כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק א' – זיהוי טעויות העבר

בסדרה הזו אסביר מנקודת מבטי כיצד יוכלו להקות להפיק אלבומים טובים יותר על ידי למידת הסיבות הנכונות בבחירת מפיק מוזיקלי לעומת הסיבות השגויות שהניעו אותן בעבר.

בתור מפיק מוזיקלי עם למעלה מעשור של ניסיון, הייתי עד ללהקות שבחרו בי ובעמיתיי המפיקים הן מסיבות חכמות והן מסיבות טפשיות. בהתחשב בכך שזו אחת ההחלטות הקריטיות ביותר בקריירה של הלהקה, זהו מידע חשוב שהייתי רוצה להעביר לכם.

 כולנו רוצים להקליט אלבום מצוין. אבל לצערינו, אחת מהסיבות העיקריות לאלבום לא מוצלח הוא –  בחירה לא מוצלחת של מפיק מוזיקלי.

הרבה מוזיקאים מנוסים בתעשייה יתחשבו בשיקולים לא נכונים בהחלטה הקריטית של בחירת אולפן הקלטות ומפיק. במהלך השנים שמענו הרבה מאד אלבומים מושמעים עם שירים מעולים והפקה לא טובה. זה קורה כל הזמן ופעמים רבות לא נוכל אפילו להקשיב לכל האלבום מכיוון שהגישה שנקט בה המפיק היתה גרועה והפכה את התקליט לכדי בלאגן לא שמיע . בוא נדון בחלק מהרעיונות הפגומים שגרמו לאלבומים לא מוצלחים, נבין אותם לעומקם וכך נוכל לתקן.

 

 תקציב – הבעיה הראשונה שניתקל בה בהקלטת אלבום תהיה לא האם יש לי את התקציב המתאים. בימינו לא צריך בין 300,000 ל-60,000 בכדי להקליט אלבום שישנה את העולם.אתה כן צריך גישה ריאלסיטית האם אתה מתקצב נכון את הפרוייקט האם יש לך את הכסף בכדי לממן אותו . לעיתים קרובות זהו השלב שלמעשה קובר את האלבום עוד לפני שהוא מוקלט

 אישיות –  חשוב מאד לקבל תחושה טובה מהמפיק/טכנאי סאונד – אבל זה לא הכל . יש הרבה מאד מפיקים שהם תותחים בפגישות היכרות אבל לא האנשים הנכונים בכדי להגיע לסאונד שאתה מחפש ולהפקה טובה. רק בגלל שהמפיק נראה המפיק המגניב ביותר שפגשת עד היום זה לא אומר שעליך לעבוד איתו . מצד שני, אם יש לך תחושה לא טובה ברושם הראשוני מהמפיק יתכן שהרושם יחמיר במהלך העבודה איתו, תחת לחץ בעבודת האולפן.

"מופע כלבים ופונים"– אולפן הקלטות מפואר עם קונסולה עצומה, חלונות זכוכית ותקרה גבוהה לא מייצר אלבומים מעולים. אדם מוכשר עם רעיונות אדירים לאלבום שלך – כן! בימים אלו, אולפנים בעלי סאונד מטורף יכולים להימצא בתוך חדר השינה. מחירים גבוהים באולפנים בעלי ציוד יוקרתי ואולמות אורחים לא מייצרים אלבומים מדהימים. הקשב ל90% מהאלבומים שיוצאים מאולפני הקלטות גדולים ותבין זאת מיד.

למלא את החורים – רק בגלל שמישהו הפיק אלבום מוצלח בעבר זה לא אומר שזהו המפיק הנכון לך. לכל להקה יש חורים שצריך למלא –מה שנקרא, חסרונות, מה שלעיתים קרובות הופך אלבום למצוין הוא ציוות מוצלח בין הלהקה לבין המפיק הממלא את החורים שלה באופן מוצלח. לדוגמא, אם ללהקה יש שירות (קולות)  מושלמות והיא משיגה מפיק שהוא כושל ברעיונות לתופים והמתופף שלה גם לא משהו, סביר להניח שהאלבום יצא גרוע מהרגע הראשון שבו יוקלטו ערוצי חטיבת הקצב. רק בגלל שמפיק הפיק אלבומים מעולים ללהקות מסוימות שאהבת, זה לא אומר שהוא גאון ושתוכל לקבל אותן תוצאות מהאלבום שלך. מה שזה כן אומר- זה שאת החסרונות שלהם מילאה עבודה נכונה של המפיק שהרכיב ביחד איתם את חתיכות הפאזל השונות לכדי תמונה מצוינת .

 תיכנון – אחד מהחלקים החשובים ביותר שיש לשים עליהם את הדעת הוא תכנון טוב . אם הלהקה לא מיושבת עם הביצועים של השירים, עשיית האלבום תיקח יותר זמן מהממוצע, כלומר אם המפיק לחוץ בזמן והאלבום קצוב בזמן, לאלבום אין סיכוי. תיכנון לא נכון קבר יותר אלבומים משנוכל לספור.

יש עוד בעיות בסיסיות העלולות להכשיל את האלבום, בסדרת המאמרים נעבור עליהן ועל סיבות נוספות ועל הדרכים לתקן אותם . השארו עימנו . המאמרים הבאים בסדרה :

כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ב' – תקציב

כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ג' – לדעת לבקש עזרה 

 כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ד' – למלא את החסר

הוסף תגובה