יכולת? או חולשה? בראיית הגשטאלט אלו שתי פנים לאותו מטבע

 ה-2.9 (יום שני ללימודים) 8:02 בבוקר

אני מלווה את בתי לכיתה. צועדת בשביל בין הכיתות. היא הייתה אמורה להיכנס לכיתה בעצמה, כי היה כבר צלצול, אך המנהלת שמה לב בשער לבהלה ולבכי שאפפו אותה, ואפשרה לי להיכנס איתה. דמיינו ילדה בוכה, מכווצת ומבוהלת, ואמא אחת צועדות בדרך לכיתה. ופתאום, כאב בגרוני. אני שאמורה להיות חזקה, לומר שזה שום דבר, הכול בסדר ותיכף ההתרגשות תעבור, עוד רגע בוכה איתה.

מנסה להסתיר את הדמעות שמופיעות בעיניי.

ה"יכולת" המופלאה שלי להזדהות ולהיות אמפטית ומהדהדת, יכולת שמשרתת אותי היטב בעבודתי כמטפלת ומאמנת, מופיעה במלוא הדרה בלי שהזמנתי אותה.

יכולת? או אולי חולשה?

 

יכולת היא דבר בולט

גיבורי הילדות- שמשון הגיבור, יהודה המכבי, סופרמן, ספיידרמן, גיבורי העל, צבי הנינג'ה.

הכוח והחוזק שלהם עוזרים להם להסתדר בכל מצב. לעזור לחלשים, להיות טובים ולהלחם ברעים, להשיג מטרות ולהיות בעלי יתרון על סביבתם.

הכוח שלהם מופיע באופן בולט גם מבחינה ויזואלית בלבוש, בהתנהגות ובמובחנות מהסביבה.

וכך גדלנו, שכוח הוא דבר טוב, ברור, קל לזיהוי וחד משמעי .

 

מהי יכולת- הגדרות

1. משהו שאותו אנו עושים בצורה טובה יחסית לאחרים, ויחסית לציפיות שלנו.

2. איכות בה כל המרכיבים מתבטאים במקסימום..

3. מידת האפשרות לביצוע, פוטנציאל.

 

ומהי תכונה

נטייה או מאפיין של אדם

חוזקה היא תכונה שכדי שתהפוך ליכולת יש לפעול לחזקה. בעולמנו התחרותי כולם מחפשים לפתח חוזקות, ולחזק את מה שחזק, הגיוני לא?

 

המורכבות- אין "שחור לבן"

שנותיי בעבודה עם אנשים לימדו אותי שהמציאות מורכבת קצת יותר. מה שמהווה יתרון יחסי בסיטואציה או בהקשר מסוים יכול להיות חסרון בהקשר אחר. מספר דוגמאות להמחשת העניין.

המטופל החכם שלי, הוא בעל יכולת מרשימה לתכנן ולצפות את כל האפשרויות העתידיות. זהו יתרון בולט שלו בעבודתו בתחום הטכנולוגיה. יכולת זו עומדת לו לרועץ כשהוא רוצה להיות ספונטאני ולזרום במערכות יחסים.

כמו כן, הצורך שלו להבין, גורם לו לעבור מיד לעמדת המתבונן והמנתח ו"לצאת" מהחוויה, וכך הוא משאיר עניינים פתוחים מבחינה רגשית ואת ה"אני" הרגשי שלו בודד.

 

היתרון הוא גם החיסרון

האישה היצירתית, הספונטאנית והזורמת, הממצה יכולות אלו בעבודתה ועושה בה חיל, אותה אימנתי למשך תקופה ארוכה, רצתה יותר מכל לשפר את ניהול הזמן שלה ואת הניהול העצמי בכלל. הקושי בתכנון וסדר היה הקושי שנבע מהחוזקה שלה של ספונטאניות.

הבחורה הנחמדה בשנות הארבעים המוקדמות, שפחדה כל כך להתחייב למערכת יחסים, כוחו של הפחד הניע אותה להיות עצמאית, להגר לקצה העולם, למצוא עבודה, לקנות דירה והכול בעצמה. 

 

סטיגמות- יתרונות העבודה עם חוזקות

אנחנו זקוקים להגדרות ולתוויות, זה הופך את חיינו לברורים ומוגדרים יותר. כשאדם מתייחס לתכונה מסוימת שלו כחוזקה או כחולשה, הוא מבצע שתי פעולות. הכללה, ושיפוט בהתאם לסביבה ולסולם הערכים שלו.

