לצאת מתקיעות – מקיפאון לזרימה

לצאת מתקיעות – מקיפאון לזרימה

לפעמים החיים מציבים לנו יותר מידי מהמורות , וכך עמידה במקום נראית לנו הדרך הטבעית המאפשרת לנו להיצמד למוכר ולנוח. התחמקות הגנתית וחשש מהתמודדות עשויים לחלוף מעבר לנסיבות המיידיות , אך בינינו לבין עצמינו נוכל להודות כי התנהגות זו אך דוחה את השינוי הדרוש.

מצב המבוי הסתום – התקיעות, הכרחי להתפתחות שלנו. הוא יכול להוביל לדרך הבנה חדשה ולסוג חדש של מידע. התקיעות מזמינה אותנו להשיל את פחדינו ולנוע, להמיר וודאות בפגיעות, רגשנות בעומק רגשי ונוחות העולם המוכר, באנרגיה חדשה של חיים מרגשים ומאתגרים.

כשאנו תקועים, לעתים איננו מצליחים להבין שזהו משבר הכרחי. בלעדיו איננו יכולים לצמוח, להשתנות, ובסופו של דבר לחיות חיים מלאים יותר בכל תחום בחיינו. כדי לצאת מהמבוי הסתום ומהתקיעות עלינו לנוע באופן הדרגתי לעבר מקום חדש בחיינו.

פרופ' טימותי בטלר בספרו "לצאת מתקיעות" עוסק במשברים ובדרך לצאת מהם . טימותי בטלר הוא פרופסור מן המניין בפקולטה לעסקים בהרווארד. הוא עוסק בפסיכולוגיה, בפסיכותרפיה ובייעוץ קריירה זה יותר מ 25 שנה.

אחת התובנות החשובות בספר היא שלמשבר יש משמעות , משבר לא מגיע סתם. לפעמים חווית המשבר מכאיבה כל כך, שאנו עלולים לבחור בנסיגה או בהתחמקות. פשוט בוחרים לומר לעצמינו " תנו לי רק לעבור את זה כדי שאוכל לחזור למה שאני עושה" או "אין לי כוחות עכשיו. אני פשוט לא יכול להתמודד עם זה עכשיו" .

 

איך בנוי משבר ? מה זה משבר יעיל ? כיצד לצאת ממשבר ?

המודל לצאת מתקיעות מזמין אותך לבנות באופן עצמאי תוכנית פעולה שתאפשר לך להתקרב לעבודה ולחיים משמעותיים יותר. הספר בנוי כמסע בו נעים דרך רצף של הגות, קריאה ותרגילים שתוכננו להוביל אתכם במעגל המבוי הסתום המלא לחזון עשיר יותר של עבודה וחיים.

פרופ' בטלר מציג את מודל ששת השלבים המאפשר לנו לנהל את המשבר כחלק מתהליך של התבוננות , הבנת הדרך, אתגר ויציאה ביעילות לשלב הבא , כחלק ממסע הקורא לנו ולהתקדם הלאה.

שלב ראשון : הופעת המשבר

שלב זה מתאפיין ברגע בו אנו חשים שהאופן בו אנו מנהלים את חיינו מפסיק לתפקד. משבר להופיע בעקבות מאורע (אובדן או מחלה) או בתור גילויים עדינים של אי שקט , חרדה , שעמום וכמיהה לשינוי .

שלב שני : העמקת המשבר

ניסיונות הכחשה או התעלמות כבר לא עובדים. בנוסף,דפוסים ישנים ובעיות לא פתורות מהעבר מתחילים לצוף . כך, שאם היה נדמה לנו שכבר התגברנו, השתנינו , התחזקנו , והנה אנו שוב למטה.

שלב שלישי : התרסקות

בשלב הזה הכל מתרסק לנו ואנחנו מבינים שכל הדרכים שבעזרתן התמדדנו בעבר לא עובדות יותר. " לא ניתן להכחיש שהגלגלים שלנו תקועים ממש בבוץ. לכן אנחנו יוצאים מהמכונית , עומדים במקום ומאזינים לצלילי הלילה שמסביבנו" זה השלב שבו אנו מרימים ידיים , מוותרים על ההגנות הישנות ושואלים בייאוש : ""אז מה עכשיו ? "

שלב רביעי: שינוי נקודת מבט

עצירה , התבוננות , בחינת "מה לא עובד" היא המפתח לשלב הרביעי, הפותח . כיוון שההגנות שלנו נפרצו, אנחנו נפתחים למידע חדש , שמגיע בדרכים אחרות כגון : דימויים, חלומות, דמיונות, סימנים, קלפים , אנשים ועוד…אם נדע להקשיב לאלה, נבחין שמשהו חדש צץ באופק.

שלב חמישי : בחינה עמוקה

שלב זה מהווה את תחילת היציאה מהמשבר. שלב זה מאופיין בשלב ההבנה , ההכרה וההבחנה שלמדנו משהו חדש על עצמינו, על הבחירות שלנו, על מה שחשוב לנו. בשלב הזה אנחנו כבר מאד בהירים ומדוייקים ובהירים לגבי עצמינו , ואנו יכולים לזהות בקלות רבה את סוגי העבודות, האנשים, הסביבות ואנשי המקצוע שיקרבו אותנו יותר להגשמה עצמית.

שלב שישי : מעבר לפעולה

טוב ויפה, הבנו והתבוננו וערכנו מיפוי עצמי . אך אין די בהבנה , טוען בטלר . היציאה מהמשבר מתרחשת רק כאשר אנחנו עוברים לפעולה , בין אם היא גדולה (מעבר מגורים, שינוי קריירה, נישואים) או קטנה (שינוי לוח הזמנים היומי).

"אם נתקדם דרך ששת השלבים בכל הכנות והכוח שביכולתינו לגייס" מסכם בטלר "נוכל לפרוץ את ההגבלות שהצבנו לעצמינו באופן בלתי מודע. המבוי הסתום ישוב ויופיע , כי משברים הם מבחן לעבודת השיפור העצמי, אך בפעם הבאה נפגוש אותו עם כל מה שצברנו בעבודה הקודמת"

הוסף תגובה