לאכול כדי לחיות, או לחיות כדי לאכול?

הרגלי התזונה שלנו: הרכב המזון, שילובים, מתי איך וכמה, בונים את הגוף הפיזי שלנו. ההרגלים הללו מכתיבים לפעמים באופן ישיר מה נרגיש לאחר האכילה, מתי נרגיש רעבים שוב, מה תהיה איכות המחשבות שלנו ובמידה רבה את בריאותנו ואיכות חיינו. אכילה לא נכונה היא הגורם העיקרי להתפתחות מחלות. אם התזונה שלנו תהיה נכונה, לא נצטרך את עזרת התרופות כדי לשמור על בריאותנו. מערכת העיכול הנה סמן ראשון אם משהו משתבש או לא עובד כשורה. נקודת המבט שלנו על נושא התזונה במאמר הזה היא מנקודת המבט של היוגה. הראיה היוגית מקורה בהודו והיא עתיקה ביותר. הנסיון של היוגים הקדומים ומפתחי מדע האיורוודה הראו באופן ברור מהי בריאות טובה ומהו אורח חיים נכון. עבורם ועבורנו האוכל הוא הצורך להתקיים ולא הסיבה לחיות כלומר אוכלים בשביל לחיות ולא חיים בשביל לאכול. בריאות עבור היוגה הוא מימוש הפוטנציאל הגבוה ביותר שלנו כבני אנוש מבחינה רוחנית, מנטלית, ורגשית. הגוף הינו כלי הכיבול לרוח שאנו, לאטמן האינסופי.

 

עיכול תקין ובריאות

מה הסימן למערכת עיכול בריאה? אין תחושת כבדות בגוף ועירפול בהכרה לאחר אכילת הכמות המתאימה של מזון. הבטן אינה מלאה לזמן ארוך מן הדרוש. אין שום תחושות או אף ידיעה שהאוכל עובר במעיים. הצואה צריכה לצאת תמיד באותו הזמן (רצוי ברגע שמתעוררים) והיא צריכה להיות אחידה במרקם וללא ריח רע. כמו כן הרעב למזון חדש צריך להגיע בזמן הרגיל. רצון לנשנוש בין הארוחות אינו דבר טוב ולא נחשב לרצון במזון.

 

כפי שציינו במאמר הקודם, בגוף בריא רצון ליציאת מעיים צריכה להיות הדבר הראשון בבוקר. ריקון המעיים הזה אמור להיות היחיד ביום (עד פעמיים ביום נחשב לנורמלי). במידה והגוף אינו מורגל לריקון מעיים דבר ראשון בבוקר אפשר להרגיל אותו לכך במידה וסובלים מעצירות, מומלץ להשרות במים ללילה 2 שזיפים מיובשים, ובבוקר לבשל אותם מעט עם המים, לאכול את השזיפים ולשתות את המים החמים.

 

רעב – זוכרים מה זה?

לרבים מאיתנו יש פעילות מעיים לא סדירה. עצירות או רצון תכוף להתרוקן אחרי הארוחה. יש לכך סיבות רבות אבל כולן מצביעות על חוסר איזון שיש לתקנו. התיקון הטוב ביותר הוא סיגול אורח חיים נכון ותזונה נכונה. זה כולל לקום בזמן (ראו מאמר קודם) וזה גם כולל לאכול רק כשרעבים (ראו מסגרת). אוכל ושינה קשורים מאוד זה לזה. המטרה היא לקום לפחות שעה או יותר לפני האוכל וללכת לישון הרבה אחרי ארוחת הערב. ארוחה שגורמת לנו להירדם אחריה או תחושה של כובד, עמימות חושים ושיתוק מערכות אינה טובה לנו.

 

