חזון באימון אישי – הבהרת חזון אישי וגזירת מטרות מתוך החזון

חזון באימון – הבהרת החזון האישי וגזירת מטרות מתוך חזון 

שיעור מס' 3 בנושא חזון

שיעור של אסתי פישר היים, בית הספר iCU לאימון אישי – המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית.
סיכמה: אילנה. עריכה: אסתי.
השיעור מתאים לתלמידים מתחילים בקורס להכשרת מאמנים אישיים. 
מורים בבתי-ספר אחרים לאימון אישי המשתמשים בחומר זה מתבקשים לציין כי החומר נלקח משיעור של iCU. 

בשיעור הקודם למדנו כיצד להכין יחד עם המתאמן תמונה של מצבו בהווה.
נזכיר כי אפשר להסתייע לשם כך ב"גלגל החיים" המחולק לתחומי חיים שונים או בטכניקות אחרות, מילוליות ורציונאליות, או בטכניקות עוקפות-שכל המתמקדות בחוויה ובאמת הפנימית. 
בגישת האינטליגנציה האינטואיטיבית איננו נוהגים לחלק למתאמן שאלונים ואיננו מסתפקים בשיח מילולי אלא מכוונים ליצירת "תמונה". לאחר שיחת ההבהרה הראשונית, למתאמן כבר יש תמונה די טובה של מצבו בהווה: הוא רואה ויודע אילו תחומים בחייו משביעי-רצון ואילו תחומים הוא רוצה לשפר.  

השאלות העולות כעת הן: 
1. כיצד עוברים מתמונת המצב בהווה לחזון העתיד ? 
2. כיצד מייצרים חזון בהיר ? 
3. ולאחר שנשיב על השאלות הקודמות תעלה השאלה: כיצד גוזרים מטרות מהחזון ?   

שאלת החזון 
סביר כי כאשר שואלים אדם (שלא למד אימון אישי) "מה החזון שלך?" הוא יתקשה להשיב לשאלה, או יענה תשובה מאוד חלקית, או יענה תשובה שלדעתו מתאימה אבל בפועל איננה באמת תשובה שאפשר לעבוד אתה.
חזון מעורפל או "בערך" אינו מאפשר התקדמות טובה. על מנת להגשים את חזונך – עליו להיות בהיר מאוד, ברור מאוד.
תפקיד המאמן לסייע למתאמן בעניין זה, כי בלי חזון אישי ברור – קשה מאוד להתקדם בתהליך האימון האישי, ובחיים בכלל. אבל, כאשר מבינים מהו "חזון" אפשר בקלות לסייע לכל אדם (וכנ"ל גם לארגון או לעסק) להבהיר לעצמו את חזונו ולרוץ אתו קדימה, ל"חיים טובים יותר", למצב עתידי רצוי.

אז מהו חזון?
חזון אינו אלא תמונה. 
משמעות המילה חזון או באנגלית VISION הוא "מראה" (האל"ף מנוקדת בסגול). היזכרו בשמואל הנביא שנקרא בתנ"ך גם "הרואה" וגם "החוזה". 
אכן, חזון, מראה, ו"ניבוי העתיד" – הם מושגים קרובים זה לזה. חזון אינו אלא תמונה או מראה שאנו רואים בעיני-רוחנו, מראה של העתיד.
מאמנים אישיים יכולים להשתמש באותם כלים ליצירת חזון אישי, חזון עסקי או חזון משפחתי. אפשר ליצור חזון ליחיד או לקבוצה באותם כלים או טכניקות, בשינויים קלים.

 

נבואה מגשימה את עצמה? 
בכל מקרה, כאשר אנו מציירים לעצמנו את חזון החיים העתידיים שלנו – אנחנו מנבאים מה יהיה. ואם חזון הוא "תמונה" אזי עלינו לסייע למתאמן להבהיר תמונה זאת. כיף להתבונן בתמונה בהירה! רואים הכול ברור ואפילו פרטים קטנים … כאן כבר מתחיל להיות ברור עד כמה חשובה היכולת ליצור בהירות במהלך האימון. 
חזון אישי הוא תמונת העתיד האישי שלך: העתיד אליו אתה שואף, אליו את מייחלת ומכוונת.
חזון עסקי הוא תמונה בהירה ומפורטת של המצב העתידי הרצוי והנשאף מבחינה עסקית.ליצירת חזון עסקי לחברה – יש לזהות מטרה משותפת ולאגד את כל העובדים לקראתה. חזון עסקי הוא חזון משותף גם אם הגה או יצר אותו אדם אחד.
חזון משפחתי: כיצד המשפחה רוצה שהעתיד ייראה. כמו בחזון עסקי גם כאן מדובר בחזון משותף אם אם היוצרים הם ההורים.