חשוב מאוד שאדם יפתח מודעות לדברים בהם הוא טוב בהם יש לו יתרון יחסי על פני אחרים. כך יוכל לבחור בצורה טובה יותר עבורו במה לעסוק ומה מתאים לו.

 

אם יש חוזקות, האם קיימות גם חולשות? 

מה ההיפך של המילה חוזקה? האם תאמרו "מצב רגיל" או אולי התשובה היא חולשה.

יש להפריד בין מיומנות ביצוע, לבין מרכיב רגשי והתנהגותי. אני פחות "חזקה" או יותר "חלשה" בכל מה שקשור למספרים, אלה הם כישרון וגם מיומנות ביצוע שיחסית לסביבה, ולמאפיינים אחרים שלי היא לא מאוד מפותחת. במקרה זה יש מקום להגדיר חוזקה/ חולשה.

(למרות שאני באופן אישי מעדיפה לצמצם את השימוש במילים עם משמעות שיפוטית- עוד על כך בקורס)

 

 האם תבניות רגש והתנהגות יכולה להיות חולשה?

שמתי לב שלעיתים יש מטופלים ששופטים ומבקרים את מה שהם מגדירים כחולשה שלהם יחסית לסביבתם, וחושבים שמשהו בהם לא טוב.

"למה אני כזה פחדן, זה לא בסדר", " אני חריגה ולא נורמאלית בגלל שאני ביישנית ואחרים לא"

בתרבות שלנו יש קישור בין שני מרכיבים: בד"כ חזק נחשב דבר טוב, וחלש נחשב דבר לא טוב. אך קישור זה לא מחויב המציאות. זהו מסר תרבותי.

כל תבנית רגש והתנהגות התפתחה, כי היו לה את היתרונות היחסיים הרבים ביותר לתקופת התפתחותה, ולכן זו לא יכולה להיות חולשה.

 

היזהרו מלעודד מסר שיפוטי בלי כוונה

כשאנו עוזרים למתאמן/ מטופל להכיר בחוזקות שלו כדבר טוב, האם בלי להתכוונן אנו גם שותפים למסר סמוי שלא הצהרנו עליו כלל, ויכול להשתמע מכך, שהחולשות שלו הן לא טובות?

כשמטופלת אומרת לי: "בעלי לא מבין איך אני מסוגלת ללכת לעבודה ולהמשיך כרגיל אחרי שרבנו". היא מתייחסת לתכונה זו שלה כמשהו שלילי, אך כיצד ניתן למדוד את היכולת לתפקד בכל מצב. טוב או רע? תלוי. תלוי בהקשר.

הפתרון – מה יעיל עבורי בהקשר מסוים

המסר שאני מעבירה למטופלי:

"אם את/ה מתנהג/ת כך, יש לך סיבות טובות לעשות זאת. בוא/י ונלמד איפה התנהגות זו יעילה עבורך ואיפה פחות"

דוגמא:"אם את מפחדת מעימותים, איפה זה יעיל עבורך ואיפה פחות"

אני מזמינה את המטופל לבדיקה ספציפית תלוית הקשר של מרכיבי ההתנהגות שלו.

ובאשר למאפיינים אותם לא ניתן לשנות

אני בודקת עם האדם איזה מנגנוני התמודדות פיתח עקב מצבו.

אין טוב ורע, יש יעיל ופחות יעיל.

זהו הסרגל האישי בו כדאי לאדם משתמש כדי לבחון מה כדאי לו לשנות ומה לקבל בעצמו.

כך אנו נמנעים מהכללות ושיפוט, ועוזרים לאדם לקבל את עצמו באופן הוליסטי כישות שלמה (זהו אחד מעקרונות גישת הגשטאלט). אדם משפר את הדימוי שלו בעיני עצמו, ולומד להכיר בכך שכל המרכיבים והמאפיינים שלו משרתים אותו ביעילות מסוימת, והוא יכול לשפר את היעילות של חלק מהמרכיבים בתהליך השינוי.

סמל היין יאנג הוא המחשה מעולה לעניין. בכל איכות יש את האיכות ההופכית. ושניהם מרכיבים שלם אחד.

להשלמת הרעיון אני ממליצה לכם לקרוא את המאמר הסתגלות יצירתית.

הוסף תגובה