מתי אוכלים

ארוחת הבוקר אמורה להיות צנועה יחסית, מכיוון שבבוקר עדיין תחושת הרעב אינה כה חזקה והעיכול חלש יחסית. ארוחה זו יכולה להכיל פירות ומעט אגוזים, אפשר גם להכין שייק פירות, אך מומלץ מאוד לא לערבב חלב ופיורת, מה שמקשה מאוד על העיכול. אפשרי להשתמש בחלב סויה או חלב אורז. גם דייסות למינהן בשילוב פירות יבשים או טריים מומלצות מואד. אפשר להמתיק באמצעים טבעיים כמו סילן (ממתיק טבעי מתמרים) או פשוט להנות מהמתיקות הטבעית שלל תמרים או צימוקים. דווקא ירקות חיים שכה נפוצים בארץ כארוחת בבוקר אינם מומלצים מכיוון שקשה לעכל אותם, בעיקר בבוקר כשהעיכול עדיין לא בשיאו. אם אוכלים סלט רצוי שיהיה קטן. הזמן האידאלי לארוחת צהרים בוא בין השעות 12:00-14:00, אז השמש באמצע השמיים, וגם העיכול שלנו בשיאו. זוהי הארוחה העיקרית של היום. הדבר הנכון הוא לא לדחוס את הקיבה במזון, אלא למלא רק כשליש באוכל, שליש בנוזלים ולהשיר שליש ריק. לא מומלץ לשתות הרבה אחרי האוכל. אפשר ללגום לגימות קטנות של מים במהלך הארוחה, רצוי לא לשתות כשעה אחרי האוכל. היוגה ממליצה בעיקרון על תזונה צמחונית ללא מרכיבים מהחי. בכל מקרה הדבר הנכון הוא לאכול מזון כמה שיותר טבעי, וכמה שפחות מעובד ומשומר. מזון שעבר תהליכי עיבוד והמכיל תוספים וחומרי שימור למינהם, מכיל חומרים שאינם מתעכלים, נותרים בגוף גם לאחר סיום פעולת העיכול ומצטברים באיברים השונים כרעלים, מצב זה לאורך זמן מהווה נזק בריאותי. לאחר האוכל ניתן ללעוס זרעי אניס המשרים טעם טוב בפה ומסייעים לעיכול. ארוחת ערב: עדיף לא לאכול כלל בערב, אם כן זקוקים למזון אפשר לאכול ארוחה קטנה וקלה לעיכול (ללא חלבונים), ולעשות זאת עד השעה 18:00. רצוי לא לאכול כלל אחרי השקיעה, ולהגיע עם קיבה ריקה לשעת השינה. הרגלי שתייה: מומלץ לשתות כ-2-3 ליטרים ביום, עדיף מים, ולהפסיק כשעה לפני האוכל.

 

 

הרגלי תזונה ואכילה מומלצים

אם נעקוב אחר כללים אלו נחוש בריאות וקלילות לאורך כל היום, ונסלק מאיתנו מחלות:

  • לפני הארוחה לשטוף היטב פנים וידיים
  • לאכול רק בישיבה ובנוחות, בסביבה נעימה ושקטה עם אויר צח
  • רצוי לאכול מזון שהוכן באהבה, מה שנותן לו חיונות ומגדיל את איכותו
  • יש לאכול רק לאחר עיכול סופי של המזון הקודם
  • יש ללעוס את המזון עד שייהפך אחיד במרקם כנוזל
  • יש לאכול קודם את המזון הקשה, לאחריו אוכל רך ולבסוף נוזלי
  • אין לשתות משקאות קרים לפני או בזמן הארוחה, וגם לא לשתות כמויות גדולות של נוזלים במהלך הארוחה, מה שמחליש מאוד את העיכול
  • צריכה מוגזמת של מזון חם גורמת לחולשה, מזון יבש וקר מאט מאוד את העיכול
  • רצוי להימנע מההרכבים הבאים: חלב עם פירות ; חלב עם מזון חמוץ ; משקאות חמים אחרי אלכוהול או דבש ; מזונות חמים וקרים מעורבבים. שימוש בהרכבים אלו עלול ליצור בעיות עור, הפרעות עיכול, צרבות ואנמיה.

 

עקרונות אכילה בסיסיים

הדרך בה אוכלים חשובה אף יותר מהרכב המזון. אפילו מזון לא הכי מאוזן, יכול בתנאים הבאים להתעכל היטב. אם נפעל על פי הכללים הבאים, נעכל בקלות ולא נסבול מכבדות, גזים וכאבי בטן. כשהעיכול מכסימלי נשמין פחות מאותה כמות של מזון, ופחות עודפים ורעלים יצטברו בגופינו:

  • לא נאכל מול הטלוויזיה או תוך כדי קריאה או שיחה בטלפון, נהיה עם מלא תשומת הלב באכילה עצמה.
  • רצוי לא לאכול פירות מיד לאחר האוכל, דבר שיגרום להצטברות אויר בקיבה. אפשרי כשעה אחרי
  • בשעה שלאחר הארוחה לא להתאמן פיזית, לא לנסוע ולא לקיים יחסי מין
  • לא לשתות כשרעבים ולאכול כשצמאים
  • להמנע מארוחה לאחר מאמץ גדול
  • לא לאכול כשלא רעבים (נשמע ברור מאליו, אך זהו העקרון שהכי קשה לשמור)
  • לא לדכא רעב מכיוון שזה גורם לכאב, אנורקסיה, תשישות וסחרחורת
  • לא לדכא צמא, מכיוון שזה גורם לסחרחורת, חולשה ומחלות לב
  • צריכת מזון טרי, קל לעיכול, זמין ומזין, היא המפתח לחיים בריאים

 

* המאמר נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה.

הוסף תגובה