מאמר אודות "צמד הדודאים"

בני אמדורסקי וישראל גוריון, אשר בין השנים 1958-1993 היה אחד מהצמדים המובילים בזמר העברי (כאמור,הצמד הבולט האחר היה "הפרברים").כאשר נפגשו השניים בשנת 1957 במסיבה והחלו לשיר יחד בלווי הגיטרה של ישראל גוריון, נתגלה שילוב הקולות המיוחד ביניהם – שילוב שהטביע את חותמו בזמר העברי משך למעלה משלושים שנה.להיטם הראשון שצבר הצלחה אדירה עד לעצם היום הזה היה- "ערב של שושנים".                                                                                                                            השניים השתתפו תוך כדי פעילותם כ"דודאים" גם בהרכבים אחרים. ישראל גוריון היה חלק מהגלגול השני של שלישיית גשר הירקון (יחד עם אמדורסקי ואריק איינשטיין). הצירוף "הטוב הרע והנערה" כלל את "הדודאים" ואת הזמרת ג'וזי כץ. הרכב זה העלה מופע מצליח של שירי קברט כשגוריון ואמדורסקי מגלים כשרון בלתי מבוטל של משחק נוסף על כשרון השירה שלהם.                                                                  בשנת 1968, לכבוד ציון פעילותם המשותפת במשך עשור, העלו הדודאים מופע בהיכל התרבות בתל אביב. שירי המופע שגם הוקלטו,יצאו לאחר מכן כתקליט. את המופע הנחה דן בן אמוץ, והתארחו בו בשירה נעמי שמר, רבקה מיכאלי, חנה מרון וכן צמד זמרי עם איריים. את המופע חתמו שני שירים שהיוו איחוד היסטורי לשלישיית גשר הירקון, לשיר "יבוא שלום" ולשם כך,התאחדו שני הרכבי השלישייה(הדודאים עם אריק איינשטיין ויהורם גאון).

בשנת 1973 חברו צמד הדודאים לצמד נשי- סוזן ופרן, שהביאו עמן מקנדה את סגנון הפולק. יחד הוציאה הרביעייה אלבום בשם "קשת בענן" ויצאו יחד לסיבוב הופעות ברחבי הארץ.

בשנת 1978 הוציאו "הדודאים" אלבום שלם בהפקת מתי כספי, שהיה באותה העת המוזיקאי המבוקש ביותר בארץ. האלבום שנקרא "הם רוכבים ושרים" כלל 11 שירים מהרפורטואר העשיר של הצמד אותם עיבד כספי לצליל עדכני תוך שמירת הרוח האופיינית לצמד "הדודאים". הופעת האלבום לוותה במופע, בו ציינו השניים עשרים שנות פעילות.

כאמור, לאחר פטירתו של בני אמדורסקי, הצטרף ישראל גוריון לחנן יובל וצמד "הפרברים", לרביעיית "החברים של בני" .

בברכה

מוטי דביר – "צמד הווי ובידור"

http://www.havayvebidur.com

הוסף תגובה