טיפול בהתמכרויות: סימפטומים, גורמים ודרכי התמודדות

טיפול בהתמכרויות: סימפטומים, גורמים ודרכי התמודדות

התמכרות או הרגל? לרובינו יש הרגשה שאנחנו מכורים למשהו – לקניות, לאוכל, לחדשות או למסכים. האם זו התמכרות של ממש או רק הרגל? הביטוי "אני מכור" הפך להיות ביטוי כל כך ששגור בפה של כולנו עד שאיננו יודעים מה ההבדל בין התמכרות להרגל. בשני המקרים אנחנו מרגישים שאיבדנו שליטה ושאנחנו משלמים תוצאות שליליות על התנהגותנו. 

בגדול, ניתן להגיד שההבדל הוא במידה. בהתמכרות מושא ההתמכרות (בין אם זה קניות, מין, עבודה או גיימינג) הופך להיות ערך מרכזי בחיים, מעיין ציר ראשי שהחיים מתארגנים סביבו.

כתוצאה מידת איבוד השליטה ורמת התוצאות השליליות שאנו "משלמים" על ההתנהגות היא רבה יותר. במילים אחרות – בהתמכרות רמת תחושת הסבל הרבה יותר גבוהה. אם נעזוב את ההגדרות הרשמיות בצד, כאשר מצבנו הנפשי ואיכות החיים שלנו נפגעים, ראוי לעצור ולטפל בדברים. 

תסמינים של התמכרות

ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי (על פיו מאבחנים הפרעות פסיכיאטריות בישראל) מכיר במספר מצומצם של התמכרויות – התמכרות לאלכוהול, לסמים והתמכרות להימורים. עם זאת, בכל העולם עולות עדויות מאנשי מקצוע שמדווחים על התמודדות של מטוופלים עם מגוון התמכרויות התנהגותיות, דוגמת התמכרות לקניות, פורנוגרפיה, מין, גיימינג, עבודה וספורט. היות שאין הגדרה בספר האבחנות לכל התמכרות והתמכרות, נשתמש בקריטריונים של התמכרות לאלכוהול וסמים להבין האם ייתכן שמדובר בהתמכרות.

קריטריונים לאבחון התמכרויות:

  • שימוש בתדירות גבוהה יותר, בכמות רבה יותר או לפרקי זמן ממושכים יותר מאשר הייתה הכוונה בתחילה
  • חשק בלתי פוסק להמשיך "להשתמש" וניסיונות כושלים להפסיק
  • הקדשת זמן רב לפעילות ההתמכרותית, להימנעות ממנה או להחלמה ממנה
  • כתוצאה מההתנהגות קיימת פגיעה בקשרים חברתיים, בתעסוקה או בזמן פנאי
  • המשך ההתנהגות למרות תוצאותיה ההרסניות
  • במטרה להשיג את תחושת ההנאה שהופקה בעבר, יש צורך להגדיל את כמות "השימוש" – לדוגמא קניית יותר פריטים כדי להרגיש את אותו הכייף שהתקבל בעבר מרכישת פריט אחד, צפייה בפרקי זמן ממושכים יותר או בתוכן קשה יותר בפורנו כדי להגיע לפורקן שבעבר התקבל באופן קל יותר. 
  • סימפטומים של תסמיני גמילה ("קריז") כאשר מנסים להפסיק, דוגמת תחושת עצבנות, חוסר שקט או חוסר ריכוז.

חשוב לדעת – התשובה לשאלה האם אדם מכור להתנהגות מסוימת אינה  תמיד שאלה של "שחור / לבן". לפעמים ההתנהגות מאוד בולטת וקל להבין שמדובר בהתנהגות שיצאה מכלל שליטה ועדיין, לפעמים נמצאים "באזור האפור" ולא ברור עד כמה מדובר בהרגל או בהתמכרות של ממש. במקרים אלו, כדאי להיפגש עם איש מקצוע כדי להעריך את המצב (פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי).

גורמים להתמכרות

הנטייה להתמכר מוסברת על ידי שילוב של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. מבחינה ביולוגית, לדוגמא, לאנשים עם נטייה להתמכר יש גנים המשפיעים על כך. אבל קיום הגנים לא בהכרח יוביל לפיתוח התמכרות. לשם כך צריך מבנה אישיותי מסוים וגם נגישות ונוכחות של מושא ההתמכרות (לדוגמא סמים, פורנו, הימורים) בחברה בה נמצא האדם.

לדוגמא, נער עם נטייה למופנמות וחרדה חברתית שנמצא בקבוצת חברים שמשחקת משחקי מחשב עשוי לפתח התמכרות לגיימינג ביתר קלות מאשר נער אשר נמצא בקבוצת חברים בה אף אחד אינו משחק. דוגמא נוספת, אישה שעובדת במקום עבודה בה תרבות השופינג רווחת עלולה לפתח התמכרות לקניות בסבירות רבה יותר מאשר אשה במעמד סוציואקונומי נמוך שחיה בחברה בה קניות נתפסות כמותרות.

