התקנת דודי שמש – כל הפרטים על סוגי דודי שמש

התקנת דודי שמש – כל הפרטים על סוגי דודי שמש

דוד שמש, הינו דוד חימום אשר נעזר באנרגיה סולארית לטובת פעולת חימום מים. דוד שמש משמש לבתים פרטיים, מבנים תעשייתיים ועוד. בישראל, שהינה מדינה שטופת שמש, השימוש בדודי שמש במבנים שונים הינו מאד נפוץ. בשוק, קיימים מספר סוגי דודי שמש, כאשר הנפוץ ביותר לשימוש במדינת ישראל הינו דוד שמש פרי פיתוחו של דוקטור צבי תבור, מהראשונים לעשות שימוש באנרגיה סולארית בישראל.

כיצד בנוי דוד שמש?

דוד שמש מכיל שני חלקים עיקריים – מכל המים וקולטני השמש. לצד אלו, בדוד השמש גם גוף חימום וצנרת המים. גוף החימום של דוד שמש עשוי מצינורות נירוסטה או נחושת, כאשר לכל דוד שמש בעולם ישנו גוף חימום. כיום, רוב גופי החימום בדודי שמש הינם גופי חימום טבולים, משמע, הם באים במגע עם המים. 

מכל המים של דוד השמש

מכל המים של דוד השמש, הוא לרוב בצורת גליל. לרוב עשוי מחומר פלדה, אשר עמיד בפני לחץ מים, סביבו גליל פח וביניהם חומר בידוד תרמי. החלק הפנימי של הפלדה מצופה חומר מבודד בכדי למנוע קורוזיה וחלודה. בשוק, קיימים מגוון ציפויים עבור חלק זה של מכל המים, כדוגמת ציפוי אמייל, ציפוי צבע וציפוי מלט. בישראל, משתמשים עבור רוב דודי השמש בציפוי מלט. 

מהו קולטן השמש?

קולטן השמש, הוא בצורה מלבנית שרובה עשויה מתכת למעט דופן קדמית העשויה פלסטיק או זכוכית. בתוך קולטן השמש, צינור מים. הקולטן ממוקם על גג המבנה, בשיפוע, לכיוון דרום, על מנת להגדיל את החשיפה לשמש. צנרת המים, כוללת ארבעה צינורות כאשר 2 מהם מוליכים מהם קרים ו- 2 מהם מוליכים מים חמים. 

דודי שמש בישראל

דודי שמש, נכנסו לשוק הישראלי איפשהו באזור שנות ה- 50, בשנות הללו, הממשלה לא עודדה שימוש בדודי שמש, וגם חברת החשמל סירבה לתמוך במהלך. בעקבות משבר האנרגיה אשר פרץ בשנות ה- 70, הוחלט להקים בכל בית במדינת ישראל דוד שמש. בישראל, שימוש רב הנעשה באנרגיה סולארית, משויך לשימוש בדודי שמש.

מהן המשמעויות של שימוש בדוד שמש?

1 – משמעות כספית

חסכון בחשמל, באופן טבעי מוביל לחסכון בכסף. התקנת דוד שמש, הינו השקעה ראשונית אשר מחזירה את עצמה בקלות רבה, באמצעות חיסכון בחשמל בתוך מספר שנים בודדות. נוסף על כך, לשימוש בדודי שמש, משמעות הנוגעת ליעילות. 

2 – שימוש בדודי שמש – הפחתה בזיהום האוויר

משמעות נוספת נוגעת להפחתת זיהום האוויר. הסיבה היא, שחברת החשמל למעשה מפיקה את רוב החשמל שהיא מייצרת באמצעות שריפת פחם או גז טבעי, ולכן, צמצום השימוש בחשמל מוביל להפחתה בזיהום האוויר. נוסף לאלו, לשימוש בדודי שמש משמעות הנוגעת לחינוך לערכים – כלומר, באמצעות הגדלת המודעות לשימוש באנרגיה סולארית, אנו מעבירים לדור הבא ערכים של שמירה על הסביבה, צמצום ומודעות. 

3 – הפעלה אוטומטית ונוחה

המשמעות האחרונה נוגעת לנוחות השימוש בדודי שמש – מדובר על מערכת שפועלת באופן אוטומטי ונפלא בקיץ, אך גם בחורף, בסתיו ובאביב הישראליים ומספקת אספקת מים שוטפת ללא צורך בהפעלה או כיבוי של מערכת מסוג כזה או אחר. 

עלות התקנת דודי שמש

עלות התקנת דודי שמש, תלויה בגורמים רבים. ניתן לחלק לסוגי דודי שמש שונים באמצעות התייחסות למשל לגודל קולט השמש, לאביזרים הנלווים לדוד, למיקום הדוד ולאחריות הנדרשת.  

הוסף תגובה