חשיבות המשחק ככלי עזר באימון וטיפול על פי גישת משחק החיים

 

אנשי טיפול ומאמנים רבים כבר הפנימו את חשיבות ההנאה מתהליך העבודה. 

היום ברור לכולנו כי תהליך מהנה וחוויתי הינו תהליך שישמר לאורך זמן. מתאמנים רבים ומטופלים רבים אינם מתמידים בתהליך האימון או הטיפול בגלל הקושי הכרוך בתהליך ובגלל תשומות הנפש שדורש לעיתים תהליך שכזה, הפסקת תהליך האימון או הטיפול מסיבות אלו יוביל לרגרסיה מהותית אצל המטופל/ המתאמן ויפגע ביכולתו של המאמן/ המטפל לסייע ביצירת שינוי מהותי וארוך טווח.

אם כך מה עושים? 
הרי תהליך האימון / הטיפול דורש לגעת במקומות הכואבים ודורש מאיתנו להתמודד עם הקשיים מולם אנו ניצבים מידי יום ביומו.
משחק החיים היא גישה לחיים ושיטת עבודה המסייעת למאמנים ומטפלים להפוך את תהליך האימון לתהליך מהנה ומניב תוצאות. על פי שיטה זו לומד המתאמן/ המטופל להפוך את תהליך העבודה העצמית למשחק מהנה תוך שמירה על מבנה האימון / הטיפול ושמירה על ייחודית השיטות השונות המוכרות לנו מתחומים אלו.
מאמנים ומטפלים רבים משלבים משחקים רבים בתהליכי העבודה שלהם כחלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה שכן משחק הוא שיטת הלימוד הבסיסית והשורשית ביותר שלנו כיצורים חיים, משחק הוא כלי לימוד רב ערך המאפשר לנו לשפר מיומנויות שונות, לאמן דפוסי חשיבה, לשפר כישורים חברתיים, לעורר מוטיבציה לעשייה ועוד סגולות ואיכויות רבות נמצאות בעולם המשחקים.

אולם המשחק ככלי עזר באימון או בטיפול אינו בא לידי ביטוי רק בזמן המפגש עצמו ויש באפשרותנו להשתמש בעולם המשחקים ככלי עזר לאימון וטיפול גם מחוץ לקליניקה וגם כשהמטפל/ מאמן אינו נמצא בסביבה. וזאת על ידי בניית משחקים שמשחק המטופל/ המתאמן במהלך השבוע בין מפגש למפגש ומטרתם לחזק את תהליך האימון /הטיפול ושיפור מיומנויות הנדרשות להעצמת תהליך זה.
מה לדעתכם קורה למטופל או מתאמן שרוצה לרזות ועובד על דיאטה אצל דיאטנית/ מטפל / מאמן או כל גורם אחר שמאפשר לו לחוות את תהליך ההרזיה כמשחק מהנה ולא כמטלה או עונש זמני? כולנו כבר יודעים כי הגישה עושה את ההבדל וכי גישה משחקית בתהליך של הרזייה יכול להוות גורם מוטיביציוני ראשון במעלה שיניב תוצאות חסרות תקדים. חשוב לשלב בתהליך זה את תהליך החקירה כפי שמוכר לנו מתחומי הטיפול והאימון וברור כי משחקיות ללא עבודה על דפוסי בסיס וללא עבודת אימון / טיפול אינה יעילה באותה המידה וכי שילוב התהליכים הוא היוצר את ההבדל המהותי.

אילו משחקים משחקים?
המשחקים שניתן לשחק בתהליך האימון/ הטיפול הם אין סופיים! אין גבול לאפשרויות ולדרכים בהם ניתן לשחק ולהשתעשע, למען האמת משחק הוא פעילות שנעשית לשם הנאה ושעשוע ודבר הגורם לאדם אחד הנאה אינו גורם זאת בהכרח לאדם אחר…

אז כיצד נבחר את המשחק המתאים למטופל/ מתאמן? 
הסוד טמון בכך שלא אנו בוחרים את המשחק עבור המטופל/ מתאמן, אנו מכשירים את המטפלים/ המאמנים לרכוש מיומנות בסיסית של הפיכת קושי למשחק ביחד עם המתאמן/ מטופל. כך שבעצם מי שממציא את המשחק הוא המטופל / המתאמן בעצמו ולא איש מלבדו.
כפי שאין אנו מומחים לחיים של אדם זה או אחר וכפי שאיננו לוקחים אחריות ומייעצים לאדם לעשות פעולה מסוימת, כך אין אנו רשאים לבחור עבורו את המשחק שיעשה לו טוב ושיגרום לו לרצות לפעול ולשחק

כיצד בונים משחק וכיצד הופכים קושי למשחק?
תהליך בניית המשחק דומה בחלקו לתהליך האימון התוצאתי המוכר לנו מתחום האימון האישי והעסקי, וכך הוא בנוי: 
1. מטרת על– ראשית עלינו להבין מהי התוצאה הרצויה? מה אנו רוצים להשיג במשחק שאנו ממציאים? האם אנו רוצים להרוויח יותר כסף? האם אנו רוצים זוגיות טובה יותר? האם אנו רוצים למצוא זוגיות? או שמע אנו רוצים יחסים טובים יותר עם הילדים ובני המשפחה? או שפשוט אנו רוצים להוריד ממשקלנו 10 קג' מיותרים.

