כלים חד פעמיים – פתרון ירוק

כאשר אנו חושבים על איכות הסביבה ועל דרכים לסייע לשיפור המצב האקולוגי של כדור הארץ, אנו בוודאי חושבים גם על הימנעות משימוש בכלים חד פעמיים. שהרי כולנו זוכרים כי כלים חד פעמיים הם בזבזניים והשימוש בהם יקר ולא ידידותי לאיכות הסביבה, מפני שהם מושלכים לפח האשפה מיד לאחר השימוש היחיד בהם.

ובכן, זוהי טעות. לא רק שכלים חד פעמיים הם לא אסון סביבתי כזה גדול כמו שרבים נוטים להציגם, אלא שבמרבית המקרים העלות הסביבתית של שימוש בכלים חד פעמיים קטנה בצורה ניכרת מעלות השימוש בכלים רגילים לשימוש רב-פעמי.

כאשר בוחנים את היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי הכלים יש להביא בחשבון כמה משתנים:

  1. עלות כלכלית
  2. נוחות השימוש
  3. והמהדרין מוסיפים: ידידותיות לסביבה.

אין כל ספק כי בבחינת עלות כלכלית ובבחינת נוחות השימוש, השימוש בכלים חד פעמיים עדיף על השימוש בכלים רב-פעמיים.

מחירם של כלים חד פעמיים להגשה ולאירוח הוא זול בצורה ניכרת ממחיר כלים רגילים איכותיים, בעיקר בשל המחיר הזול של חומרי הגלם מהם מיוצרים הכלים – נייר או פלסטיק. כך יוצא שחברת קייטרינג המשתמשת בכלי הגשה חד פעמיים מוציאה סכומים נמוכים יותר על השימוש בכלים אלו.

גם נוחות השימוש בכלים חד פעמיים מובהקת. הכלים מאוחסנים בצורה קלה וחסכנית יותר, עמידים יותר לנזקי טלטול ונשיאה וכמובן, נזרקים ישר לפח בסיום השימוש, מבלי להיאסף ולהמתין לשטיפה, ייבוש ואחסון מחדש בתום השימוש.

כיום ברור גם כי הידידותיות לסביבה של כלים חד פעמיים עולה על זו של הכלים לשימוש רב-פעמי.

בעוד שכלים לשימוש רב-פעמי הם מבזבזני המים הגדולים ביותר שיש, כלים חד-פעמיים לא מצריכים שימוש במים לשם שטיפה כלל וכלל, כך נחסכים גם סכומי כסף נכבדים וגם נמנע נזק סביבתי כתוצאה משימוש בזבזני במשאב המים, שהוא מהמשאבים היקרים ביותר של ישראל.

נכון שלשימוש בכלים חד-פעמיים יש מחיר סביבתי, אך כולנו בסופו של דבר צריכים להשתמש בכלים, ולכן יש מקום להשוואה בין העלות הסביבתית של שטיפה חוזרת ונשנית של כלים רב-פעמיים, תוך בזבוז מים רב אל מול העלות הסביבתית של שימוש בכלים חד-פעמיים עשויים מפלסטיק ונייר, אותם ניתן למחזר.

לסיכום, כלים חד פעמיים הם פתרון כלכלי יעיל, נוח וידידותי לסביבה.

הוסף תגובה