חברים לא נעימים

שלום

אני רושמת את המאמר בלשון נקבה אך הוא מיועד לא פחות גם לזכרים.

למי מאיתנו לא קרתה סיטואציה בה דמות חברתית העירה לנו על משהו ויתכן שההערה לא  היתה במקום?

כמה פעמים החלטנו לשנות התנהגות לא נאותה והדרך עוד היתה ארוכה או שנפלנו ואז בא מישהו והעיר לנו על מה שלא היה טוב במקום לעודד על המאמץ האדיר שכן הצלחנו?

לכל אחת מאיתנו קרו סיטואציות כאלה ואחירות, זה חלק מהדיל בלהיות עם חברתי

ועכשיו ננסה לחשוב מהן ההרגשות שתקפו איתנו בעקבות מצבים אלה?

פחד, דריכות, בושה, תלות, קרבנות, מסכנות, ירידה בערך העצמי, יאוש, בלבול ועוד.

מעטים הן הנשים שתחושנה " בסדר אמרה, מה היא יודעת על המצב שלי מכל הכיוונים, נכנס מאוזן אחת יצא מאוזן שניה"

אבל זה הדבר האידיאלי שאנו צריכות לחשוב ולהרגיש כאשר אמרו לנו משהו לא במקום

אז מה מונע ממנו להרגיש זאת?

ניקח לדוגמא אישה שהחבירות שלה חושבות שהיא מבזבזת את זמנה בטיולים, אינטרנט, קריאה וכדומה במקום לצאת לעבודה, ללמוד, לארגן את הבית ורק מעט זמן לתת לתחביבים

אותה אישה יודעת שזה מה שמתאים לה כרגע משיקולים שונים אבל עדיין מתחילה לחשוב, " איזו אישה מבוזבזת אני, נשים לא תרצינה להתחבר איתי, אנשים יזלזלו בי, אני צריכה להתחיל להשקיע יותר בתחומים אחרים"

והיא יכולה לחוש את הרגשות הנ"ל

כעת ננסה להבין את הלך המחשבות והרגשות שלה

בעצם מדוע כאשר אנו שלימים עם עצמינו עדיין דעת החברה יכולה לחולל אצלינו כזה מהפך

יש לכך מספר סיבות

1. חרדה חברתית- אישה שפוחדת שכאשר לא תרצה את דעת הסביבה תהיה דחויה , תרגיש בושה וחוסר זכות לבקש עזרה וכדומה , אישה כזו בתת מודע שלה לרצות את החברה תמיד תקשיב קודם לקול החברתי ואחר כך לקול שלה.

2.פחד מהפסד- אישה ביקורתית מאוד כלפי עצמה שכל הזמן חושבת במה אני צריכה להשתפר, במה אני לא טובה , מה אנשים חושבים עלי וכדומה כמובן שההערה חברתית תצית אצלה היטב את הביקורת העצמית וגם אם היא יודעת בביטחון מלא שהדרך בה היא נוהגת כעת טובה בשבילה, לאחר דיעה לא במקום אמונתה תתערער והיא תחשוב -אם לא אשמע כעת לאותה דמות אפסיד הזדמנות לשיפור.

וכעת הרגשות ברורים

פחד ודריכות- מדיעות הסביבה, מדחיה חברתית, ממה יגידו, מחברה שלא תוריד את המורל ועוד.

בושה- שזה מה שחושבים עלי ואולי זה מה שאני שווה

תלות- אישה כזו היא חסרת עצמאות להחליט לבד, לחיות בשלימות ובביטחון את החיים שלה, היא תלויה בגורמים סביבתיים

קרבנות, מסכנות- אישה שתלויה בדיעות של אחרים, שאחרים שופטים אותה בשבט לשונם והתנהגותם, שלא מעריכים אותה כראוי.

ירידה בערך העצמי- אישה זו שווה רק כאשר החברה מעריכה אותה ולכן ערכה העצמי הוא תלוי בדבר ולא יציב ויורד הרבה.

