לימודי הנחיית קבוצות – לעמוד מול קבוצה בבטחון

לעמוד מול קבוצה ולהסביר בצורה מרתקת ונגישה לכל קהל את החומר הינה מיומנות קשה, אך ניתן ללמוד אותה ולשלוט בה גם ללא ידע קודם בתחום ההדרכה. לימודי הנחיית קבוצות מקנים כלים מקצועיים פרקטיים, הנחוצים לכל מי שמבקש לעסוק בתחום ההנחיה. חשוב לציין כי הנחיית קבוצות שונה במידה ניכרת מהדרכה רגילה, מאחר ונעשה שימוש ביכולות המיוחדות של הקבוצה על מנת להעביר את החומר המבוקש, תוך שימוש בדינאמיקה הנוצרת בין החברים בקבוצה.

המטרה המרכזית של לימודי הנחיית קבוצות היא פיתוח מיומנויות מעשיות בתחום, ונוסף על כך הקניה של ידע תיאורטי מתקדם בתחום הרלוונטי. אופן הלימודים של קורס הנחיית קבוצות הינו ייחודי, ומשלב בין לימודים פרונטאליים ועיוניים, עם התנסות מעשית בדינאמיקה קבוצתית ועמידה מול קבוצות. חלק בלתי נפרד של קורס הנחיית קבוצות, כמתואר באתר לימודי, כולל פרקטיקום, הידוע גם בשם סטאז', אשר במסגרתו הסטודנטים מתרגלים הנחיית של קבוצה, תוך ליווי צמוד של איש מקצוע.

תוכנית הלימודים של קורס הנחיית קבוצות עשירה ומרתקת, ומשלבת בין תחומי ידע רבים ומגוונים, החל מפסיכולוגיה, עבור בניהול, וכלה בתקשורת. תפקידי הפרטים בתוך הקבוצה, אילו תופעות מאפיינות עבודה קבוצתית, כיצד להתמודד עם התנגדויות, תהליכים בקבוצה, ניסיון לעמוד על סגנונות תקשורת בקבוצה, כיצד קבוצה מתפתחת, הקשבה פעילה, סוגים שונים של קבוצות, הפער בין תוכן הפגישה הקבוצתית והתהליך שהקבוצה עוברת ודרכי הנחייה הם רק חלק מנושאי הלימוד.

משך הלימודים של קורס הנחיית קבוצות נע בין שנה וחצי לשנתיים, כאשר לאחר סיום הקורס יש צורך בפרקטיקום של חצי שנה נוספת. בדרך כלל המפגשים נערכים במתכונת של לימודי ערב, המאפשרים גם לאנשים עובדים לרכוש השכלה ולהתפתח לאפיקי תעסוקה נוספים, אולם מומלץ לבדוק זאת טרם ההרשמה. תנאי קבלה של לימודי הנחיית קבוצות כוללים תואר ראשון במקצוע טיפולי דוגמת פסיכולוגיה או עבודה סוציאלית, וכן ראיון אישי או ועדת קבלה.

לאחר סיום הלימודים ועמידה בדרישות בהצלחה, הבוגרים זכאים לתעודת גמר מטעם מוסד הלימודים, המאפשרת להשתלב בקשת רחבה של מקומות תעסוקה. כיום ישנו ביקוש רב למנחי קבוצות מקצועיים ואיכותיים, החל מחברות גדולות בתחום המגזר העסקי, דרך סטרט אפים בתחום ההי-טק, עבור בבתי ספר וצוותי הוראה, וכלה במקומות טיפוליים דוגמת בתי חולים. חשוב לציין שעולם הנחיית הקבוצות הינו תוסס ודינאמי במיוחד, ועל כן מומלץ להמשיך וללמוד את התחום על מנת להתעדכן בחידושים האחרונים.

הוסף תגובה