למה מרכזי רווח ? / ערן כהן, MBA יועץ לפיתוח עסקים

למה מרכזי רווח ?   / ערן כהן, MBA יועץ לפיתוח עסקים
למה מרכזי רווח ?

היום אנחנו בחברות שעניינן שיפור הריווחיות. תארו לעצמכם שבבעלותכם מיתחם למכירת ירקות, המראה רווח בסוף השנה בדו"חות הכספיים.
עונה לציפיות ?

 

מה תעשו, אם ניתן בעסק כזה לשפר את הריווחיות ?

אם מחירי המלפפונים והעגבניות מייצרים רווח, שצומצם עקב ההפסד מהובלת גזר ותפוזים ללקוחות, מה תעשו ?

תעלו מחירי גזר ותפוזים ? תוסיפו מחיר שליחות ? תפסיקו למכור אותם ?

תופעה מוכרת זו מכונה "סבסוד צולב". חברה המוכרת מוצר/שרות בהפסד צריכה לקבל החלטה כיצד לטפל בכך, או לחילופין להיות לפחות מודעת להפסד, ולמי הוא מסייע.

אחד הכלים הניהוליים, שגם מסייע לשיפור ריווחיות, נקרא מרכז רווח.
מדובר בפעילות שניתן וכדאי להפרידה מפעילויות אחרות בעסק, שכן היא מייצרת הכנסות והוצאות ברות התייחסות נפרדת. כך רואים כדאיות הפעלת כל פעילות, כעומדת בפני עצמה.

כדי ליישם זאת מייחסים הכנסות והוצאות ישירות לכל מרכז בנפרד. בשלב הבא מעמיסים חלק מהתקורות, הוצאות קבועות ועקיפות לאותו מרכז לפי מפתח העמסה. בדרך זו הופכים את אותו מרכז רווח למעין "חברה-בת", שניתן לקבל החלטות לגבי המשך פעילותה.

ניתן להפעיל גישה כזו גם לפי לקוחות, פעילויות, שוקי-יעד. מעניין לשלב ניתוח זה עם מדידת ריווחיות מעובד (למשל איש מכירות או עובד יצור).
לשים לב שפעילויות שאינן מייצרות הכנסות, מאפשרות ניתוח לפי מרכז הוצאה, או מרכז עלות, במטרה לחסוך הוצאות. זאת לעומת ניתוח מרכז רווח, שבכוונתנו בדרך כלל להשיאו.

לאחרונה סייענו לחברה המשלבת פעילות יבוא עם ייצור עצמי. לאחר בדיקות התברר שפעילות הייצור העצמי נכנסה בהדרגה לפגיעה בכדאיות הכלכלית. בעקבות זאת החברה העבירה משקל כובד לפעילות היבוא, ובכך הולכת הריווחיות ומשתפרת.

 

לשאלות – mailto:bus1dept@gmail.com

הוסף תגובה