התכנים שמועברים בהדרכות בטיחות לעובדים

התכנים שמועברים בהדרכות בטיחות לעובדים

 המטרה של הדרכות בטיחות היא לאפשר לעובדים לבצע את עבודתם ברמה הגבוהה ביותר – אך מבלי שזה יבוא על חשבון הביטחון האישי שלהם, הביטחון של הסביבה או הציוד. במאמר הבא נסביר מה לומדים כדי להשיג את המטרות הללו ואיפה עוברים את ההדרכות המרכזיות

הדרכות בטיחות לעובדים מועברות על ידי ממונה בטיחות בעבודה. ממונה בטיחות בעבודה הוא איש מקצוע מנוסה, שיש לו אישור כשירות מטעם מפקח העבודה הראשי. לאחר מכן, אותו אדם בעל אישור כשירות יכול להתמנות על ידי המעסיק כדי לייעץ לו ועל מנת לסייע להנהלת המפעל או העסק בכל הנוגע לבטיחות. בין היתר, זה כולל העברת הדרכות בטיחות לעובדים בשלל תחומים. 

המטרה של הדרכות בטיחות היא לשפר את שיטת העבודה. עם זאת, הדגש הוא על שיפור שיטת העבודה תוך כדי שמירה על כללי הבטיחות. זה למעשה ההבדל בין הדרכות עובדים רגילות לבין הדרכות עובדים שבהן מציבים את השמירה על כללי הבטיחות בראש סדר העדיפויות. אם מעבירים את התכנים של ההדרכות והסדנאות בצורה נכונה, סביר להניח שתפוקת העובדים תעלה בלי שזה יבוא על חשבון הבטיחות.

תכנים מרכזיים של הדרכות בטיחות לעובדים

היכרות עם התכנים השונים של הדרכות בטיחות לעובדים היא חובה לכל מעסיק ששוקל לשלב אותן בחברה או במפעל. נכון להיום, שירותי ממונה בטיחות בעבודה שכוללים את ההדרכות הללו הם חובה על פי החוק עבור כל מפעל שחלה עליו פקודת הבטיחות בעבודה ועל כל מעביד שמעסיק לפחות 50 עובדים בבית חולים, מוסד רפואי, מוסד להשכלה גבוהה, מכללות, בתי מלון וכמובן בתי מסחר, נמלי וחברות תעופה, רשויות מקומיות ותאגידים.

הנה למשל כמה תכנים מרכזיים של הדרכות בטיחות לעובדים, שדרכם אפשר להבין את המשמעות ואת החשיבות של הנושא:

א. מידע וסיכונים לעובד במקום העבודה על פי העיסוק

התכנים המרכזיים של הדרכות בטיחות לעובדים נוגעים במידע וסיכונים קיימים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, המטרה של הדרכות אלו היא לא רק להפנות את תשומת הלב לסיכונים כלליים. בפועל, מה שההדרכות אמורות לעשות זה להראות לכל עובד איזה סיכונים נמצאים במקום העבודה הספציפי שלו ואף על פי העיסוק הייחודי שבו הוא מתמחה.

ב. מהי פגיעה בבריאות

מטרה אחרת ולא פחות חשובה של הדרכות בטיחות לעובדים היא להסביר להם מהי פגיעה בבריאות. כאן, השאיפה היא להגיע למצב שבו העובדים מודעים לזכויות שלהם ובמידת הצורך מפנים את תשומת הלב של המעסיק לכך שהבריאות שלהם נפגעת. בשביל לעשות את זה, העובדים צריכים להבין לעומק מהי פגיעה בבריאות, כיצד היא עלולה לבוא לידי ביטוי, איפה היא קיימת וכיצד מודדים אותה.

ג. שימוש באביזרי בטיחות

הדרכות בטיחות לעובדים כוללות בתוכן גם היבט פרקטי מובהק. לצד התכנים התאורטיים, המטרה של ההדרכה היא להסביר לעובדים איך להשתמש באביזרי בטיחות מסוימים. כאשר העובדים יודעים איזה אביזרי בטיחות עומדים לרשותם ואיך משתמשים בהם, יש פחות סיכוי לספוג את הסכנות בעבודה. בנוסף, אביזרי בטיחות חשובים מאוד למניעת סיכונים שנובעים מהצטברות רעש מזיק, אבק מזיק וכן הלאה.

כל כמה זמן מעבירים הדרכות בטיחות לעובדים?

התדירות של הדרכות בטיחות לעובדים נקבעת על פי החוק ובהתאם לתחום העיסוק של החברה או העסק. אם רוצים לוודא עמידה בכללי החוק, יש להשוות בין ההדרכות ולהתייעץ עם ממונה בטיחות שמוסמך להעביר אותן. בהמשך, מבררים לגבי סוגים שונים של הדרכות כאלה על פי התכנים שמאפיינים כל אחת מהן.

הוסף תגובה