ללמוד איך ללמוד / 6 כללי הזהב להצלחה במבחנים ובחיים

(1) אל תנסו להבין את החומר – נסו להפנים אותו

 

רוב האנשים לא יודעים ללמוד. הם מנסים ללמוד בשיטות שונות ולא אפקטיביות, המבזבזות להם זמן רב. במקום לנסות לזכור את החומר, להבין אותו, לכתוב אותו, לתמצת אותו או לשנן אותו – נסו להפנים את החומר כי זו שיטת הלימוד האפקטיבית ביותר.

 

הפנמה של חומר נעשית בדרך של חזרתיות. נקודת המפתח היא לקרוא את החומר ברפרוף כמה שיותר פעמים. בצורה הזו החומר עובר ישירות ללא מודע שלכם במקום לעבור דרך המסננת הדקה של ההיגיון וההבנה. זכרו, ככל שאתם קוראים את החומר למבחן מספר רב יותר של פעמים – אתם תפנימו אותו באופן לא מודע עמוק בפנים וכך תדעו אותו יותר טוב וברמה יותר אמיתית.

(2) אל תלמדו הרבה וברציפות – עשו הפסקות רבות

 

מרבית האנשים מנסים להספיק וללמוד כמה שיותר – בכמה שפחות זמן. הם אינם מבינים שהמוח אינו יכול לקלוט כמויות גדולות של חומר ברמה עמוקה ובזמן קצר. הוא חייב לבצע הפסקות כדי לתת לחומר לחלחל לתוכו פנימה.

 

הדרך האפקטיבית ביותר ללמוד היא לבצע כמה שיותר הפסקות כדי לאפשר כמה שיותר זמן לחומר לחלחל פנימה לתודעה. המשמעות היא ללמוד במחזורים של שעה עד שעה וחצי ואחרי כל מחזור לבצע הפסקה של שעה עד שעה וחצי שבה תקפידו לעשות פעילות מהנה כלשהי שתסיח את לבכם לחלוטין מהלימודים.

(3) אל תנסו להמציא את הגלגל – השתמשו בפתרונות קיימים

 

עוד טעות נפוצה בקרב הלומדים היא הניסיון לעשות מבחנים של שנים קודמות בצורה עצמאית תוך ניסיון לענות על השאלות לבד. זהו בזבוז מוחלט של זמן ושל אנרגיה.

 

במקום זאת, קחו פתרונות קיימים של מבחנים משנים קודמות ולמדו אותם כפי שהם. למדו ישירות את התשובות הנכונות והפנימו את הגישה של אנשים שכבר הצליחו לפתור את המבחנים הללו בהצלחה.

(4) אל תבזבזו זמן על דאגות – תהנו ותבלו

 

הטעות המרכזית של סטודנטים לפני מבחנים היא רמת הדאגה, החרדה, הייאוש והלחץ שהם מכניסים את עצמם. הם מדרדרים את עצמם לחשיבה שלילית שפוגעת בתהליך הלימוד עצמו וכמובן גם בתוצאות המבחנים.

 

בתקופת המבחנים עליכם להיות רגועים ושקטים. עליכם לבלות ולהינות כמה שיותר ולראות בתקופה הזו תקופה של כייף והנאות – כך תגיעו למבחנים בשיא הכושר שלכם, במצב רוח חיובי ובביטחון עצמי רב, מה שיבטיח רמת ציונים גבוהה מזו שאתם רגילים אליה.

(5) אל תזניחו את גופכם – הקפידו לאכול, לישון ולנוח

 

רוב הלומדים מזניחים את עצמם בתקופת המבחנים – מרוב דאגה וחרדה הם מפסיקים לחיות, מפסיקים לאכול כמו שצריך, אינם ישנים מספיק, לא נחים ולא נהנים. הם אינם מבינים שכדי להצליח במבחנים יותר חשוב שהגוף והנפש יהיו במצב מעולה מאשר כמות החומר שנדחסה לראש.

 

הדבר החשוב ביותר בתקופת המבחנים הוא לישון לפחות 8 שעות כדי לתת לחומר להתעכל במערכת הפנימית שלכם, לאכול מצויין, לנוח המון ולשמור על החוסן הפיזי של גופכם. מי שמגיע למבחנים מותש, עייף ועם שקיות שחורות מתחת לעיניים – לא יגיע בחיים לתוצאות מעולות.  

(6) אל תלמדו עד הרגע האחרון – הפסיקו ללמוד לפחות 12 שעות לפני

 

רוב הלומדים מנסים להספיק ללמוד עד הרגע האחרון ממש. הם מנסים לדחוס עוד אינפורמציה למוח גם ברגעים האחרונים שלפני הבחינה, במקום להבין שלמוח יש סף קליטה מוגבל ובנקודה מסויימת הוא פשוט מפסיק לקלוט ומתחיל לדחות את החומר הזה החוצה ללא שום שימוש.

 

הדבר החשוב הוא להקפיד להפסיק ללמוד לפחות 12 שעות לפני הבחינה, לנוח או ללכת לישון ופשוט להיכנס לשקט פנימי. בזמן הזה החומר מתחיל להסתדר בראש מעצמו, הוא מחלחל פנימה ובשעת הבחינה הוא "יישלף" החוצה לבד ובצורה טבעית.

הוסף תגובה