כנות עצמית – אמצעי לצמיחה

"לעולם אין אנו גדולים, אלא במידה שאנו כנים." ~ ניקולה בואלו.

כנות עצמית הינה היכולת להיות מול עצמי ללא מחיצות. משמעותה לגעת באמת פנימית כלשהי ולהחצין אותה – קודם כל כלפי עצמי. מדובר בהסתכלות פנימה אל מעמקי הנפש תוך חיפוש של מקורות הנביעה בתוכי. זו הסתכלות בעיניים פקוחות בבבואה המשתקפת מתוך מראה פנימית. בבואנו לצמוח, כנות היא האמצעי היעיל והחזק ביותר העומד לרשותנו. כנות היא דבר פשוט וטהור אך קשה מאד להשגה.

כנות עצמית, שלי מול עצמי – יכולה להיות מתעתעת. הפשטות והטוהר שבה יכולים להכאיב יותר מכל שקר שאנחנו מסוגלים לספר לעצמנו. המחיר שכרוך בלשקר לעצמי עשוי להיתפס כקל יותר מהכרה במציאות. לפעמים השקר נמצא בתוך הכנות עצמה – כנות מזוייפת. כלומר, מצב בו אני משוכנע שאני אמיתי עם עצמי אבל בעצם רק מרמה. במקרה כזה הצורך ליצור כנות אמיתית הופך להיות מטרה בפני עצמה – ועל כך כבר במאמר אחר.

כנות עצמית כאמצעי – למה אין לנו ברירה

עולמינו המודרני מלא בהבלים. בין אם הבלים מתוקף הגדרתם כמו תוכניות בידור בטלויזיה, או הבלים "מחופשים" – כאלו שטוענים שהם אמת אך הם לא, כמו האקסיומה: תזכה בלוטו – תהיה מאושר. עולמינו כל כך רווי בהבלים, שקרים, בלופים ושטויות עד שהאמת מסתתרת, לפעמים מרוב בושה. אנחנו מופצצים בפרסומות, דעות, מחקרים חדשים, מחקרים נגדיים חדשים, דימויים, אופנות, פיתויים, אקטואליה. כל אלו מחלחלים פנימה ומשפיעים גם על עולמינו הפנימי. עומס המידע הקיצוני, בשילוב של הנכונות לתמרן את המידע בהתאם לאינטרסים שונים – לרוב כלכליים – יוצר בלבול פנימי וחוסר יכולת לסנן את התכנים. עומס המידע מחליש אותנו – הוא יוצר בלבול, חוסר בטחון, ידענות מדומה ופחד. כאשר העולם החיצוני מלא בלבול אין פלא שגם העולם הפנימי סופג חלק. עומס המידע מרחיק אותנו מהאמת הפנימית הקיימת בכל אחד ומערער את יציבותינו הפנימית. נתקלתי כבר באנשים ללא מחשבה מקורית וייחודית אחת – פשוט כי הם לא ידעו שהאופציה הזו קיימת. פגשתי אנשים שחיים בפנטזיה, מדברים בקלישאות ומנסים לשכנע אחרים להצטרף.

 

האמת, היא אחת וכשהיא ברורה אין בלבול, ספקות או פחד. אחד האתגרים המודרניים הוא לברור את המוץ מן התבן ולזהות מה אמיתי ומה לא. זה כרוך גם בלהיות כלי המכיל מזון רגשי ולא פח זבל רגשי (כמו רגשות של אחרים). להיות סלע איתן אל מול גלי ההבלים המאיימים להטביע.

את סינון ההבלים ניתן לבצע בשני אופנים: סינון חיצוני או סינון פנימי.

סינון חיצוני יהיה לחיות בקהילה סגורה וסגפנית שלא נותנת לשום הבל חיצוני לחלחל אליה ולאיים על יציבותה – כדוגמת זרמים דתיים קיצוניים.

סינון פנימי יהיה לסגל לעצמי כנות פנימית כשפה. שפה בה העולם הפנימי שלי מנהל דיאלוג עם עצמו ועם העולם החיצוני. הכנות מכירה באמת הפנימית ויודעת לסנן הסחות דעת חיצוניות. היא מאפשרת נקיון פנימי ורגשי. היא מקלה על הדחיסות הפנימית שההבלים כופים עלינו ומספקת חלל פנימי. את החלל הזה ניתן למלא בתוכן על פי בחירתנו – זהו מקום שניתן לצמוח לתוכו. כנות עצמית לא רק תגרום לנו לסנן תכנים אלא תאפשר לנו לבחור בצורה טובה יותר ונכונה יותר. היא תעזור לנו להבין מהר מאד – אפילו באופן אינטואיטיבי – מי רוצה בטובתנו ומי רוצה בכספינו, מי מתעניין בנו ומי בעצמו, מי מחייך אלינו ומי רק חושף שיניים.

כנות עצמית תאפשר לנו לצמוח בצורה נכונה. חיינו ניתנו לנו כמתנה מתוך מטרה לצמוח ולהתפתח. אנו תמיד בתנועה מתמדת: או למעלה או למטה. כנות עצמית תאפשר לנו לבחון האם אנו בכיוון הנכון. האם הבחירה שאני עומד לבצע היא הטובה ביותר עבורי. היא תאפשר לי להתבונן על עצמי ולראות איזה פערים קיימים בין המקום בו אני נמצא היום לבין המקום אליו אני רוצה להגיע – למשל: היום אני מופנם וסגור ואני רוצה להיות יותר פתוח ומשוחרר. הכנות תאפשר לי למדוד את עצמי בהתקדמות, לבחון את התנהגותי במצבים שונים בהתאם לשינויים שאני מנסה ליישם. היא מאפשרת לי בקרה (לא שליטה!) על התהליכים הפנימיים שאני עובר. היא מאפשרת לי להגדיר סדרי עדיפויות פנימיים – למשל: חשוב לי יותר "לטפל" בדימוי העצמי שלי בעיני עצמי מאשר בדימוי החיצוני שלי.

כנות היא חתירה לאמת. היא מאפשרת  לכל אחד לפרוץ מתוך החומר ולהפוך את עולם החומר ממטרה לאמצעי. היא אחד האמצעים החזקים והטהורים שמאפשרים צמיחה והתקדמות.

הוסף תגובה