מדוע נפתלי בנט לא נוסק בסקרים?

בדרך כלל מקובל כי ראש ממשלה מכהן זוכה בסקרי דעת קהל באהדה, בעצם היותו מכהן בתפקיד לעומת מועמדים אחרים שמועמדותם הינה תאורטית. עצם האחיזה בתפקיד אמורה לתת לו הכרה ציבורית. ייתכן מאוד שאם בנט יחזיק מעמד עוד תקופת מה בתפקיד, כעבור משך זמן מספיק קריטי, הוא יעלה בסקרים.

מה מונע ממנו שהוא מכהן כבר למעלה מחצי שנה בתפקיד ראש ממשלה להתרומם בסקרים ולא כמו שקורה שהוא מדשדש בהם? ניתן להסביר זאת בכמה אופנים, כמו שהוא לא יצר לעצמו תדמית של מנהיג בזכות עצמו, בין היתר בגלל שאין מאחוריו כמעט מפלגה ולא ציבור אוהד.

ההסבר הכי מתקבל על הדעת הוא העדר כריזמה, במיוחד בהשוואה לקודמו בתפקיד נתניהו, שנושף כל הזמן בעורפו ומאיים להפיל אותו בכל רגע.

כריזמה, מקור המילה הוא מיוונית, כלומר מתנת חסד (בעברית קיסמה), תכונה של אדם בעל קסם אישי ובעל יכולת תקשורתית וכושר שכנוע שמקסים את האנשים סביבו וזה מאפשר לו לסחוף המונים, בלי כל קשר לביצועיו ובלי כל קשר אם הציבור רואה בו מנהיג ראוי או לא. יש גם לפעמים שהכריזמה גם מפסיקה להתקיים וחולפת לה כמו תהילת עולם כמו שקרה למשל לבן גוריון אחרי שפרש משדה בוקר בפעם השנייה והציבור נטש אותו לאנחות.

האמתי כשמשווים בין בנט לבין נתניהו, ההבדלים בולטים מאוד: בנט הוא בעל מראה אפרורי מאוד, עם כושר נאום לא מלהיב וגם בלי שפת גוף משכנעת כמו יריבו נתניהו שתמיד עשה מאמצים עליונים כדי לשוות לעצמו את התדמית של מנהיג כריזמטי. במידה מסוימת ניתן להשוות את בנט לוי אשכול שירש את בן גוריון וההבדל ביניהם בלט מאוד, למרות שלוי אשכול כמנהיג עשה את הדברים הראויים אך אפרוריותו הזכירה כמה שהוא רחוק מהמנהיג שקדם לו.

לזכותו של בנט הישגים רבים כמו תיקון יחסי החוץ עם מנהיגים שביבי נתניהו קלקל, ומה שקורה שמנהיגים בעולם שהסתייגו מביבי דווקא נוטים לאמץ לקירבם את נפתלי בנט. בנט נלחם בגל הרביעי של המגפה, כאשר לקח סיכון מחושב כשלא ביצע סגר ולצד המגפה הצליח להביא להישרדות בלי להרוס עסקים ומבלי להביא אנשים לדיכאון מוגבר ולאלימות של גברים כלפי נשים, תוצאות של סגר והסתגרות בבית.

נכון אנשים שילמו בחייהם, אך האם מישהו מעלה על דעתו לסגור את הכבישים בגלל תאונות דרכים?

לעומת נתניהו בנט לא טופח לעצמו על השכם השקם והערב ואומר כל הזמן "אני אני אני…", בנט פשוט עושה את העבודה בצניעות ובשקט אבל זה לא מספיק, האפרוריות שלו גורמת לו להמשיך ולדשדש בסקרים.

אז נכון שהוא לא מדבר אנגלית אוקספורדית כמו נתניהו, אבל יודע לתקשר יפה בלי מתורגמן עם מנהיגי העולם. אז נכון שהוא לא ניחן במראה פנים מרשים כמו נתניהו, אבל הוא מביע כנות ורצון לפעול ולעשות את הדברים אשר נחוצים אבל מה לעשות זה לא מספיק.

מישהו עשה עבודת מחקר לגבי מועמדים במדינות דמוקרטיות מאז עידן הטלוויזיה, והמסקנה הייתה כי מי שזוכה מבין המועמדים במרוץ זה האיש שיש לו הכי הרבה שיער על הראש. ומה לעשות, בנט קירח וגם את הכיפה הקטנה על ראשו הוא מדביק כל יום בדבק נגרים. אגב כשמדובר בנתניהו גם הוא לא שופע שיער, אך יש לו כנראה מומחה לתסרוקות שבשיטת הלוואה וחיסכון יוצר לו תבנית של אדם שעיר, בכל מקרה יחסית לבנט. ייתכן מאוד שנתניהו הקמצן הדבר היחיד שהוא מוכן לשלם עליו הרבה כמו גברים קירחים הוא שיעטו עליו, על ראשו שיער בבחינת כל מלכותית תמורת סוס כדבר ריצ'ארד השלישי במחזהו של שיקספיר.

בכלל, כדי להצליח בפוליטיקה צריך בעיקר לעבור מסך לא משנה מה אתה אומר, מה לעשות בנט לא עובר מסך וביבי כן עובר.

אפשר להמשיך ולעשות עוד השוואות בין בנט לביבי, אבל ביבי ימשיך כנראה להביס אותו בסקרים בצורה גורפת. איינשטיין אגב אמר כי "החיסרון של דמוקרטיה הוא בכך שלשני אידיוטים יש שני קולות בבחירות ולגאון כמו איינשטיין יש רק קול אחד." בהחלט יש משהו בזה, וחסידיו השוטים של ביבי נתניהו יעידו על כך. ביבי ממשיך לצמוח בסקרים על אף הכל ואף על פי כן, למרות קמצנותו והנוכליות שלו, אשתו שהיא הכלב שהוא משמש כזנב של הכלב לכשכש בו, פילוג העם, הרס מערכות המשפט ולא חסר עוד הרבה דברים, ממש "מלאך חבלה" כפי שהגדיר אותו יצחק שמיר המנוח.

ניתן גם לציין כי בנט עשה הון של כמאה מיליון שקל ביושר אודות לניהול נכון של חברת סטארט-אפ, בעוד שביבי הגיע להון שלו בסכום דומה כששנורר את חבריו המולטי-מיליונרים, ואפילו למשפט שלו בו הוא טוען לחפותו, הוא לא מוכן לממן מכיסו את שכר עורכי הדין שלו. והיה צורך במגבית "לביבי המסכן" שציבור חסידיו השוטים, כמו בעת הקמת עגל הזהב על ידי אהרון במדבר, כשכל אחד מבני העם נתן מתכשיטי הזהב שלו להקמת העגל. וביבי בהחלט ניתן להשוותו לעגל זהב, פסל גולמי ותו לא. יש להניח שגם אנשים קשיי יום מהעשירון התחתון תרמו למגבית של ביבי, עתיר ההון והנהנתן ועל זה נאמר "המציאות עולה על כל דימיון."

הוסף תגובה