2. אבני דרך מדידות– לאחר שזיהינו את מטרת העל עלינו לבנות אבני דרך מדידות בדרך למטרה- אילו פעולות מדידות יקדמו אותי למטרה הגדולה? יש חשיבות עליונה לבחירת פעולה ולא תוצאה- עליי לבנות את התהליך ולא את התוצאות של התהליך. אני רוצה להכיר בן /בת זוג רציניים ולכן הפעולה הנדרשת היא להתחיל עם בני זוג פוטנציאלים או להכיר אנשים חדשים אולי להירשם לאתר הכרויות. אינני יכול להציב לעצמי מטרה מדידה שאינה תלויה בי כמו לדוגמה – שיסכימו לצאת איתי או שיפנו אליי חמישה אנשים דרך האתר או כל דבר אחר שאינו תלוי אך ורק בי.

3. בחירת מטרת המשחק– אחת מאבני הדרך עליה אני רוצה להתאמן תשמש אותי כמטרת המשחק אותו אני ממציא עם המאמן/ מטפל. המשחק יסייע לי להשיג את אבן הדרך הזו בדרך מהנה וחווייתית.

4. חוקים וכללים– כעת עלינו להפוך את אבן הדרך למשחק על ידי הצבת חוקים וכללים שיקבעו אותה כמשחק מהנה עבור המתאמן/ מטופל. ישנן דרכים רבות להצבת כללים וחוקים אך לא נדון בהם במאמר קצר זה, ניתן ללמוד על מהות החוקים והכללים מהדוגמאות שינתנו בהמשך.

5. פרסים ותגמול– חלק זה אינו חל על כל המשחקים ואינו מחויב המציאות. רבים רוצים תגמול מיידי על הצלחות ורבים אחרים סבורים כי עצם ההצלחה היא התגמול הטוב ביותר. סוגיה זו הינה נושא למאמר נפרד אך חשוב לציין שגם כאן המחליט הוא המתאמן / המטופל שיודע הכי טוב מה נכון עבורו ומה יעורר אותו לעשייה ויגרום לו הנאה רבה יותר.
אדם חכם אמר כי הרמה הפשוטה ביותר של ההסבר היא הדוגמה ולכן נדגים את השיטה על ידי סיפורים של מתאמנים אישיים שלי שהמציאו משחקים מהנים שהניבו תוצאות. (למען שמירה על פרטיותם של המתאמנים שונו פרטים אך רוח הדברים נאמנה למקור).

משחק הדוריטוס המקודש.
גברת בת 38 שהגיעה לאימון בעקבות עודף משקל של כ- 8 קג' המסרבים לרדת הצהירה במהלך האימון כי היא יודעת מה מקור הבעיה: " אני מכורה לדוריטוס ואני מחסלת מספר שקיות בערב מול הטלביזיה". הגברת הודתה כי ניסתה מספר רב של פעמים להפסיק את מנהגה המגונה אך ללא הצלחה " כי זה קשה מידי".

כחלק מתהליך האימון הצעתי למתאמנת להפוך את הדוריטוס למשחק באמצעותו נוכל להפחית את כמות השקיות שהיא אוכלת ביום ואכן כך היה.

המשחק שהמציאה המתאמנת פעל כך:

מטרת על- להוריד במשקל.
אבן הדרך– הפחתת כמות הדוריטוס לשקית אחת ביום.
החוקים:
            1. הדוריטוס מהיום מקבל את המשמעות "האמיתית" שלו והוא הופך לערך מקודש!
            2. את הדוריטוס לא אוכלים סתם כך! כשאוכלים אוכל מקודש עלינו לפעול בהתאם 
                לכללי הטקס.
            3. בזמן אכילת דוריטוס יש להתייחס לדוריטוס בלבד ולהתענג על טעמו המופלא 
                ולכן יש לנתק טלפונים, ליצור אווירה מתאימה בבית על ידי הדלקת נרות 
                וקטורת, לעמעם את האורות בבית, להתיישב ליד שולחן האוכל, לסגור את 
                מכשירי הטלביזיה והרדיו בבית ולשמור על קדושת האירוע.

הגברת המדהימה הזו החליטה ללכת עם המשחק עד הסוף ושיתפה את כל בני משפחתה במשחק שהמציאה. הילדים מייד נרתמו למשימה והשתעשעו מעצם הרעיון, בו בזמן שהבעל שיתף פעולה בשתיקה רועמת.
בימים הראשונים למשחק הכול פעל כשורה, מידי ערב התכנסו האם והילדים לטקס הדוריטוס היומי ופעלו על פי כל הכללים. ביום השלישי נשברה האם ופתחה שקית דוריטוס בשעת ערב מול הטלביזיה, מייד קפצו עליה ילדיה והטיחו בה שהיא מחללת את קדושת הדוריטוס וכי אל הדוריטוס יכעס עליה ויעניש אותה….