ככל שהתמונה בהירה יותר כך יהיה קל יותר לממש אותה, להגשים אותה. הנבואה תתממש ותהוך למציאות.

הערה: 
הבהרת החזון (החזון האישי או החזון העסקי או החזון המשפחתי) היא אולי הפעם הראשונה בה המאמן נתקל בחשיבות ובכוח של טכניקות ההבהרה המאפיינות אימון בגישת האינטליגנציה האינטואיטיבית כפי שהוא נלמד בבית ספר iCU. 
בהירות היא מושג מפתח בגישה שלנו. אנו נעדיף טכניקות ליצירת בהירות על פני אינספור שאלות, שיחה מילולית ארוכה, דיונים או שאלונים. יצירת בהירות היא מיומנות קריטית למאמן אישי משום שהיא מביאה אתה דיוק ותחושה של רווחה והקלה למתאמן: המתאמן חש כי מבינים אותו, כי קלטו אותו, קלטו את הרעיונות שלו. בהירות ודיוק מסייעים לך להיות מאמן מקצועי.  

אז מה יהיה? 
איך יצייר לעצמו האדם את חזונו? 
אמרנו כי לרוב האנשים אין מושג ברור לגבי החזון שלהם. אבל האמת היא שהחזון של כל אדם נמצא בתוכו, בלבו, במחשבותיו. האתגר הוא "להציף" אותו מעלה ולאחר מכן להמליל אותו כהלכה. 
המללה טובה (בהירה ומדויקת) של החזון מאפשרת את הגשמתו. ולמעשה, אפשר להגשים נבואה מתוכננת-מראש אם מנסחים אותה כהלכה. (פירוט על עניין הניסוח נמצא בספר של אסתי "פתאום הבנתי – הדרך לאינטליגנציה אינטוואיטיבית". הספר נמצא למכירה ב-iCU, או כתוב אלינו ונשמח לשלוח לך את עיקרי הדברים על מנת שתוכל לנסח לעצמך חזון אישי, כהלכה) .

אסתי מאמינה כי כל אחד מאתנו יודע מה הוא היה רוצה שיהיה. 
גם מי שאך הקים עסק, יודע בתוך-תוכו לאן היה רוצה להגיע ומה העתיד הרצוי לו. 
אפשר פשוט לשאול: "איך היית רוצה שהעתיד שלך ייראה?" זאת נקודת התחלה לא רעה. 
אפשר לבקש פירוט: "מה בדיוק היית רוצה שיהיה בעתיד שלך?" 
מעבר לכך, יש טכניקות לא מעטות לסייע למתאמנים להבהיר את החזון, ואנו נתנסה בהן. כאן, אסתי רוצה להתעכב על טכניקה אחת פשוטה ביותר, טכניקה מצויינת להבהרת החזון, והיא: הסתייעות בתמונת ההווה.  

הבהרת החזון באמצעות תמונת ההווה 
תמונת המצב בהווה כפי שהמתאמן צייר אותה או כפי שהיא עולה מתוך גלגל החיים שלו מרמזת על אותם עניינים שהמתאמן היה רוצה שיהיו שונים, שיהיו אחרת. 
למשל, "בהווה שלי יש לי מעט מאוד פנאי, ואני מפרגן לעצמי מעט מאוד תענוגות אישיים". 
במצב זה, נוכל לשאול: "מה המצב האופטימאלי?" 
נבקש מהמתאמן לתאר ולפרט מצב שונה מהמצב בהווה, מצב עתידי בו יש לו פנאי והוא כן מפרגן לעצמו מה שהוא רוצה. 
תיאור מלא ומפורט של המצב העתידי המיטבי – הוא בעצם יסודות החזון של אדם זה.  

תהליך הבהרת החזון 
המאמן יסייע למתאמן לעבור על תחומי חיים שונים ולפרט בכל אחד מהם את התמונה המיטבית. כי, כאמור למעלה, חזון אינו אלא תמונה. (ר' שיעור "יצירת פירוט ובהירות")
ככל שתמונת החזון בהירה יותר ומפורטת יותר – כך יהיה למתאמן קל יותר לצאת לדרך ולהתחיל להגשים את חזונו.

ואיך נגזור מטרות? 
ברגע שלמתאמן יש תמונה של העתיד שהוא מאחל לעצמו, נוכל להתחיל להציב מטרות להשגת העתיד המיוחל. שיעור 4 בקורס להכשרת מאמנים אישיים יתמקד בגזירת המטרות המתאימות למתאמן.

בברכת חזון בהיר ועתיד נפלא,
מאת: אסתי פישר-היים

הוסף תגובה