ישראל גוריון אמן מגוון

 

ישראל גוריון הוא האמן המגוון ביותר בתחום התרבות והאמנות בארץ. כישוריו כוללים, זמרה , משחק, משחק בימוי נגינה ופנטומימה וכן גם גילה כשרון כתמלילן. במשך למעלה מ-40 שנה היה אחד מצמד הדודאים. פעילות הצמד החלה בסוף שנות ה-50 ונמשכה עד פטירתו של בני אמדורסקי בשנת 1993.

"השידוך" בין השניים נוצר בשנת 1957 כאשר גוריון ואמדורסקי נפגשו במסיבה והחלו לשיר יחד בלווי גיטרה של ישראל גוריון, ואז נתגלה שילוב הקולות המיוחד ביניהם והשאר חלק מהסטוריית הזמר העברי.

השניים השתתפו תוך כדי פעילותם כ"דודאים" גם בהרכבים אחרים. כך ישראל גוריון היה חלק מהגלגול השני של שלישיית גשר הירקון (יחד עם אמדורסקי ואריק איינשטיין). הצרוף "הטוב הרע והנערה" כלל את "הדודאים" ואת הזמרת ג'וזי כץ. הרכב זה העלה מופע מצליח של שירי קברט כשגוריון ואמדורסקי מגלים כשרון בלתי מבוטל של משחק המלווה בתנועה ובמימיקה מרשימים.

ב-1970 השתתף במופע "עולמו של ז'אק ברל" באותו מופע ביצע את השיר אותו הוא תרגם מצרפתית "הנה הבאתי לך בוטנים".

טלויזיה
ישראל גוריון בלט בשחקן בתוכניות טלוויזיה בעיקר לילדים במסגרת הטלויזיה החינוכית, כמו התוכנית "שלוש ארבע חמש וחצי". כמו כן הוא גם לקח חלק בסידרת תשדירים שעסקו בנושא "זהירות בדרכים". במסגרת ה"טלוויזיה הכללית" הוא השתתף בסידרה "סמוך עלי".

פנטומימה
בפנטומימה הושפע גוריון מהפנטומימאי הנודע מרסל מרסו אליו חבר למופע בחו"ל. גופו הגמיש של ישראל גוריון מאפשרים לו ביצועים מרשימים בקטעי הפנטומימה כמו בובה שכולם חובטים בה וזורקים אותה.

תיאטרון
ישראל גוריון השתתף במספר הצגות במסגרת תיאטרון "הקאמרי", בין היתר עם חברו אמדורסקי בהצגת "פונדק הרוחות" של נתן אלתרמן שם ביצעו קטע זמרה בלתי נשכח עם השחקנית חנה מירון. הוא גם עבר לתחום בימוי בעיקר במסגרת הצגות לילדים. השתתף בתוכנית שירי זימה בשם "עומד לי על קצה הלשון".

סרטים
תוך כדי פעילותו העניפה בין לבין הספיק גוריון לשחק בעשרות סרטים בתפקידים שונים, בדרך כלל בתפקידי משנה אך בין היתר, שיחק בתפקיד ראשי בסרט ביוגרפי על דוד בן-גוריון.

לאחר שנפטר חברו לצמד בני אמדורסקי הצטרף לחנן יובל וצמד הפרברים לרביעייה בשם "החברים של בני" שמופיעה מדי פעם בארועים שונים ומשמרת בדרך זו את זכרו של הזמר והשחקן.

ישראל גוריון מרבה להופיע במופעי יחיד בהם הוא משלב את כישוריו הרבים בנוסף להומור שהוא שופע, חיקויים ונגינה על קלרניט. הוא מלווה את עצמו בדרך כלל בגיטרה כמו בעת מופע "צמד הדודאים". מופע שמהווה מעין סכום ביניים שלו הוא "מהדודאים עד גשר הירקון". בחגיגות הזמר העברי בחולון, נערך לישראל גוריון מופע מחווה בהשתתפותו, לרגל ציון 50 שנותיו על הבמה. במופע לקחו חלק "הפרברים" חנן יובל ועוד אמנים אשר הביעו את הוקרתם למי שנחשב במובנים רבים אחד ויחיד.

הוסף תגובה