מהי פסיכותרפיה הוליסטית?

מהי פסיכותרפיה הוליסטית?
צילום: Photo by Sarah Brown on Unsplash

עולם הטיפול והפסיכותרפיה הינו עולם עשיר, רחב ומורכב המכיל בתוכו שלל גישות, זרמים ושיטות טיפול שונות שמטרת כולן היא לסייע לאדם בהתמודדות עם בעיות וקשיים. כאשר אנו מתמודדים עם מצוקה רגשית או קושי כלשהו, בין שמדובר בחרדה חברתית, דיכאון או קושי במציאת זוגיות, ישנם מספר גורמים שחשוב להביא בחשבון בבחירת סוג הטיפול המתאים לנו ביותר בשביל להגיע לריפוי והשלמה. בין הגישות השונות בתרפיה אפשר למצוא את גישת הפסיכותרפיה ההוליסטית, ששמה דגש על ריפוי הוליסטי נרחב שבמרכזו מתן מענה מקיף ורחב ככל שניתן למטופלים. מה זה אומר בדיוק וכיצד מתבצע הטיפול? על כך נרחיב המאמר הבא:

אז מהי פסיכותרפיה הוליסטית?

הפסיכותרפיה ההוליסטית מורכבת מהמילים הבאות:

פסיכה = נפש, תרפיה = טיפול – בדומה לגישה הפסיכולוגית המוכרת, בתוספת – הוליסטית = שלם.

פסיכותרפיה הוליסטית הוא מונח אשר מתאר גישת טיפול נפשית-רגשית, המתמקדת באופן משולב ביחסים שבין המיינד, הרוח והגוף בצורה שלמה (הוליסטית). שאיפתה של הגישה ההוליסטית היא להבין ולטפל בסוגיות עמן מתמודד המטופל תוך פיתוח מודעות וקשיבות פנימיות גבוהות יותר. הגישה ההוליסטית פועלת דרך ראיית האדם כשלם ומתייחסת לכל מצוקה פיזית, מחשבתית או רגשית של האדם דרך כל החלקים והקשר ההדדי ביניהם, שריפויו תלוי בבריאותם של כל אחד מהרבדים השונים המרכיבים אותו.

כיצד מתבצע הטיפול?

בדומה לרוב שיטות הטיפול המסורתיות, גם בפסיכותרפיה הוליסטית מסגרת הטיפול מתחילה בשלב של אבחון, המורכב ממספר שיחות שמטרתן להעמיק את ההכרות של הפסיכותרפיסט ההוליסטי למטפל, מתוך רצון לאתר ולהגדיר את הנושאים והבעיות המקשות עליו כיום. באמצעות האבחון ושיחת ההכרות יוכל המטפל לזהות דפוסים ונקודות חשובות למתן תשומת לב תוך הצצה לאזורים לא מודעים של הפרט.

לאחר שלב האבחון, פסיכותרפיה הוליסטית שואפת להיכנס לרבדים עמוקים יותר המייצגים את הקושי שחווה המטופל, מבחינה פיזית, נפשית ורוחנית כאחד, מתוך מטרה לזהות את שורש הבעיה ולקדם מאזורים אלו תהליך של עמוק ושלם של שינוי וריפוי.

למה כדאי לבחור בטיפול בגישה הוליסטית?

ראשית, חשוב לציין, כי לכל אדם צרכים והעדפות שונות ולכל מטופל תתאים שיטה שונה ומטפל שונה.
עם זאת, בעוד שגישות ושטות טיפול שונות מטפלות בסימפטומים ותסמינים בדומה למחלות וכאב, הפסיכותרפיה ההוליסטית, כשמה כן היא, "הוליסטית" (שלמה) חותרת לטפל באדם כולו ובמקור התסמינים. בעוד שגישות שונות יצליחו לטפל נקודתית ולהביא להקלה רגשית או גופנית בהופעת התסמינים, הגישה ההוליסטית שואפת לאתר את שורש הבעיה שיצרה את התסמינים מלכתחילה, לטפלה ולהביא לפתרון ושינוי עמוק וקבוע.

הוסף תגובה