כיצד לייצר בבית ערק ויין שרף

בעקרון, ישנם שלושה משפחות של משקאות, משקאות "אפריטיף" מעוררי התאבון, אתם ניתן לפתוח כל ארוחה. משקאות מלווים, אותם צורכים תוך כדי ארוחה ומשקאות "דסזטיף" משקאות המסיעים לעכל את הארוחה. הערק משתייך בעקרון למשקאות "אפריטיף" המסיעים ל"פתוח" את התאבון. 
באופן כללי מבחינים בשלושה מוצרים המשייכים לאותה משפחת הערק: אוזו ראקי וערק. בנוסף ישנו ערק תאנים יחודי בשם "בוחה" המיוצר באופן בלעדי בתוניסיה ע"י בני משפחת בוכובזה. האוזו, הראקי והערק, נצרכים בכוס ארוכה בתוספת מים. כאשר מוסיפים בהם מים, האוז, הראקי והערק מחליפים צבעם ללבן. לעומתם, "הבוחה" אינה נצרכת עם מים והיא נצרכת כפי שהיא בכוס קטנה.
אוזו
מיוצר מזגי הענבים (גראפה), מזוקק ממיץ ענבים ורמת האלכוהול שלו נעה סביב הארבעים אחוזים. עם תוספת של אניס מקבל האוזו ניחוח וטעם מתבלינים נוספים ביניהם הציפורן, הכוסברה, המנטה, כוכב אניס ועוד.
הראקי 
בשונה מאוזו מועשר בעיקר בטעמי אניס. טעמו תקיף יותר מהאוזו ולכן נחשב לחזק יותר. שימו לב לקרבה בשמו בין הראקי לערק. יתכן כי מקורות השם זהים. בארצות הבלקן שמו של הערק הוא ארקי. 
בדומה לאוזו גם הראקי מיוצר מפסולת סחיטת הענבים. אך, כיום הוא מיוצר בעיקר מזיקוק של צימוקים או מיץ ענבים. רמת האלכוהול שלו נעה בין 40 ל-45 אחוזים.
הערק
פרוש המילה הערבית ערק הוא זיעה. מה משרמז על תהליך הזיקוק שמזכיר הזעה. הערק היוקרתי ביותר מיוצר במקור ממיץ תמרים או תאנים. גם כאן תוספות שומר שהוסף או שמסתפח למוצר במשך התהליך, מציע טעם מיוחד. היוקרתי במשפחת הערק הוא הערק זחלאווי הלבנוני. בישראל מיוצר ערק מקומי וניתן להשיג גם מספר מותגים ירדניים.
בוחה
הבוחה היא הערק של תוניסיה, היא עשויה מתאנים טריות בעיקרן. תהליך היצור של הבוחה הינו סודי ומשתייך לבני משפחת בוכובזה בתוניסיה. אגב שם המוצר הוא על שם המשפחה בוחה, היא קיצור של שם משפחת בוכובזה יצרנית ערק התאנים המיוחד הזה. בארץ משווקים מספר מותגי ערק הנחשבים באופן מסורתי כערק טוב, חלקם סינתטיים. ערק סינתטי הינו ערק אשר אינו מיוצר פיסית מפרי אלא הוא מיוצר מגראפה ו/או ממיץ ענבים עם סוכר ושמרים. 
ייצור
בעיקרון כמעט כל פרי יכול לשמש ליצור משקה חריף בתהליך של זיקוק. כל משקה המיוצר מפרי נתון מהווה משקה מקומי ו/או משקה לאומי של האזור בו הוא מיוצר. המזרח התיכון משופע בתאנים ובתמרים ולכן ישנה תכונה של שימוש בתאנים ליצור משקאות חריפים מסוג ערק. ישנם סוגים שונים של ערק תמרים, ערק תאנים, ערק ענבים ועוד. 
כמות האלכוהול הנמוך הנמצא בערק עומד על 40 אחוז בנפח. עובדה הגורמת לערק להיות משקה משכר במקרה של צריכה גדולה. עובדה זו מצביעה במיוחד על השימוש במים לערבוב הערק כדי להפחית את כמות האלכוהול שבו וליצור משקה מהנה המתחיל ומלווה סעודה.
תהליך הזיקוק מתחיל עם בישול הפרי בכלי סגור והפיכת הפרי המבושל עם המים לאדים אותם מעבים באמצעות צינורות עיבוי עד להפיכתו לנוזל מזוקק של פרי. כמות האלכוהול בתוך הפרי הוא פונקציה של שלושה משתנים עיקריים: רמת הסוכר, השמרים וזג הפרי. ככל שהתהליך יתווספו סוכר ושמרים, כך המיץ יהפוך לאלכוהולי יותר. 
אלכוהול
זהו אחת מקבוצת החומרים האורגניים המכילים קבוצה הידרוקסילית. האלכוהול המשמש לשתיה הוא כוהל אתנול-אתילי הנוצר מתסיסה של סוכר באמצעות שמרים. הבעיה הפיכת כוהל אתילי לכוהל מתילי רעיל היכול לגרום לעיוורון ולמות.
התסיסה מפרקת את הכוהל האתלי ודו תחמוצת הפחמן. יש להרחיק את דו תחמוצת הפחמן על מנת לקבל כוהל אתילי. 
ככל שיש במשקה חריף יותר אלכוהול, כך המשקה משכר יותר וגורם לנזק למערכות הגוף השונות. אולם, רק משקאות זולים כגון וודקה עשויים לגרום לנזקים גם בצריכה נמוכה שלהם. זאת משום השימוש הסינתטי הנעשה בסוכר פיגולים ובשמרים כדי לייצר את המשקה.
יצור הערק הביתי
למעשה, יצור הערק הביתי זהה ליצור של כל יין שרף. הינו, בישול של מרכיבים השונים וקירור האדים להפיכתם לנוזל. מערכת הבישול של יין השרף, הינה מערכת מיוחדת המורכבת בעיקרון מדוד המחומם בעזרת גוף חימום שהוא. גוף החימום יכול להיות תא לבעירת עצים, גוף חימום חשמלי ואפילו חימום בעזרת נוזל (כגון, קיטור, שמנים וכו').
אל הדוד מחובר מכסה האוטם את הדוד ואינו מאפשר בריחת האדים אלא דרך שסתום בריחה הקבוע במכסה. אל אותו שסתום מחוברים צינורות לקירור האדים.
ישנם צינורות הטבולים בעצמם בנוזל, על מנת להביא לידי התקררות מהירה יותר של האדים. אולם, התהליך של התקררות טבעית מסייעת לנוזל המופק להיות איכותי יותר. בסיום צנרת הקירור מצוי כלי קיבול לקליטת הנוזל שהתעבה.
במערב התיכון בארה"ב, נהוג לזקק אלכוהול, המכונה "בורבון". זהו ויסקי ביתי המזוקק משעורה ו/או חיטה ועובר הליך זהה לזיקוק הערק. אולם, שם משום מה נהוג להשתמש ברדיאטור של מכונית על מנת לזקק את המשקה. מערכת הקירור של מכונית (רדיאטור), זהה למערכת הצינון והעיבוי דרך צנרת. הבעיה היא רק סטריליות של המערכת. כמובן, מערכת ממתכת, עשויה לקבל חלודה ולהוסיף משקעים שונים בתוך המשקה. שלא כמו במערכת זיקוק מזכוכית, הנקייה מחומרי "עזר" כאלו.

הוסף תגובה