יאוש- מה שאני עושה ומתאמצת לא מעריכים, תמיד יש מה להגיד, מתייחסים אלי לא בסדר לעיתים קרובות.

בלבול- אם אני יודעת שאני בסדר אז למה כ"כ מפריעה לי דעת הסביבה?

ואחרי שהבנו מה קורה לנו יהיה לנו קל יותר לשנות את המחשבות וההתנהגות ובהדרגה גם לחוש טוב יותר

הדברים בהם צריך לטפל וכיצד:

1.חרדה חברתית- אשאל את עצמי מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרת אם לא אתייחס לדעת החברה? לדוגמא- לא יהיו לי חבירות, יפטרו אותי מהעבדה וכו וכעת אבדוק עם עצמי- כמה מזה נכון, כמה אני באמת מאמינה בזה, ברב המקרים תופתעי לדעת שמחשבות אלה הן רק מחשבות ואין להן שום בסיס במציאות.

2.איך אבקש עזר אם לא שמעתי לה? הזכות לבקש עזרה היא קיימת ובסיסית וכמו שאת בעצמך תרצי לעזור גם לאנשים שאינך מסכימה עם דיעותיהם כך גם לך מותר לא להסכים עם דיעה מסויימת ולהיעזר כשתחליטי, חשוב לעשות את ההפרדה -אין קשר בין הסכמה עם גיעה לבין רשות להיעזר.

3. פחד לאכזב- פעמים רבות אנו שומעים לקול חברתי למרות שזה לא באמת מתאים לנו (ואני לא מדברת על מצוות התורה) כדי לא לאכזב , להכעיס וכו ואני שואלת- האם את עצמי מותר לי להכעיס? מותר לי לאכזב? במה היא טובה יותר ממני שאני צריכה לרצות אותה – בחוצפה שלה להתערב לי בחיים או בגאווה שלה שהיא יודעת מה מתאים לי?

4. ערך עצמי לא יציב- מונח זה זכאי למאמר בפני עצמו אך אציין שישנם סיבות רבות בגינם הערך העצמי שלנו לא יציב , הדרכים לשיפור הערך העצמי הן: ראשית- לזכור שיש לנו ערך עצמי מלא מעצם היותינו נשמות תחת כיסא הכבוד של ה' מעצם היותינו צלם אנוש ועוד דברים בסיסיים, הערך העצמי יכול לעלות עוד ע"י מעשים טובים  אבל הערך הבסיסי קיים תמיד, כאשר אנו עושים מעשים רעים אנחנו מקלקלים בנשמה ויכולם לתקן אבל הערך העצמי לא נגמר להיפך בגלל יסוד הערך העצמי יש לנו זכות ואפשרות לתקן ולהעלות עוד יותר את הערך.

שנית- לרשום כל יום ולשים לב לדברים הטובים שלנו, לדברים שהצלחנו לעשות, להשתנות.

שלישית- לפרגן לעצמינו ולאהוב את עצמינו.

אין לי ספק שאישה שמשתדלת בכך אזי גם כאשר יהיו לה לחצים חברתיים לא מתאימים היא תוכל ביתר קלות להיות מוגנת נגדם ע"י קיר הערך העצמי החזק.

5. ואחרון חביב- פחד מהפסד- אני שוב שואלת- האם הדרך להשתפר ולהתקדם בחיים באה ע"י אותה דמות מרגיזה? האם לא תתקדמי טוב יותר ע"י חברות מהן היית מעדיפה לשמוע? ע"י עידוד? ע"י בחירה שלך להתייעץ? ע"י ספרים, קורסים וכו ואם אני פןחדת מהפסד אין ספק שכאשר אשמע למישהי מתוך לחץ חברתי אפסיד הרבה הרבה יותר.

ותזכרו שכל האנשים הנודניקים האלה שמעירים לא במקום , אתם שמים אותם בכיס הקטן

נפנוף נעים

נעמי

הוסף תגובה