יוהן וולפגנג פון גתה ממייצגי התרבות הגדולים של ההסטוריה

 

יוהן וולפגנג פון גתה (28 באוגוסט 1749 – 22 במרץ 1832) ממייצגי התרבות הגדולים של ההסטוריה העולמית, סופר, משורר, מחזאי, הוגה דעות וגם מדען.

נולד בפרנקפורט על המיין שבגרמניה. למד משפטים באוניברסיטת לייפציג, והחל לעסוק במקצוע עריכת הדין, אך בו בזמן החל לפרסם את יצירותיו. הראשונה שבהן "גץ מברליכינגן" (דרמה הסטורית על רקע מלחמת האיכרים בגרמניה במאה ה-16,שכתב ב-1773) הקנתה לו את ראשית פרסומו כסופר.

אחת מיצירותיו הראשונות היתה "יסורי ורתר הצעיר", יצירה שהשפיעה רבות על הנוער של אותה תקופה וגרמה אף לגל התאבדויות ברחבי אירופה. יצירה זו מתאפיינת באופיה הטראגי,ובסופה הגבור ורתר מתאבד, ותורגמה לעשרות שפות.

יצירתו הגדולה ביותר היא "פאוסט" יצירה ענקית אשר נכתבה על-ידו במשך עשרות שנים. היא עוסקת בסופר-פילוסוף אשר מוכר את נפשו לשטן (מפיסטו).

יצירה זו היא בעצם תיאור הגיבור פאוסט שמתמודד נגד הפיתוי של השטן, וכך מנצל גתה את עלילת המאבק הזה להעלאת רעיונות פילוסופים נשגבים רגשות לידי יצירה שנחשבת מהיצירות הגדולות בתולדות הספרות העולמית.

ב-1775 הגיע גתה לעיר ויימר. היה שר ויועץ מדיני לדוכס ששלט שם. הדוכס רצה להפוך את המקום למרכז של אנשי רוח וגתה נחשב כבר אז דמות מייצגת שתוכל למשוך אנשים נוספים מתחומו. בוימר הכיר את שרלוטה פון שטיין אשה אינטלקטואלית אשר האהבה ביניהם היתה בגדר אהבה אפלטונית בלבד ביוזמתה, בהשראתה כתב שירי אהבה ועל הקשר בינהם כתב תומאס מאן את הרומן "לוטה בוימר".

גתה היה מקורביו ליהודים אותם העריך ובמיוחד נערץ היה עליו הפילוסוף משה מנדלסון שגם השפיע על הגותו של גתה.

שליטתו של גתה בשפות,אפשרה לו לתרגם יצירות לגרמנית של יוצרים קלאסים כגון הומרוס ווולטיר.

גתה ערך גם מסע באיטליה ארץ אותה העריץ ונתנה לו השראה לכתיבת סידרת שירים עליה וכן את יצירתו על טורקוואטו טאסו, משורר איטלקי שתיאר ביצירתו "ירושלים המשוחררת, את מסע הצלב לירושלים.

גתה שהחשיב את עצמו כקוסמופוליט העריץ את נפוליון ולא ראה בו כובש ארצות ומשעבד עמים. נפוליון מצדו העריץ את גתה וראה בו אדם בעל שיעור קומה.

השגיו המדעיים של גתה מתבטאים בין היתר במחקר על צבעים, וכן הקדים תגלית של צ'ארלס דרווין בזהוי העצם הבין-ליסתית בגולגולת האדם האדם, ששימשה את דארווין במחקרו בתחום האבולוציה.

יצירתו של גתה השפיעה על יוצרים בתחומים אחרים בפרט במוסיקה. בין המלחנים שכתבו יצירות בהשראת "פאוסט" מפורסמת היצירה של שארל גונו.

מכוני התרבות של גרמניה ברחבי העולם (גם בישראל פועל סניף שלהם), נקראים באופן טבעי על שמו גתה.

יצירות נוספות חשובות של גתה:

"וילהלם מייסטר" רומן גדול עליו עמל במשך עשרות שנים והמתאר מהלך חיים של סטודנט ובו גם צופה התפתחויות חברתיות במהלך המאה ה-19.

"רינקה השועל" אפוס חיות קדום אותו עיבד.

קובצי שירים ביניהם "מלך היער" בהם בא לידי ביטוי כושרו הפיוטי הגדול ופראנץ שוברט הלחין אותם במסגרת אוסף ה"לידרים" שלו.

"הבת שמחוץ לנשואין" ,מחזה הסטורי על רקע המהפיכה הצרפתית.

"הרמן ודורותיאה" אפוס המתאר גורל פליטי המהפיכה עם הדגש על אצילות נפש של גבורי העלילה.

"שוליית הקוסם" שעובד ליצירה מוסיקאלית של דיוקא.

הוסף תגובה