למה מזון אורגני חשוב לא רק בשבילנו, אלא גם לדורות הבאים?

מזון אורגני הוא מזון שמיוצר מלפחות 95% מרכיבים שמקורם אורגני, כלומר מהטבע. שאר הרכיבים חייבים להיות מתוך רשימה מותרת. אפשר לבחון את המזון האורגני ובעיקר את מעלותיו, לפי מה שאין בו: כימיקלים להדברה, דשנים כימיים, אנטיביוטיקה, הורמונים, תוצרי הנדסה גנטית, חומרים משמרים, צבעי מאכל ושאר תוספים סינתטיים. בנוסף לכך ישנן הגבלות ספציפיות על תהליכי שינוע ואחסון המזון.

ידוע כי החומרים והתהליכים הנ"ל, שכאמור אינם כלולים במזון אורגני, מזיקים לבריאותנו ברמה זו ואחרת. אך הנטייה האנושית להדחקה והשלמה עם מפגעים היא בעיה מוכרת – ראו לדוגמה את מעשני הסיגריות שרוצים אך לא מצליחים להפסיק. הדבר שחשוב להבין ביחס לחשיבות המזון האורגני, זה השפעתו החיובית על הסביבה ועל הדורות הבאים, הן בנפרד והן באופן הדדי.

נתחיל מהסביבה – הימנעות מכימיקלים בהדברה ודישון מפחיתה מזיהום של מי תהום, קרקעות ושרשרת המזון. דוגמה פשוטה אך מקיפה לכך היא שרשרת הרעלה – כימיקלים בקרקע מסוימת פוגעים בפוריות האדמה ובו בזמן, גורמים להרעלת המכרסמים שניזונים מפרי האדמה. הרעל עובר ממכרסם לחיה שטורפת אותו, היא נטרפת על ידי חיה גדולה יותר וכן הלאה. לפגיעה בשרשרת המזון יש השלכות אקולוגיות הרות גורל שחורגות מעבר לכאן ועכשיו, של "כמה חיות מתות". הסביבה שעליה אנו משפיעים כיום, היא זו שנוריש לצאצאינו מחר.

כך גם לגבי השפעת השימוש באנטיביוטיקה אשר אסור במהלך גידול מזון אורגני, למעט מצבי מחלה קשים במיוחד. חשיפה מתמדת לשאריות אנטיביוטיקה במזון, מובילה ליצירת חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה. כך הטיפול התרופתי הופך לפחות יעיל ונולד הצורך בפיתוח תרופות אנטיביוטיות חזקות יותר ויותר, עם תופעות לוואי שהולכות ומחמירות. גם במקרה זה חשוב לקחת בחשבון איזה עתיד של "חיידקי על" שעמידים בפני כל סוג של אנטיביוטיקה מוכרת, אנחנו מייצרים בגלל שימוש מופרז באנטיביוטיקה לצרכי ייצור כמויות גדולות של מזון.

אבל השפעה חמורה ומוחשית יותר היא זו שעוברת ישירות מאיתנו לצאצאים הפרטיים שלנו. כיום המחקר הגנטי מכיר בהשפעה של חומרים סינתטיים והורמונאליים על אופן ביטוי הגנים שלנו, לא רק בגוף שלנו שאותו אנחנו מזינים במזון מהונדס ומעובד, אלא גם בגופו של עובר שטרם נולד. החומרים שאנחנו סופגים לגופינו ביחד עם המזון שלנו, יכולים להשפיע על תאי זרע, ביצית וגם לעבור מגוף האם לרחם. משטר האכילה שלנו משפיע לא רק על עצמנו. ידוע כי הורמונים בבשר הבקר האיצו את התפתחותן המינית של ילדות בנות ימינו. השפעה זו תעבור מדור לדור באופן ישיר ועקיף, כל עוד שלא ייעשה מאמץ משמעותי להפחתת כמות ההורמונים במזון שאנו אוכלים.

 

כיום ניתן להזמין מזון אורגני עד הבית, בצורה קלה ונוחה. לפרטים נוספים היכנסו והזמינו ירקות אורגניים עד הבית

הוסף תגובה