התמודדות עם ביקורת

שרון זומן לשיחת משוב עם מנהלו והגיע לשיחה בהתרגשות וציפייה. הוא הרגיש שעשה מעל ומעבר בביצוע תפקידו, עבד במסירות רבה תוך מתן שירות אדיב ומקצועי והפגין מחויבות כלפי הארגון. הוא ציפה למשוב מצוין.

המשוב היה מפתיע. מנהלו אמנם הביע שביעות רצון מתפקודו המקצועי ומהשקעתו הרבה, עם זאת, ציין כי שרון אינו מנהל את עצמו בצורה אפקטיבית וכתוצאה מכך הוא עמוס מאוד ואינו מסיים את משימותיו במועד שסוכם ביניהם.

שרון יצא מהשיחה מתוסכל וחש כי מנהלו לא מעריך אותו כראוי. האומנם?

בספרו "ההרצאה האחרונה" כותב רנדי פאוש על משוב שקיבל ממאמן הפוטבול שלו בהיותו נער. באחד הימים מאמן הפוטבול ביקר אותו קשות: "אתה עושה הכל לא נכון, תעשה את זה שוב". גם כאשר ניסה לעשות את מה שהמאמן רצה, המאמן לא היה שבע רצון והביע זאת. רנדי היה מתוסכל. בסוף האימון ניגש עוזר המאמן אליו והציג בפניו מסר שנשאר איתו לכל חייו: "כשאתה מפשל ואף אחד כבר לא מעיר לך, זה אומר שהתייאשו ממך".

בקלות רבה למדי אנו מעבירים ביקורת על אנשים אחרים, אך מי מאיתנו אוהב לשמוע ביקורת אישית? גם אלו שאומרים: "אני רוצה שתגיד לי מה אתה חושב באמת", מוצאים את עצמם פעמים רבות מתקשים לקבל את הביקורת שהוזמנה זה עתה על ידם.

וכך במקום לבחון את הדברים שנאמרו לעומקם ולשקול האם עלינו לעשות שינוי, אנו מחפשים סיבות להצדיק את התנהגותנו וחשים כי האדם שהשמיע את דברי הביקורת עשה זאת משיקולים אינטרסנטים בלבד…

מנהלים מספרים על אחוז מסויים בקרב כפיפיהם אשר גרמו להם לוותר על דברי הביקורת. נסיונות העבר עם עובדים אלה הראו על ירידה במוטיבציה של העובד בימים הסמוכים לשיחת המשוב. במשך שבועות האוירה היתה מתוחה, העובד טען כי מנהלו 'מחפש אותו' ללא סיבה מוצדקת ועקב כך לא ביצע שום שינוי בהתנהגותו. המנהל מצידו, הרים ידיים. עובד שאינו מסוגל לקבל ביקורת, משדר חוסר בטחון עצמי בדרך שבה הוא הודף את דברי הביקורת ומצדיק באופן כמעט אוטומטי את דרכי התנהלותו. עובד זה, אם יישאר בארגון, לא יוכל באמת ובתמים להתפתח ולצמוח.

בעברי כסמנכ"ל משאבי אנוש, נהגתי לומר לעובדים שפוטרו מהעבודה את המשפט הבא:

"אני מתכוונת לומר לך את הסיבות האמיתיות לפיטוריך. אתה יכול לצאת מהשיחה ולהתעלם ממה שאמרתי או שאתה יכול לבחון את הדברים ולנסות להימנע מלחזור על אותן טעויות במקום העבודה הבא". חלק מהעובדים הודו לי על הכנות שבה נקטתי, אחרים העדיפו להצביע על טעויות של מנהליהם במקום פשוט להקשיב. בין אם הגיבו כך או אחרת, הרגשתי שעשיתי את הדבר הנכון. גם כאשר ידעתי שלעיתים התובנות מגיעות מאוחר יותר.

במסגרת עבודתי כמאמנת פגשתי מנהל אשר פוטר מעבודתו עקב סגנון תקשורת אגרסיבי מול לקוחות הארגון. הוא סיפר כי במשך שנים התכחש לביקורת שנאמרה לו ובמקום לטפל בבעיה שלו, הוא מצא עבודה בארגון אחר. כעבור זמן קצר הוא פוטר גם משם מאותה סיבה בדיוק. רק אז הוא הבין כי כדי להצליח בתפקידו ולהתפתח ניהולית, הוא חייב לשנות את סגנון התקשורת שלו וכי עשה טעות כאשר זלזל בביקורת שנאמרה לו לפני שנים.

אם תדעו להקשיב לדברי הביקורת ולא להיעלב, אם תשכילו לבחון את מה שנאמר מנקודת מבטו של האחר (ולא מנקודת מבטכם), תוכלו לעשות את כברת הדרך הנדרשת כדי להפיק את המירב מהביקורת ולצמוח.

אנשים בעלי ביטחון עצמי ורצון להתפתח ולהצליח בחיים, דואגים לקבל משוב תמידי מסביבתם ופועלים כל הזמן על מנת להשתפר.

הוסף תגובה