כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ב' – תקציב

בסדרה הזו אסביר מנקודת מבטי כיצד יוכלו להקות להפיק אלבומים טובים יותר על ידי למידת הסיבות הנכונות בבחירת מפיק מוזיקלי לעומת הסיבות השגויות שהניעו אותן בעבר.

בתור מפיק מוזיקלי עם למעלה מעשור של ניסיון, הייתי עד ללהקות שבחרו בי ובעמיתיי המפיקים הן מסיבות חכמות והן מסיבות טפשיות. בהתחשב בכך שזו אחת ההחלטות הקריטיות ביותר בקריירה של הלהקה, זהו מידע חשוב שהייתי רוצה להעביר לכם.

אם יש לך אלבום גדול בראש, הסיבה הראשונה שעלולה לסיים את הפרוייקט בלי לממש את האלבום עד תומו הוא החלטה שגויה בנוגע לתקצוב שלו. ראיתי יותר אלבומים גנוזים בעקבות הכנה כספית לא נכונה יותר מכל סיבה אחרת.במאמר זה נדון כיצד להמנע מטעות  מצערת זו.

 לעיתים קרובות, כשלהקות באות אל אולפן הקלטות בכדי להקליט, הן מחשבות איזה סכום אקראי כתקציב שלהן ומחליטות שזה הסכום שישקיעו בהקלטות. למעשה הן לא יודעות מה העלויות האמיתיות!. יש דרכים הרבה יותר משכילות לקבוע את התקציב שלך ואת זאת תוכל לעשות במעט מאד מהלכים נכונים.

מטרה – הדבר הראשון שתרצה לעשות בכדי לקדם את ההקלטות, הוא לקבוע עד כמה רחוק אתה רוצה שההקלטה הבאה שלך תגיע ולבחון אומנים אחרים שהגיעו למקום הזה בדיוק. אם המטרה שלך גבוהה כמו למשל Green Day  ואתה לא חתום בחברת תקליטים, אז אתה לא כ"כ מציאותי. אם המטרה שלך היא ליצור EP טוב מספיק כדי להיות מוחתם על ידי לייבל, אתה ככל הנראה במסלול הנכון. חפש מספר EPים מאיכות טובה שאתה חושב שעומדים בקריטריונים שלך, השתדל לחפש את האומנים עצמם, התקשר אליהם ושאל אותם כמה זמן ארכו ההקלטות וכמה עלו ההקלטות הספציפיות. זה יהיה הכי חכם לשאול את הלהקה עצמה ולא את המפיק או האולפן. זהו הצעד הראשון לתכנון כלכלי חכם.

 

פשוט תשאל – עוד דרך טובה כדי להסיק מהו התקציב הדרוש הוא להתקשר אל מפיקים מוזיקליים / אולפני הקלטות פוטנציאליים ולשאול אותם שאלה פשוטה, " האם אתם יכולים להקשיב לנו ולומר לנו כמה תעלה לנו הקלטה באיכות __ ?" . ברור שכל מפיק מוזיקלי בר דעת יקשיב ללהקה ויקבע את המחיר הדרוש. כשאתם שואלים את השאלה הזו אל תקשקשו על "אנחנו מחפשים לייבל". שאלו שאלות ממוקדות. שאלו את המפיקים על הפקות ספציפיות שהם ביצעו, מה דעתם המקצועית על משך ההקלטות . לאחר מכן פנו ללהקות אחרות ושאלו אותם את אותן השאלות כך שלא תיפלו ברשתו של איזה אולפן הקלטות המנסה למשוך אותכם מבחינת הזמן של ההקלטות והעלויות .

המציאות –  בעוד להקות אחדות יוציאו אלבום מדהים תוך חמישה ימים, יתכן מאד שאתם לא tight  מספיק בשביל לעשות זאת. חלק חשוב מהתהליך הוא לוודא שאתה מציאותי לגבי כמות החזרות שערכתם והיכולות של הלהקה שלך, בכדי לבצע מהלכים יצירתיים מהירים כמו באלבומים שאתה מעריך אתם צריכים להיות מוכשרים לכך. לוא דווקא מהיר יותר, לעיתים החוכמה תהיה לבצע מהלכים דווקא איטיים יותר. אם יש לך זמר שהקול שלו מתעייף אחרי 25 דקות שירה. אתה תמצא את עצמך טובע בחשבון מטורף לאולפן כדי להוציא אלבום מצוין. אבל אם אתם מסוג הלהקות שהכל יוצא להם חלק וtight  בהופעות LIVE אז ככל הנראה שההקלטות ילכו הרבה יותר מהר .

אל תתקמצן – אחד הדברים המטופשים ביותר שראיתי הוא להקות שאומרות שהן יסיימו את הפרוייקט ברגע שהתקציב יגמר. לעיתים קרובות זה מוביל להקלטה ירודה שהלהקה מבזבזת עליה עוד שנה או שנתיים בניסיונות קידום ללא הצלחה . אם אתה יודע שתצטרך עוד כמה ימים בשביל להשקיע את המקסימום בהקלטה ולהביא אותה הכי רחוק שאפשר, ודא שזה יקרה! ראיתי כל כך הרבה אלבומים שאם היו שמים עוד 1000$ יכלו להפוך מאלבומים טובים למדהימים. אל תמכור את עצמך בזול בניסיון לדבוק בגבול תקציבי כשאתה קרוב כל כך למשהו מצוין . מצא עוד טיפה זמן וכסף כדי להגיע בדיוק לאן שאתה רוצה .

המאמרים הבאים בסדרה :

 כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ג' – לדעת לבקש עזרה  

כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק ד' – למלא את החסר

המאמרים הקודמים בסדרה :

כיצד לבחור מפיק מוזיקלי / אולפן הקלטות – חלק א' – זיהוי טעויות העבר  

 

© 2011 – Orphic Sound : אולפן הקלטות, אולפני הקלטות , אולפני הקלטה, אולפן הקלטה, הפקה מוזיקלית, מפיק מוזיקלי, מפיקים מוזיקליים, מפיק מוסיקלי, הפקה מוסיקלית, מיקס, מאסטרינג

הוסף תגובה