקדמות בהבנה המדעית. לעומת זאת, יש הרואים דווקא בפעילותו זאת חלוציות שתוביל לימים למה שנקרא "התאוריה של הכל".

כוחות הטבע היסודיים הינם: כוח הכבידה, הכוח האלקטרומגנטי, הכוח הגרעיני החזק והכוח הגרעיני החלש. תקופה מסוימת הפכה הדעה כי כוחות אלו הם התגלמויות שונות של כוח בסיסי אחד.

ניסיון ספציפי הוא הניסיון לאחד בין הכוח הגרעיני החלש עם הכוח הגרעיני החזק, אך זוהי ספקולציה שאינה עומדת עדיין לפחות במבחן הניסוי. לעומת זאת, יש ניסיון לאחד את כוח הכבידה עם כוחות במסגרת התאוריה הקוואנטית, ניסיון שעדיין לא צלח אך ניתן לו שם: "תורת הכבידה הקוואנטית".

בכל מקרה, ניתן לו השם: "התאוריה המאוחדת הגדולה".

בעייתית במיוחד היא העובדה שתורת היחסות הכללית ותורת הקוואנטים הינן שתי תאוריות שלא מתיישבות זו עם זו ותוקעות את ההתקדמות לבניית התאוריה של הכל.

תורת היחסות הכללית אמורה להסביר את מה שמתחולל בתחום המאקרו, בממדי היקום הגדולים ביותר, וזו של מכניקת הקוואנטים שאמורה לעסוק ברמות הקטנות ביותר של החומר במסגרת פיזיקת החלקיקים.

התורה שאמורה לגשר בין השתיים היא תורת המיתרים. איחוד כזה נדרש בין היתר כדי להסביר את תופעת החורים השחורים וכן את מה שהתרחש "בראשית היקום" בסדרי גודל קטנים ביותר.

תורת המיתרים טוענת כי הצורה הגיאומטרית הקטנה ביותר של חלקיק אינה נקודה בעלת אפס מימדים, אלא צורה של מיתר כמו מיתר של גיטרה, ומה שמאפיין את אותם מיתרים הוא עצם היותם פתוחים או סגורים ובאופן התנודה שלהם.

הבעייתיות של תורת המיתרים היא בעיסוקה במימדים זעירים שלא ניתן להבחין בהם וכן עקב הבעיה לתת לתורה גושפנקה מדעית. אי לכך לא ניתן לבחון תיאוריה זו באמצעות ניסויי מעבדה, כך שמבחינה מדעית תקנית זו היא בחזקת ספקולציה מדעית או פסדו – מדע.

מי ששקד במיוחד על תאוריה שתסביר ותאחד את כל הכוחות בטבע היה המדען סטיבן הוקינג. ביוגרפיה ואף סרט עליו נקראים "התאוריה של הכל". לימים טען הוקינג כי מציאת "תאוריה של הכל" היא דבר שמן הנמנע. הוא מסכם ואומר שלא ניתן לפתור את כל המשוואות בטבע ואי לכך חזון התאוריה הסופית מרוחק מאיתנו, עד היותו בלתי ניתן להשגה.

בסיום נביא את חלומו של הפיזיקאי לאון לדרמן שהביע את משאלתו במילים: "שאיפתי להגיע ליום שבו אראה את כל הפיזיקה ממוזערת לנוסחה תמציתית ופשוטה שתוכל להיכתב על חולצת טריקו."

הוסף תגובה