כריזמה – רוצה להיות כריזמטי? למד תקשורת כריזמטית

תקשורת כריזמטית: כל אחד יכול!

להלן תקציר שיעור אחד מתוך הקורס המלא לביטחון עצמי וכריזמה בביה"ס iCU לאימון אישי מקצועי.
הקורס עוסק בטיפוח הכריזמה כאשר תקשורת הוא אחד האלמנטים הראשוניים שאפשר וקל לפתח.
רשמה וערכה: אורנה.

א – אפשר ללמוד לתקשר באופן כריזמטי!

כריזמה היא חידה מאוד מסקרנת ותקשורת כריזמטית היא אחד התחומים תחת המטרייה הגדולה של כריזמה. אני מאמינה כי על מנת להיות כריזמטי עליך ללמוד את כל מרכיבי הקוקטייל המיוחד הנקרא כריזמה ולא די בקריאה של מאמרים אלא יש צורך בתובנות משמעותיות ובהכרת עניינים ספציפיים כמו למשל הצורך להיחשף ולהופיע לפני הזולת כמו שאתה, בלי כחל ושרק. אבל ללמוד לדבר באופן כריזמטי זה ממש לא מסובך וכל אחד יכול לעשות זאת בעצמו, בזמן קצר ובקלות, ומייד נפרט את הרכיבים.

החוקרים אינם עוסקים ביסודות הפנימיים יותר של אנשים כריזמטיים, יסודות נסתרים הנותרים סודות אבל דווקא סודות אלה הם החלק המעניין והחשוב המאפשר לנו להשתנות ובאמת להפוך לכריזמטיים. סודות אלה נפצח ונפענח במסגרת הקורס המלא לביטחון עצמי וכריזמה. כאן נתמקד בכלים וטקטיקות שאפשר וקל ללמוד גם באמצעות קריאת מאמר.

אם נתאמץ ונסגל לעצמנו דיבור כריזמטי, וגם אם לא נגיע לרמה של צ'רצ'יל, נוכל להצית את הכריזמה שלנו וליהנות ממנה. נוכל לדבר באופן משכנע ולהלהיב אחרים. ובעיקר – נוכל להשפיע על אחרים. למאמנים, יועצים ומטפלים יכולת ההשפעה על אחרים חשובה במיוחד משום שהיא מקלה עליצירת כימיה (או rapport) ומאפשרת התקדמות נוחה יותר בתהליך העבודה עם לקוחותיך.  

 

ב – הסטייל של אריסטו: שלושה אלמנטים 

פרופ' אנטונאקיס מבי"הס לעסקים וכלכלה חוקר את הכריזמה ובעיקר את תחום התקשורת המילולית הכריזמטית. לדברי אנטונאקיס מחקרים רחבי היקף מראים כי כריזמה לא רק משמשת בהצלחה פוליטיקאים אלא מקדמת את כל האנשים בעבודה ובכל תחומי החיים ובעיקר בתחומים בהם דיבור כריזמטי הוא משמעותי.

לדעתו של אריסטו כריזמה מורכבת משלושה אלמנטים: לוגוס, אתוס ופאתוס. ואם ברצונך להיות נואם משכנע עליך ליישם שלושה אלמנטים חשובים אלה. כלומר:

ראשית, להשתמש ברטוריקה עוצמתית ומשכנעת (להפעיל את הראש וההיגיון), שנית – להתנהל ביושר ומתוך אמינות מוסרית (לדבר את עצמך ולא מה שהעתקת מאחרים, ואם העתקת – ציין ברור מאוד ממי העתקת), ודבר שלישי – לעורר אצל המאזינים שלך רגשות. אנשים מגיבים לדיבור רגשי. זה למשל אלמנט שחסר לפעמים בהרצאות שלי (אני תמיד מחפשת לוגיקה) ואני-עצמי מנסה לפתח אותו … 🙂 

ג – טקטיקות 

הצוות של אנטונאקיס הרכיב רשימה של טקטיקות מילוליות אותן ניתן ללמוד לקראת פיתוח כושר מנהיגות או תקשורת כריזמטית.  אם אתם מכינים הרצאה או נאום כדאי לשלב רכיבים מהרשימה למטה. הוספתי קצת הסברים ליתר בהירות.

  • בראש הרשימה מככב השימוש במטאפורות או דימויים. למשל, במקום לומר "היוגורט הזה פג תוקפו, הוא מאוד ישן," אפשר לשאול "היוגורט הזה נשאר כאן מעידן הקרח?", או במקום לומר "עליך לחשוף את עצמך על מנת להיות כריזמטי" אפשר לומר: "תתחיל להתפשט!" (בהומור כמובן). זה נשמע משעשע, צבעוני וקליט יותר מתיאור עובדתי יבש.
  • בנוסף ניתן לשבץ בנאום או בהרצאה שלך סיפורים ואנקדוטות
  • כדאי להשתמש בשאלות רטוריות. למשל: "זה נראה שמשתלם ללמוד להיות כרזימטי, לא?"
  • וכמובן, אפשר להכין רשימות בנות שלושה אלמנטים (בדיוק כמו שאריסטו עשה ואני בעקבותיו, ר' למעלה).  

בתחום הטקטיקות הבלתי-מילוליות מונה הצוות עניינים כמו:

  • החשיבות של הבעות פנים
  • שימוש במחוות ידיים
  • דיבור בקול נעים ומושך  

כל אלה, יחד עם תכנים מבריקים ומלהיבים וקצת הומור – יהפכו אותך לנואם משכנע וכריזמטי ובוודאי יקלו עליך להשפיע ולאסוף לעצמך קהל נאמן.

נסו את זה בבית!  זה כיף.  

בהצלחה, 
אסתי פישר היים 
מפתחת הקורס הייחודי לביטחון עצמי וכריזמה 
מנהלת ביה"ס iCU לאימון מקצועי ופסיכותרפיה מעשית, בכפר הירוק

הוסף תגובה