על פי דיווחה של המתאמנת, זה היה השלב בו היא הבינה את המהות של הפיכת הדברים למשחק- פעמים רבות העירו לה ילדיה על אכילת הדוריטוס ועל חוסר עמידתה בדיאטות שהציבה לעצמה, אבל רק הפעם זה גרם לה לחייך ולהשאיר את השקית בצד…. תגובתה הטבעית הייתה התנגדות והתמרמרות וריב קצר שסופו היה שקית דוריטוס נוספת, אך הפעם זה היה שונה, פשוט כי זה היה משחק וזה היה משעשע ומבדר.

גם לסיפור הזה סוף טוב- המתאמנת התמידה במשחק, הילדים סייעו ובמשך הזמן טקסי הדוריטוס הלכו ונעלמו ואיתם גם ההתמכרות לדוריטוס שתמיד תמיד נשאר לה ממנו טעם טוב וחיוך קטן על הפנים…. (וכן היא גם ירדה 6 קג' בזכות הצלחת המשחק).

וסיפור אחרון שיסייע לכם להפנים את שיטת משחק החיים:  

משחק שירות לקוחות
כחלק מעבודתי בארגונים אני מאמן לקוחות עסקיים וקבוצות עובדים להשיג תוצאות עסקיות מדידות טובות יותר דרך הנאה ומשחקים.
במסגרת סדנת פיתוח מנהלים שערכתי באחד מהבנקים הגדולים  נשאלתי על יד מנהלת אחד הסניפים על בעיה עם לקוחה של הסניף.
הלקוחה היא אישה בודדה וגלמודה המחפשת תעסוקה לשעות הפנאי אותה היא מוצאת בסניף הבנק המקומי. בכל יום מגיעה האישה לסניף הבנק ומתיישבת עם אחד הפקידים לחקירה מעמיקה על חשבון הבנק שלה ועל האפשרות שגנבו לה כסף מהחשבון…

כל עובדי הבנק הכירו את האישה והיו חסרי סבלנות אליה, סף הרגישות והעצבים של העובדים הגיע לרמה בלתי אפשרית: בכל יום ברגע שנכנסה האישה התימהונית לסניף הבנק, כל העובדים החמיצו פנים ורמת שירות הלקוחות של הסניף ירדה מייד. האנרגיה של העובדים צנחה לרצפה בו ברגע שהאישה נכנסה לסניף, דבר שהשפיע על המשך התפקוד של הצוות.
לאחר שלימדנו את המנהלת כיצד ניתן להפוך קושי למשחק שלחנו אותה להמציא משחק יחד עם צוות העובדים שיאפשר להם לחייך כשהגברת נכנסת לסניף במקום לרטון ולהחמיץ פנים.

בישיבת הצוות אימנה המנהלת את צוות העובדים להמציא משחק מהנה שיאפשר להם להמשיך את שיגרת היום כשהלקוחה הטורדנית מגיעה וזה המשחק שהצוות המציא:
1. בכל בוקר לפני פתיחת שערי הסניף יערכו הימורים על יד הצוות בשני פרמטרים שונים: האחד- מה תהיה שעת ההגעה של הלקוחה הטורדנית לסניף? השני- אצל מי מהצוות "תיפול" אותה לקוחה.
2. ההימורים נרשמו על לוח במטבח הצוות והוחלט על חלוקת נק' על הימור נכון.
3. בסוף השבוע יספרו כל הנק' ובעל מספר הנק' הגבוה ביותר יזכה להיות מלך לשבוע.
4. המלך רשאי להציב כל בקשה לצוות ועל הצוות להיענות לו: אם ירצה קפה בהפסקה- מישהו יכין, אם ירצה שיסגרו עבורו קופה- כך יהיה, אם ירצה לצאת מוקדם- מישהו יחליף אותו וכ"ו….
הדיווח של המנהלת היה חוויה מרגשת ומלהיבה- כבר מהיום הראשון למשחק הכול השתנה והאווירה בסניף הפכה את עורה. ברגע שנכנסה הלקוחה הטורדנית האנרגיות והשמחה בסניף עלו לרמות חדשות ובלתי מוכרות- כל העובדים הסתכלו בשעון ובדקו את תוצאותיהם, כולם הביעו שמחה על הגעתה של הלקוחה והיא הראשונה שהבחינה בשינוי- לפתע היא קיבלה יחס מחויך ואוהד.

העובדים עברו ממצב של סבל בעבודה למצב של שמחה, קלילות ואנרגיה שאף שיפרה את תוצאותיהם העסקיות ועמידת הצוות ביעדים.

נכון, לפעמים זה נשמע טוב מידי מכדי להיות אמיתי או פשוט מידי מכדי להצליח כל כך, אבל כנראה שהפשטות שוב מנצחת ושההנאה מצליחה לחדור ולעשות שינוי מהותי אצל כל אחד ואחת מאיתנו….

וכפי שאנו אומרים במשחק החיים- מה שלא יהיה פשוט- פשוט לא יהיה!!! 

הוסף תגובה