מד רטיבות קרקע

מד רטיבות קרקע

מד רטיבות קרקע, הינו כלי קטן, הננעץ בקרקע ומודד את רמת הלחות באופן שיתאפשר לאסוף נתונים, ולבצע תכנון מדויק של כמות המים בהשקיה ותכיפותה. מד רטיבות הקרקע, נקרא טנסיומטר.

שימוש במדי רטיבות קרקע

קיימות שאלות רבות, שלא ניתן לתת עליהם מענה, בהקשר לטיפול בגידולים ויבולים, ולכן טנסיומטרים לחקלאות, מהווים כלי מושלים המסייעים בייעול הצמיחה, על ידי הבטחת מים המיושמים כנדרש, תוך גם חיסכון בהם.

כאשר הצמחים מושקים יתר על המידה, והאדמה רטובה מדי, מה שגורם לשורשי הצמח למות מחוסר חמצן או מריקבון. כאשר הצמחים אינם מושקים מספיק, האדמה מתייבשת, והצמחים יתחילו לנבול ולאבד את עליהם, לצמוח לאט ולבסוף למות.

לחות אידיאלית, תלויה בכמות המים, הדרושה באופן שונה, לכל צמח ולכל סוג של אדמה.

יתרונות הטנסיומטר

לחות הקרקע, משפיעה על בריאות וחיוניות הצמחים והגידולים, ולכן מדידת לחות בקרקע, באמצעות טנסיומטר, יעיל וחסכוני:

  1. חיסכון במים
  2. משפר את צמיחתו והתפתחותו של הצמח
  3. מגדיל את היבול
  4. מונע השקיה עודפת וכך מגן על הצמח מפני ריקבון
  5. מונע מחסור בהשקיה והתייבשות הצמח

קיים מגוון רחב של מדי רטיבות קרקע, החל מהגינה הפרטית בבית ועד לחקלאות, באופן מקצועי ואף למטרות מחקר.

כיצד עובד הטנסיומטר

הטנסיומטר עושה שימוש בעקרון ההתנגדות החשמלית, על מנת למדוד את מוליכות הקרקע. היות והמים מוליכים חשמל, כאשר נמדדת מוליכות גבוהה, משמע האדמה לחה מאוד, וההיפך, כאשר המוליכות נמוכה מאוד, קיים מחסור בלחות.

קיימים טנסיומטרים שאף מודדים את כמות האור ואת חומציות האדמה, והם נקראים טנסיומטרים תלת כיווניים.

  1. יש לטמון את החלק המתכתי באדמה ולהשאיר מעט ממנו בחוץ. אם קיימת התנגדות, יש לטמון במקום אחר. מד רטיבות קרקע הינו רגיש, ולא כדאי להשתמש בכוח ובלחץ.
  2. יש להמתין בין 30 עד 60 שניות, אז תופיע הקריאה על הצג. במידה ואינה מופיעה, יש לטמון במקום אחר.
  3. בכל סוג של טנסיומטר, יופיעו התוצאות באופן שונה. הן יכולות להופיע אנלוגית או קנה מידה של יובש ולחות. בדרך כלל המדדים מצוינים בגוונים שונים לבהירות נוספת.

פענוח התוצאות

בכדי לפענח את התוצאות ולקבל החלטות על פיהן, יש צורך להכיר את הצרכים הספציפיים של הצמח, אחרת לתוצאות מד הלחות, אין משמעות. מד המים אינו יכול לקבוע מה הצרכים של הצמח אלא יכול להעיד על מצב ספציפי של האדמה ותו לאו.

תוצאה יבשה, למשל, יש לה משמעות שונה, לצמחים שונים. קקטוסים וסוקולנטים, אוהבים אדמה יבשה למדי. שרכים, לעומת זאת, אוהבים אדמה לחה מאוד.

איחסון ושימור הכלי

עם סיום השימוש במד הלחות, יש להוציאו מהאדמה ולנגבו במטלית נקייה ויבשה בעדינות. חל איסור להשאירם באדם לאחר סיום השימוש, מאחר וזה יגרום לעיוות התוצאה הבאה. יש לאחסנו במקום יבש בין השימושים.

הוסף תגובה