דרכי התמודדות

קיימות מגוון דרכים לטפל בהתמכרות. החשיבה היום בעולם הטיפול היא שאין שיטת טיפול אחת שמתאימה לכולם. המטפאורה היא "תפירת חליפה לאדם הספציפי" – תפירת טיפול לצרכים ולמאפיינים של כל אדם ואדם. אדם אחד מתחבר לעבודה קבוצתית ואילו אדם אחר זקוק לעבודה אישית ואינטימית. יש אנשים שיפיקו מטיפול דינמי ואילו אחרים יעזרו יותר בטיפול קוגנטיבי – התנהגותי. לכן ההמלצה הטובה ביותר היא להתחיל להתנסות. לקרוא קצת על התחום וליצור קשר עם מטפלים שונים ולהתנסות בקבוצות טיפול שונות. לבסוף תגלו מה דרך העבודה הנכונה ביותר עבורכם. זכרו – אתם לא לבד במסע הזה. ישנם אנשים שיודעים את הדרך ורוצים ללוות אותכם בתהליך. 

קבוצות לעזרה עצמית: קבוצות המנוהלות על-ידי מכורים ובשביל מכורים. הנחת היסוד בקבוצות אלו היא שרק מכור יכול להבין ולעזור למכור ולכן הקבוצות מנוהלות על ידי מכורים וללא אנשי מקצוע. חשוב לציין שעל פי רוב מדובר בקבוצות רציניות מאוד המבוססות על עבודה של 12 צעדים מובנים. לכל התמכרות קבוצה משלה וניתן למצוא אותם בקלות באינטרנט. לדוגמא, אלכוהוליסטים אנונימיים, מהמרים אנונימיים. ההשתתפות בקבוצות אינה כרוכה בתשלום.

טיפול פרטני:  טיפול "אחד על אחד" עם איש מקצוע. על פי רוב הטיפול ינוע במספר מישורים במקביל –
מישור התנהגותי – רכישת אסטרטגיות התמודדות התנהגותיות להורדת הדחף ושליטה בו

מישור קונטיבי – זיהוי מחשבות ואמונות מגבילות ושינויים. רכישת מיומנויות לפתרון בעיות.

מישור רגשי – רכישת אסטרטגיות לוויסות רגשי. 

למה חשוב לשים לב כאשר בוחרים טיפול?

על פי רוב טיפול בהתמכרויות הוא מסע שדורש פרק זמן של עבודה עקבית ורציפה. לכן, כאשר בוחרים מטפל יש לבחון את הבסיס – האם מיקום המפגש נגיש לכם, האם עלות המפגשים היא כזו שתוכלו לעמוד בה, האם שעות המפגשים מתאימות ללוח הזמנים שלכם. חשוב לשים לב לזמינות של המטפל. בתחום ההתמכרויות חשוב מאוד להתחיל בקיום מפגשים כמה שיותר מהר. לא לחכות שהדברים יתמסמסו וידרדרו. קיבלתם החלטה – להיפגש ולהתחייב לתהליך כמה שיותר מהר.

נקודה חשובה נוספת – טיפול טוב בהתמכרות מתייחס לאספקטים שונים של החיים. בטיפול לא מתייחסים רק להפסקת ההתמכרות עצמה. זהו שלב ראשון והוא הכרחי אך אינו מספק. כדי להפוך את השינוי לשינוי יציב וארוך טווח צריך להתייחס לחיים כמכלול – קשרי משפחה, קשריים זוגיים, קריירה, חיי חברה, בריאות וכמובן גם להיסטוריה אישית. 

האם ניתן לטפל בהתמכרויות? האם ניתן ליצור שינוי ארוך טווח?

בוודאי! נכון, הדבר דורש עבודה ומחויבות לאורך זמן, עדיין, מי שמוכן לעבוד ולהתנסות בדרכים חדשות יגלה שהדבר אפשרי בהחלט. לפעמים השינוי הוא שינוי מוחלט ולפעמים לומדים לנהל את הדחפים ולחיות עמם בצורה בריאה ומאוזנת. כך או כך, ההתמכרות תופסת מקום קטן יותר ונשלט הרבה יותר בחיים. 

על הכותבת:
ד"ר ענבר כהן, עובדת סוציאלית בעלת ניסיון רב בטיפול בהתמכרויות. מקבלת בקליניקה פרטית ביהוד או במפגשים אונליין. הטיפול משלב גישות מעולמות תוכן שונים כדי להבטיח טיפול אישי שמותאם לצרכים של כל אדם ואדם. ליצירת קשר צלצלו לטלפון שמספר 052-6909091 או בקרו באתר: www.inbarcohen.com

הוסף תגובה